Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

Michiel

Schitterende modelbouwkunst is dit kapelletje. Ik hou dit als referentie en streef-niveau als ik ooit met mijn gebouwtjes begin. Werkelijk machtig mooi gemaakt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

H0lland

Dank voor de complimenten!

--------------------

Ik had het traliewerk eerst (een aantal keer) veel fijner gemaakt, maar iedere keer als ik het wilde plaatsen (net iets los voor het raam) brak er iets af... Na een aantal pogingen heb ik toen maar iets dikker styreen gepakt... Het is dus nu een iets "zwaarder" traliewerk geworden als gepland, maar ik had gewoon te weinig houvast om het tussen de muurtjes te lijmen!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Ik liet al doorschemeren niet helemaal tevreden te zijn over de kwaliteit van m'n glas-in-lood raam. Dus... Na een aanbod van een collega modelspoor/bouwer om voor mij het raam als een loepzuivere decal te printen met vele scherpere belijningen, betere details en mooiere kleuren, heb/had ik besloten om het raam eruit te breken. (Viel gelukkig nog mee, ondanks de seconde-/superlijm)
Er komt dus ergens volgende week een nieuw raam in de kapel! Tot die tijd kan ik me dus weer even met andere bouwprojecten bezig gaan houden.[;)]
Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

Is voor het raamwerk de etstechniek niet beter geschikt?
Had je dat eerste raamwerk uit styreenstrips gemaakt? Zo broos is dat toch niet?
Misschien is de techniek van Erik de Noorman (aluminiumfolie en secondenlijm) ook een optie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Hallo Gerolf,

Tja , etsen zou misschien ook een goede zijn... Maar, je moet zo af en toe roeien met de riemen die je hebt. M.a.w. ik wil natuurlijk het liefst zo veel mogelijk gewoon zelf met mijn eigen handen maken. Om te veel zaakjes uit te besteden of steeds ergens los te laten maken, maken van een zelfbouwwerk geen "zelfbouwwerk"... bovendien komen er zo steeds meer kosten bij ?n ben je steeds afhankelijk van wanneer je onderdelen krijgt.

Verder heb ik zelf geen kleurenprinter, geen 3D printer, geen plotter, geen CAD systeem, geen freesmachine en ook geen ets mogelijkheden... alleen gezond verstand, beiden handjes, scherpe ogen, een scherp mesje, styreen/kunststof... Daar moet ik het mee doen! [;)]

Het "traliewerkje" van styreen was zo broos omdat ik steeds de dunste strips pakte... het traliewerkje moest vervolgens aan die piepkleine uiteinden vast worden gezet (met superlijm). Als het dan niet gelijk (in een keer) goed zat, dan was correctie niet meer mogelijk en brak er gelijk iets af.

De techniek van "Erik de Noorman" ken ik niet... Ik zal die eens moeten opzoeken!
Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
De techniek van "Erik de Noorman" ken ik niet... Ik zal die eens moeten opzoeken!
Die is niet zo ingewikkeld: de folie haalt hij uit meeneem-chinees-bakjes, plooit hij in vorm en verstevigt die met lijm. Hij zit ook op het forum. Misschien een pm naar hem? [:)]
Etsen kan je ook zelf doen. Toegegeven, het is een investering in gereedschap, maar ook daar kan je veel zelf van maken. Ik doe het intussen al jaren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Hallo,

Heeft iemand misschien een linkje naar een voorbeeld van "Erik de noorman"?
Ik heb in de ledenlijst wel zijn naam gevonden, maar als ik dan bij de "neit (neit...[?]) gearchiveerde berichten" kijk, dan verschijnen er zo veel bijdragen, dat d?t vrij lastig zoeken is.

Vooralsnog wacht ik natuurlijk wel eerst even op de speciaal voor mij gemaakte (decal-)glas-in-lood ramen van Chris van Diesen... Deze zien er in zijn Artitec kerk, zeer overtuigend uit![;)]
Patrick
H0lland -> facebook

Gerolf

Google even met
"site:www.modelspoormagazine.be Erik de Noorman folie" - en je vindt allicht een geschikte link [;)]

erik de noorman

Stripjes uit aluminiumfolie snijden en daarna kleven met secondelijm is een optie. Maar om echt fijn rasterwerk te maken kan je beter reepjes uit tekenkarton snijden en kleven. Daarna volledig insmeren met secondelijm en laten drogen. De secondelijm maakt dat het papierenraster geplastificeerd wordt. En als het heel fijn moet gebruik ik naaigaren dat achteraf behandelt word met secondelijm.
Indien nog vragen hoor ik het wel.

Erik.

H0lland

Hallo Erik,

Dank voor je reactie!

Kan ik ergens ook voorbeelden (foto's) vinden van jouw werkwijze?

Groet, Patrick
Patrick
H0lland -> facebook

ysbeer

Heel mooi.
De enorme tijd en ook het precies maken van de kleine details,echt ik vind het een prestatie.
Dit gaat mij echt te ver(in mijn kunnen en geduld)

Maar dan schrijf je ik ga een modelbaan bouwen.
Wat zie ik dan voor mij.
Lage rails,zelf gemaakt ballastbed,peco of tillig slanke wissel,2 rail
Maar helaas nee MARKLIN wat echtheid betreft een vloek bij jou station,kerk en wat nog meer komt.
Begrijp me goed dit is  geen kritiek maar voor mij zijn marklin en een zo perfecte scennery twee dingen die niet bij elkaar passen.

