Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

railrunner

Jean,

Dat is waar, kleuren geeft een ander beeld.  Maar toch, (koppig als ik ben) probeer ik toch die waarheidsgetrouwe steun toch even.  Dan kan ik eens vergelijken.  Gelukkig heb ik er maar vier nodig, want de steunen aan de koppen van de brug zijn veel simpelder.  Als ik morgen klaar ben, post ik een foto, dan oordelen jullie maar eens even.   

Gerolf

Er zit inderdaad een verschil. In werkelijkheid lijkt hij me hoger en/of smaller.
Ik kan het begrijpen dat je een tweede poging doet. Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Vol overgave gestort op de 2de poging:





Ik ben er zelf voldoende tevreden mee, zodat ik straks aan de tweede steun begin.

marc goovaerts

De overgave is dan ook in het resultaat te zien. Mooi !

Steam.N

Ziet er beter uit, Jim.
Kijk wel eens naar het bovenste niveau:  bij jou is de afschuining gelijk aan die van het tweede niveau.
Op de fotos van 1/1 is het hoogste niveau steiler.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Goed gezien Jean.  Had het al eerder gemerkt, eigenlijk te laat.  Had toen al 12 van die stukjes gemaakt.  En gezien de tijd die erin gekropen is, laat ik het maar zo.  En naar de toekomst toe, wanneer ik begin met de modulebak, komt het eigenlijk wel perfect uit.  Het tweede deel is precies 2 cm hoog. Met de onderkant en de dikte van het onderste deel van de brug wordt dat precies 5,2 cm.  Die hoogte heb ik exact nodig om met isolatieplaten te werken om hoogteverschillen op de modulebak te overwinnen.  Er is met het maken van deze onderdelen allemaal wel wat rekening mee gehouden.

Ondertussen ben ik begonnen met echt roest te maken.  Hoe ik dat precies doe leg ik later wel eens uit.  Dit roest zal gebruikt worden om de bovenkant van de brug af te werken wanneer ik het geheel ga vervuilen.  Het duurt een aantal dagen, misschien zelfs een week wanneer het roest klaar zal zijn. En Michiel, na het bloed zullen dan het zweet en de tranen komen.  Zweet uit angst om iets verkeerd te doen en tranen wanneer het verkeerd gelopen is. 

Dirky

Zeer fijne staalwol in dun bodemke azijn lijkt me de snelste manier om roest te maken. Maar zoveel mogelijk indompelen en uithangen... eenmaal droog weer onderdompelen... bij warme temperaturen lukt het wel een bakje klaar te hebben op een paar dagen.

Gerolf

Véél beter, Jim  8)
Die staalwol-in-azijn: Afgesloten potje half vullen met azijn, flinke prop staalwol erbij en dagelijks schudden kan ook.
Op enkele weken heb je goede roest-verf  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

#143
@ Dirk & Gerolf,

Je hebt allebei de nagel op de kop geslagen.  Dat maakt het wat gemakkelijker, dan moet ik het niet meer uitleggen.  Thanks! ;)

Vandaag eerst en vooral de laatste steunen afgewerkt.  De lijm nog wat laten droegen en uitharden, dan kunnen de steunen morgen of overmorgen gespoten worden.

Om de dag te vullen ben ik gestart met de vervuiling.  Om eerlijk te zijn, toch een beetje met knikkende knieen.  Eerst het houtwerk op de bodem.

De grondlaag is bruin van Revell.  Deze werd egaal gespoten over al het houtwerk.  Om vervolgens het houtwerk te verouderen ben ik als volgt tewerk gegaan:  Drybrushen in de volgende volgorde: donkergrijs, lichtgrijs, oker, varengroen, bruin en tenslotte teerzwart.  Dit laatste om de nerven, verwering door vocht en de afscheiding tussen de latjes te accentueren.



Vervolgens werd de volledige brug geairbrusht met Khaki drab van  Tamiya Color.  Naar mijn inziens slaagt de brug iets te donker uit naar die kleur (zweet, zweet).  Misschien terug met verdund grijs lichtjes airbrushen.  Aansluitend werden de houten latje op de bodem van de brug geplaatst.







De volgende dagen worden de hoekjes en kantjes vuil gemaakt, de sporen gekleeft en de betonnen blokjes tussen de sporen gelegd.  Als finishing touch krijgt de gehele brug nog een lichte verdunde airbrushwash met  buff van Tamiya Color.


Steven123

Wow! 
Heel knap werk Jim, zeker op de (kleine) schaal N is dit erg indrukwekkend!   :D

Nog veel succes met de verdere bouw,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

Citaat van: Steven123 op 15 maart 2013, 17:52:57 PM
Wow! 
Heel knap werk Jim, zeker op de (kleine) schaal N is dit erg indrukwekkend!   :D

Nog veel succes met de verdere bouw,
Groeten
Steven

Kan ik alleen mee bijtreden!! Echt knap joh!!!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Indrukwekkend, Jim !
Zeer geloofwaardige vervuiling.

Vraagje: hebben de planken een olie- en vuil-spoor net naast de rails, of hebben ze een gelijke vervuiling/veroudering als de rest van de planken?
Ik heb er geen idee van ...

Knap - knap - knap  :P :P :P 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Zeer knap werk, Jim   :o

Dit is nog wat anders dan de brug die ik gemaakt heb. Dit is een echt kunstwerk!  ;)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Héél mooi gedaan, Jim. Mooie tinten in je verwering  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Citaat van: Steam.N op 15 maart 2013, 18:24:53 PM

Vraagje: hebben de planken een olie- en vuil-spoor net naast de rails, of hebben ze een gelijke vervuiling/veroudering als de rest van de planken?
Ik heb er geen idee van ...


De planken hebben allemaal een gelijke vervuiling / veroudering gehad.  Tot de laatste drybrush met teerzwart.  Daar ga je iets meer aandrukken op de randjes van het hout (zie eerste foto in mijn laatste reactie).  Op die manier creeer je aflopende vervuiling van de sporen, olie en vuil resten die met het regenwater tot in de planken zijn gelopen.  Als je dit zou maken voor houten, rechtopstaande plankenwerk doe je dit met varengroen ipv teerzwart (bv voor een verweerd tuinhuis of iets dergelijks).

Het was trouwens de allereerste keer dat ik een dergelijke vervuiling heb gemaakt.  Nergens had ik er iets over gelezen, het was eigenlijk op goed geluk, maar voorbereidend denkwerk was ook niet onbelangrijk.  Ik heb zeer goed gekeken naar de kleurtinten in de treinbielzen toen ik in Herentals was.  De hoofdkleuren werden netjes geselecteerd en drybrushen met verschillende kleuren werden direct na elkaar uitgevoerd.  Het resultaat sloeg me tegen... totdat het geheel volledig gedroogd was.  Ik sta zelf een beetje versteld van het resultaat en ik heb hetzelfde wow-gevoel als jullie.