Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

Peter

Suuuuuuuuper. Zeer goed oog voor details, en een goed gevoel om de Zwitserse sfeer weer te geven
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Volgens mij heb je het evan-virus. zeer werkelijkheids-getrouw!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

C.B.

Citaat van: modelbaanHO
Ik denk eens dat alles af is het zeer moeilijk zal worden op foto's het onderscheid tussen model en werkelijkheid te maken.
Inspiratie voor mijn eigen modelbaan.

bedankt Luc , als inderdaad alles in een eindstadium is , en ik krijg nog zo'n reactie(s) , dan is dat het grootste en mooiste compliment die je kan krijgen , als modelbaan-bouwer denk ik. ;)

Citaat van: PeterSuper

Zolang je het goed blijft vinden , ben ik nog steeds goed bezig , bedankt.
Ik kan jammer genoeg niet meer laten zien want nu ben ik alles aan het voorbereiden voor het landschapsbouw , dat ik hopelijk op een goed einde kan brengen.
Ik ga je trouwens binnenkort eens aanspreken ivm. Erbert produkten , want er aan geraken is moeilijker dan ik dacht.

Citaat van: LS Models op 10 november 2013, 10:07:21 AM
Volgens mij heb je het evan-virus. zeer werkelijkheids-getrouw!

Ja inderdaad , die is ook heel goed bezig. ;)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Een hele dag bezig geweest om een extra onderdoorgang te maken aan het station.
Na controle op Google maps , zag ik dat er ook een onderdoorgang was naar het (tussen)perron en/of andere kant van het station.
Dus dat werd weer een hele dag werken met hout en plastic card en een LEDje voor verlichting.



Dit is het resultaat van een dagje werk.



Heel handig , ik heb alles ook van Google maps afgeprint en geplakt op modeltreintafel : dan kan ik zien wat waar ongeveer komt.
Ziehier ook de onderdoorgang die een plaatsje heeft gekregen.
Alleen de bovenkant moet nog helemaal afgewerkt worden.
Groetjes.
Claudio.

Sattrickske

Mooie onderdoorgang!  Veel werk waarvan je uiteindelijk niet veel van gaat zien.  Maar 't is proper en de wetenschap alleen dat je er heel wat tijd en werk hebt ingestoken geeft op zich al voldoening.  Je hebt heel wat details ingewerkt die de meesten onder ons gewoon achterwege zouden laten.  Knap gedaan!

Maar dat van Google maps moet je toch eens wat toelichten.  Want als ik je foto bekijk, lijkt het of je Google maps print helemaal niet op schaal is (de wagentjes zijn veel te klein in verhouding met je trap).  Of vergis ik mij?

C.B.

Ik had al 2 onderdoorgangen : zie hier ergens terug in deze topic ; alleen was ik een 3e gang vergeten en dat was dus deze. bedankt voor de reactie trouwens. 8)

Over het schema van Google maps:  dit is natuurlijk niet op schaal afgeprint  ;)
Ik gebruik het enkel om te weten waar en hoe alle gebouwen staan.
Voor de rest baseer ik me op de hoeveelheid foto's die ik daar dikwijls heb genomen.
En probeer ik zo goed mogelijk het voorbeeld een beetje bij beetje na te bouwen.
Groetjes.
Claudio.

Catje

Claudio,
Werkelijk fantastisch, ik volg uw draadje vol bewondering. ;D
Ben benieuwd naar de up dates.

Groeten,
Willy

C.B.

Pffff .... infrastructuurwerken.



Tillig wissels : het zijn supermooie wissels , maar helaas geen goede punten in verband met betrouwbaarheid en de robuustheid ervan.

Groetjes.
Claudio.

PeterVG

Wat is er fout gegaan met je Tillig wissel.
Zelf heb ik er nog geen problemen mee gehad.

C.B.

Ik heb enkele wissels liggen (waarvan 1 aan de uitrit van het schaduwstation) , waarbij de wisseltongen soms niet aansluiten aan de buitenste rail , zeg maar.
Alles geprobeerd , wisselmotor ge herpositioneerd , met schakeltijden gespeeld , niks kon helpen.

Uiteindelijk de beslissing genomen  , gewoon alles eruit en opnieuw , jammer genoeg heeft deze wissel het niet overleefd bij het uitbreken ervan.
Van de andere wissel in het schaduwstation was alles ok , buiten enkel de beweegbare stang waarop de uiteinden van beide wisseltongen worden op vastgehouden , daar was een stukje afgebroken op de plaats waar de pin zit , afkomstig van de motor (ik had deze als test vastgelijmd daarmee).

Geen probleem voor mij want ik wist dat dit kon gebeuren en ik heb zo'n onderdeel nog wel in reserve en dus vervang deze rustig , maar als alles terug op zijn plaats zit , breekt gewoon de laspin af onderaan op het uiteinde van de wisseltong , waardoor 1 van deze niet meer op zijn plaats gehouden kan worden. (kon dit nu echt niet robuuster gemaakt zijn - zeker als ik vergelijk met andere wissels hun laspinnetjes) , dus dag wissel.