Moest dat toch even zeggen.
Heren marklinners,vrede op aarde a.u.b

wim

H0lland

Hallo Wim,

Allereerst dank voor de complimenten![:)]

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar dan schrijf je ik ga een modelbaan bouwen.
Wat zie ik dan voor mij.
Lage rails,zelf gemaakt ballastbed,peco of tillig slanke wissel,2 rail
Maar helaas nee MARKLIN wat echtheid betreft een vloek bij jou station,kerk en wat nog meer komt.
Begrijp me goed dit is  geen kritiek maar voor mij zijn marklin en een zo perfecte scennery twee dingen die niet bij elkaar passen.

Moest dat toch even zeggen.
Heren marklinners,vrede op aarde a.u.b

wim

Tja, M?rklin... Wat zal ik zeggen!?  Ik wil dit draadje eigenlijk zoveel mogelijk schoonhouden voor wat betreft de (eeuwige) discussie 2-rail vs. 3-rail, maar ik wil er toch zelf wel even hetvolgende over kwijt.

Een veelvoorkomend misverstand onder nogal wat 2 railers is dat velen daarvan denken, de enige, echte en/of beste modelspoorbouwers te zijn ?n dat 3-railers alleen maar speelgoed-treintjes verzamelaars zijn.
O.a. ik (maar ik ken er nog wel een paar) als 3-railer bewijs dat het geen absolute must is om een 2-railer te moeten zijn om ook een realistische scenery te bouwen/hebben. [;)]

Verder ken ik ook (2-rail) mensen met mooie Tillig rails en dure realistische messing modellen, die alles heel "realistisch" in een vitrinekast hebben staan ?n dus geeneens een modelbaan hebben. Ook zijn er die dit materiaal hebben, maar die dan vervolgens een modelbaan hebben, met de standaard bouwpakketjes en standaard boompjes... Heb je zo'n mooie treinen/rails... is de baan flut. [:0]

Natuurlijk geef ik je wel gelijk, dat in de meest ideale en realistische situatie er naast mooie modelbouw, eigenlijk ook de meest realistische rails (?n materiaal) horen. [;)]
Maar wat te doen, als je ooit (voordat je je echt met modelbouw ging bezighouden) al met M?rklin bent begonnen ?n je in de loop der jaren toch een aardige partij materiaal bij elkaar hebt gekregen. Materiaal wat ook emotionele waarde kan hebben (gekregen voor een gelegenheid, van vrouw ?n/of kinderen, van vrienden etc.) Dat kun/wil je niet allemaal zo maar in de "uitverkoop" doen. [V]

Zou ik echter daadwerkelijk opnieuw kunnen beginnen... Dan zou ik eerlijk gezegd nu waarschijnlijk ook gekozen hebben voor 2-rail(Tillig)!
Stiekumpjes is dat ook een klein beetje de reden waarom ik nu alleen maar bouw, maar nog niet aan een daadwerkelijke modelbaan begin, zo heb ik namelijk nog steeds de tijd om me te bezinnen op de diverse mogelijkheden! M.a.w... Ook ik twijfel! [:D] [;)]

Als laatste: 2- of 3-rail... We zijn allen met dezelfde 1:87 hobby bezig... Ikzelf voel geen enkele haat of neid ?n iedereen moet maar lekker kiezen wat ie zelf wil. Bij die "vrede op aarde" (al is die aarde in ons geval 87 maal kleiner als in werkelijkheid! [:D]) sluit ik me dan ook helemaal aan! [;)]

Vriendelijke groet aan ALLE modelspoorders  [:)],

Patrick

Patrick
H0lland -> facebook

Peter

Hallo Patrick,

eigenlijk maakt het helemaal geen verschil of je een 2 of 3-rail modelbaan hebt. Ik heb al heel prachtige banen gezien in beide systemen, en ook minder mooie. Maar eigenlijk is dat allemaal bijzaak. Het gaat er tenslotte om dat we een prachtige hobby hebben waar we veel plezier aan beleven. En ja, het is leuk als bezoekers of forumleden zeggen dat onze baan mooi of prachtig is. Maar wat mij betreft, daar doe ik het niet voor. Waar ik het wel voor doe is voor het ontspannen gevoel en plezier dat ik er aan beleef, met deze hobby bezig te zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
Maar wat te doen, als je ooit (voordat je je echt met modelbouw ging bezighouden) al met M?rklin bent begonnen ?n je in de loop der jaren toch een aardige partij materiaal bij elkaar hebt gekregen. Materiaal wat ook emotionele waarde kan hebben (gekregen voor een gelegenheid, van vrouw ?n/of kinderen, van vrienden etc.) Dat kun/wil je niet allemaal zo maar in de "uitverkoop" doen. [V]
Ik denk dat dit een vaak voorkomende situatie is. Heel begrijpelijk dat je geen tabula rasa maakt, ook al zou je het misschien willen [;)]
Anderzijds zie ik op het forum en in tijdschriften ook vaak voorbeelden van bvb prima gecamoufleerde puko's. Zo diep is het water tussen 2R en 3R niet [:)]