Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

Peter

Spijtige zaak met die Tillig wissels, maar een troost; ik gebruik Roco Line wissels (zonder bedding) en die zijn ook verre van ideaal. Daar is het de stroomdoorvoer naar de tongen die >:( >:( >:( >:( >:(
Wel op te lossen met overal draadjes aan te solderen maar toch verre van ideaal, zeker bij kruiswissels
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

Wissels zijn net dames schoenen. Of ze zijn mooi, of ze lopen lekker 8)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

C.B.

Citaat van: Peter op 05 februari 2014, 10:20:33 AM
ik gebruik Roco Line wissels (zonder bedding) en die zijn ook verre van ideaal. Daar is het de stroomdoorvoer naar de tongen die >:( >:( >:( >:( >:(
Wel op te lossen met overal draadjes ...

Goed om te weten Peter , want ik was van plan om eventueel Roco's sporen te gebruiken in het schaduwstation .  :-\
Groetjes.
Claudio.

Peter

De beste en de mooiste rails die ik ooit heb gehad op een baan samen met mijn vader, was van het merk Casadio. Prachtig gedetailleerd en heel slanke wissels en kruiswissels. Waren wel niet goedkoop.

Voor mijn schaduwstation gebruik ik Roco wissels met 2,5 mm profiel (de oude messing/nickelzilver rails.
Niet mooi (maar wat geeft het, niemand ziet het)  maar wel betrouwbaar en vrij goedkoop. Enig nadeel, als je met RP 25 wielen moest rijden heb je vulstukjes in de hartstukken nodig
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Citaat van: Peter op 06 februari 2014, 10:21:53 AM
De beste en de mooiste rails die ik ooit heb gehad op een baan samen met mijn vader, was van het merk Casadio....

De naam alleen al , dat kan zeker niet slecht zijn (alleen had ik er nog nooit van gehoord ...  :-[)

Nu mijn eerste rails waren Roco's Line (2,1mm - was wel met ballast) en vond deze al bij al niet zo superslecht.
Alleen dat scharnierpunt van hun wissels , zag er niet naar , daarom was ik ook zo blij dat Tillig op de proppen kwam , met wisseltongen zonder scharnierpunt zoals ze in werkelijkheid zijn in Zwitserland en Duitsland.

Nu heb ik ondertussen al een derde variant van een Tillig wissel die anders is kwa polarisatie , (naderhand via opzoekwerk op het net , waren inderdaad problemen met kortsluitingen ter hoogte van de samenkomst van de wisseltongen en hartstuk / puntstuk van de vorige variant van de wissel)
Nu hebben beide wisseltongen nog steeds de verschillende polariteit (wisseltong is electrisch verbonden met de buitenste rail) , maar deze hebben aan de andere kant richting hartstuk / puntstuk een mini-snede gekregen , waardoor de wieltjes geen kortsluiting meer kunnen maken bij de overgang -> wisseltong naar puntstuk toe . (en die snede was bij de vorige variant niet)
Groetjes.
Claudio.

doomslu

Ik gebruik ook de Tillig wissels. Ze zijn erg mooi, vind ik.
Ik gebruik doorgaans bouwpakketten. Die lipjes een het eind van de tongen zijn inderdaad fragiel.

Wissels, het blijven delicate dingen...

... ook in het taalgebruik. Claudio, schrijf gerust 'puntstuk' want 'hartstuk' is geen Nederlands.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

C.B.

Citaat van: doomslu op 06 februari 2014, 12:39:54 PM
... ook in het taalgebruik. Claudio, schrijf gerust 'puntstuk' want 'hartstuk' is geen Nederlands.

Ja ok , ik herinner me nog een discussie hierover , en daarom had ik even beide geschreven , maar goed vanaf nu puntstuk. ;)
Groetjes.
Claudio.

Peter

Een voorbeeld van Casadio wissels. Latere versie had het puntstuk ook in metaal, zeker toen de rails in nieuwzilver waren.
Soijtig dat ze niet meer gemaakt worden, ofschoon je ze nog regelmatig op beurzen en bv. Ebay tegenkomt.





Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Het ziet er inderdaad robuust uit , Peter.
Inderdaad ideaal voor een schaduwstation , maar jammer genoeg niet meer te verkrijgen dus.

Ondertussen liggen de nieuwe Tillig wissels op zijn plaats , en tot hiertoe zijn er geen onverwachte problemen meer opgedoken.

Nu kan ik verder aan de slag (met een paar weken achterstand) om het gaas te overspannen over de heuvelprofielen , en ook andere bovenleidingsmasten (opnieuw) te plaatsen.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Even een plezant werkje gewoon wat tussendoor.
Ik heb me wat attributen aangeschaft van Tillig (art. 85510) .



Ik heb mijn eerste wissel optisch een beetje meer aangekleed. :D
Namelijk het plaatsen van een ("echte") wisselmotorbehuizing , assentellers in het spoor (grijse topjes aan de binnen rechtse rail) , het plaatsen van "Sicherheitszeichen" -> de rode topjes rechtsbovenaan (dit is vergelijkbaar met onze vrije ruimtebalk) , het plaatsen van een mini schakelkastje (geel kopje) langs het spoor (hier moet binnenkort nog een grote variant bijgeplaatst worden).
De rest wordt niet verder gebruikt en is typisch alleen voor DB. (Peter?  ;))
De andere zichtbare wissels gaan ook volgen .  :)
Groetjes.
Claudio.

Stieven76

Zeer mooi Claudio  ;D
Altijd een plezier om foto's van jou te zien.

Kautenbach

nav de ervaringen op Ontraxs met Wolzerdange... ik ga terug naar Peco. Tillig wissels zijn prachtig, gebruik dan de langste variant, en vermijdt zoveel mogelijk meegebogen wissels. Ook met motoren ipv bv Conrad aandrijvingen lopen ze te onbetrouwbaar bij intensief gebruik.

In mn schaduwstation stop ik nu Roco code 100 wissels, met de wissel aandrijving naast het wissel, zodat ze ook met de hand te bedienen zijn... beetje lomp, uiterst betrouwbaar

Peter

Blijf Claudio zijn baan een prachtige baan vinden. Zeer gedetailleerd en perfekt die Zwitserse sfeer weergevend.
Ik blijf je werk dan ook bewonderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

martin1967

Goede avond Claudio,

Dat ziet er erg mooi uit zo, de details maken het wel af. Ik heb een vraagje kun je mij vertellen waar de oranje kastjes op pootjes voor zijn, ik heb ze in Zwitserland ook zien staan op het perron en waar heb je deze gekocht? Ik blijf je draadje met plezier volgen en zo weer ideetjes opdoen voor mijn eigen Zwitserse baan.

groeten Martin.