Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

H0lland

ps: hier nog een (sorry slechte) foto van een raam... Natuurlijk zitten deze nog niet vast (moeten nog afgewerkt en geverfd worden... Ook ontbreken vensterbanken en rollagen nog)

Te zien is ook dat ik de in mijn ramen 1 horizontale rij ruitjes te kort kom. Dat is echter bewust gedaan, daar ik anders ?f het raam uit proportie zou trekken ?f omdat de ruitjes dan te dicht op elkaar zouden komen ?n de plastic spijlen te massief zouden lijken/zijn.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Kleine raampjes met dunne latjes/spijltjes en/of rondingen tussen de ruitjes, zijn in styreen niet of nauwelijks na te bouwen. Om deze toch na te kunnen maken, gebruik ik wat dikker plexiglas, waarin ik het patroon van het originele raam na-teken/-kerf met een spits, puntig voorwerp.

Ongeveer op ware grootte is dit dan het resultaat

Patrick
H0lland -> facebook

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

H0lland

You're welcome!

(Ik denk altijd maar zo: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! [;)] )
Patrick
H0lland -> facebook

H0lland

Net in elkaar zitten knutselen... De andere (nog onbehandelde) zij-gevel, kan het "ronde" raampje straks ook ergens in!

Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

Dat ziet er weer netjes uit [8D]
Ik weet dat ik een eind vooruit loop, maar ik ben vooral benieuwd naar je rieten dak [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Hallo Gerolf,

Ik ben ook benieuwd naar dat rieten dak, vooral daar ik deze keer een rieten dak zal gaan maken van een Busch grasmat ?n dat heb ik zelf ook nog nooit eerder gedaan.
Met m'n dioramabouw-collega Hans hebben we talloze opties besproken, bekeken en getest... de keuze viel deze keer op een dak met een bewerkte grasmat.

Een voorbeeldje van een gebouw met zo'n dak (in aanbouw):
Patrick
H0lland -> facebook

chef garde

H0lland

Hier staan deze vrome mensen nog voor de watermolen... de bedoeling is dat ze in het uiteindelijke diorama echter hun weg weten te vinden naar de kapel. [;)]
Patrick
H0lland -> facebook

Paulogic

Bedoel je dan echt de Kapel of Caf? De Kapel ?   [:D][:D][:D][:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

H0lland

Zij gaan naar d? Kapel,.. ga ik zelf een pintje pakken in caf? de kapel. [:D] [;)]
Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

Leuk plaatje, maar als je dat vergelijkt met je foto waar het echte riet op staat, merk ik toch ??n groot verschil: Bij een rieten dak liggen de "draden" in eenzelfde richting, bij een grasmat nogal kriskras. Valt zoiets nog te kammen?
Ik weet zo meteen geen alternatief, maar ik zou toch verder zoeken [:I] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Hallo Gerolf,

Tja, een rieten dak blijft altijd een lastige in schaal H0...
Tot nu toe heb ik eens een dak gemaakt op een boerderij van (bewerkt) styreen (door dit te vijlen/raspen in ??n richting).
Verder hebben we eens gekeken naar de mogelijkheden met klei/gips... maar dat gaf geen gewenst resultaat. Vervolgens heeft Hans nog geprobeerd om daadwerkelijk een rieten dak te dekken in 1 op 87 met (eerst dikke ?n later nog dunne) haren van een blokkwast, maar ook dat bleek het niet te zijn. Uiteindelijk kwamen we zo op een bewerkte grasmat... tot nu toe leek ons dat de meest geschikte oplossing. Het gras is nog enigszins te kammen in ??n richting en door er wat verf (?n indien nodig lijm) in te verwerken, blijft het uiteindelijk ook nog in de juiste richting staan.

Maar... mocht iemand alsnog een beter alternatief weten voor een rieten dak, dan zou ik het graag horen... Het dak gaat er pas het allerlaatst op, dus er is nog wat tijd... Over een maand moet het hele diorama af zijn.
Patrick
H0lland -> facebook

swarol

mss echt riet gebruiken dat komt toch in alle dikte en grote dacht ik
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Jammer dat die kwastharen geen succes waren. Het lijkt me wel een goede manier.
Ik weet dat ik ergens een artikeltje heb gelezen over rieten dakbedekking in model, maar waar was het ook weer [:I]