Over hun "vernieuwde" hartstukpolarisatie (beide wisseltongen hebben verschillende polariteit) heb ik steeds problemen met kortsluitingen door de asjes van de locs  , zodoende moet ik steeds dit aanpassen van hoe ze het vroeger deden. (beide wisseltongen hadden steeds dezelfde polariteit)
en het is nu niet dat mijn baangedeelte super slecht ligt. :)

Nu goed , ondertussen ligt opnieuw een wissel (met nieuwe motor) op de plaats van bovenstaande foto en de eerste testen zijn bevredigend te noemen.

Groetjes.
Claudio.

Kautenbach

hmm balen Claudio, probleem komt me wel bekend voor met de tillig wissels, erg mooi maar wel kwetsbaar...zeker als je een meegebogen wissel hebt Wat voor wissel omzetters gebruik je, ik zet er nu onder Wolzerdange toch bij 1 wisssel nog een Totroise motor onder en hoop heet op te lossen.

kun je niet "gewoon" de wisseltongen met een ijzeren stangetje aan elkaar solderen? Hebben ze wel dezelfde polariteit maar dat maakt niets uit zolang je genoeg stelruimte gebruikt, zo heb je wel meer body onderop de wisseltongen om ze vat te maken

PeterVG

De pinnetjes op het uiteinde van de wisseltong zijn inderdaad fragiel. Voor ik gestart ben met het samenbouwen van Tillig wisselpakketten kreeg ik de raad ze slechts éénmaal te buigen. Jouw ervaring met afbreken bevestigd inderdaad de regel. Deze fragiele pinnetjes zijn duidelijk een pijnpunt.
Niet goed aansluitende wisseltongen tegen de rails heb ik niet. Aangezien ik met bouwpakketten werk zou dat mijn eigen fout zijn. De wisseltongen worden ruw geleverd en deze moeten bijgevijld worden om goed aan te sluiten. Maar een sterke wisselmotor is inderdaad geen luxe om de wissel foutloos te laten functioneren. Gelukkig vond ik een goedkoop alternatief via een manuele mechanische wisselomlegging die ikzelf gebruik waar automatisatie onnodig is.

2012

Citaat van: C.B. op 04 februari 2014, 10:43:26 AM
Pffff .... infrastructuurwerken.



Tillig wissels : het zijn supermooie wissels , maar helaas geen goede punten in verband met betrouwbaarheid en de robuustheid ervan.

Moete daar geen RODE VLAG staan  ::)

Steam.N

Brute pech, Claudio.
Hopelijk krijg je de wissel snel terug in orde en ingebouwd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

C.B.

Citaat van: Kautenbach op 04 februari 2014, 14:09:48 PM
hmm balen Claudio, probleem komt me wel bekend voor met de tillig wissels, erg mooi maar wel kwetsbaar...zeker als je een meegebogen wissel hebt Wat voor wissel omzetters gebruik je

Ik gebruik de originele wisselmotor van Tillig (vermits deze nogal klein zijn uitgevoerd.)
Ik ga toch eens nadenken voor de andere kamer dat er alternatieven zijn voor deze motors , en wat al wel zeker is voor het toekomstige groot 2e schaduwstation: geen Tillig wissels meer. (enkel nog op de zichtbare gedeeltes.)
Over dat stangentje voor beide wisseltongen , is zeker geen slecht idee vermits beide tongen toch dezelfde polariteit hebben , bedankt.

Citaat van: PeterVG op 04 februari 2014, 15:38:59 PM
De pinnetjes op het uiteinde van de wisseltong zijn inderdaad fragiel. Voor ik gestart ben met het samenbouwen van Tillig wisselpakketten kreeg ik de raad ze slechts éénmaal te buigen. Jouw ervaring met afbreken bevestigd inderdaad de regel. Deze fragiele pinnetjes zijn duidelijk een pijnpunt.
Niet goed aansluitende wisseltongen tegen de rails heb ik niet. Aangezien ik met bouwpakketten werk zou dat mijn eigen fout zijn. De wisseltongen worden ruw geleverd en deze moeten bijgevijld worden om goed aan te sluiten. Maar een sterke wisselmotor is inderdaad geen luxe om de wissel foutloos te laten functioneren.

Ja , ondertussen heeft nog een kennis van me dat probleem gehad van een afgebroken pinnetje , dus afblijven is jammer genoeg de boodschap.

Citaat van: 2012 op 04 februari 2014, 20:27:36 PM

Moete daar geen RODE VLAG staan  ::)

Ha , nee , niet in CH ; daar gebruiken ze een bord.

Citaat van: Steam.N op 04 februari 2014, 20:41:15 PM
Brute pech, Claudio.
Hopelijk krijg je de wissel snel terug in orde en ingebouwd !

Bedankt , ja ondertussen ligt een nieuwe boogwissel en motor daar , en de ballast ligt er ook al om te drogen.
De wisseltongen sluiten op dit moment goed aan , hopelijk blijft het zo.

Op naar de volgende "probleem" wissel in het schaduwstation.
Groetjes.
Claudio.