Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

Hervé

Prachtig prachtig....en ik ben over de brug bezig he ... :p

GroeteN,
Hervé

railrunner

Dank u Hervé.

Helaas kon ik niet aanwezig zijn in Blankenberge afgelopen Paasweekeinde.  Was vast en zeker een goede gelegenheid geweest om andere N-liefhebbers persoonlijk te ontmoeten.  Maar er zullen nog wel gelegenheden komen zeker?  Zal MTE ook aanwezig zijn in Genk?

conducteur

Bij mijn weten niet in Genk, wel in Ciney...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railrunner

Hallo Rian,

Thanks, maar waar en wanneer is er een beurs/tentoonstelling in Ciney?  Als het in de agenda past, kom ik vast en zeker wel eens kijken.

Groetjes, Jim.

conducteur

#169
Weekend van 11 november, in Ciney, Cineyexpo zelf... http://www.cineyexpo.be/. Is een tentoonstelling van modelbouw (ook vliegtuigen, boten, kermis ...). Maar wel de moeite om eens naar toe te gaan. Ben nu al twee keer geweest met de trein tot ginder, zéér lang op de trein zitten, maar wel de moeite. Vanaf het station rijden er mensen van de organisatie voor een shuttleverbinding met de zaal. Anders zou het een grote wandeling worden. Als je met de auto gaat, geen probleem natuurlijk.


Elk jaar met het verlengd weekend van 11 november. 3 a 4 dagen expo. Dit jaar was er geen omdat er geen verlengd weekend was gezien 11/11/12 een zondag was.


Edit: Genk: normaalgezien aanwezig met de N-baantjes, en mogelijk een vitrine.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Hervé

Ah, klinkt goed dat die N baantjes van MTE nog eens naar buiten komen!  Hopelijk lukt het om eens naar Genk af te zakken dan, ze zijn de moeite om te bekijken.  Niet alleen het materieel dat er op rondtoert, maar ook de baantjes zelf.  Qua landschap zijn ze echt knap, en ze komen nog meer tot hun recht nu ze met elkaar verbonden zijn. :P
En ik denk dat er daar nog wel andere baantjes zullen zijn om duimen en vingers af te likken  :P

GroeteN,
Hervé

railrunner

Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens aan mijn brug gewerkt heb, maar ondertussen was er weer noodzaak om in huis aan schaal 1/1 te werken en de landschapsbouw in de tuin ;D.  Deze werken zijn goed opgeschoten, wel nog een beetje werk, maar wel terug wat tijd gevonden om er terug in te vliegen in 1/160.

Het enige wat ik ondertussen geprobeerd heb is om de bootjes te maken, maar nog geen gelukte poging die aan mijn eisen voldoet.  Trouwens op 30 juni ga ik op fotoshoot tijdens de Diamondrace te Viersel.  Ik hoop er een goed aantal foto's te nemen om er later decals van te maken.

Vorige week ben ik naar de houtboer geweest en een en ander op maat laten zagen.  Omwille van de lengte van de brug moest ik afwijken van de afmetingen opgegeven in de opgestelde normen.  De lengte van de module bedraagt nu 1148 mm, zijnde 1100mm + 3 X 18mm, zijnde dikte van de kopse plaatjes.  De breedte van de module is exact 500 mm, inclusief decorplaat en plaat aan voorkant.  Qua dikte van de kopse plaatjes heb ik afgeweken van de normen, dit omwille van stevigheid.

Zoals eerder in dit topic beloofd, toon ik jullie hierbij hoe ik mijn modulebak maak omdat foto's en tekeningen meer zeggen dan tekst.

Eerst maken we het onderste kader, het kader waarop daarna een grondplaat zal rusten.





In de dwarslatjes boor ik één gat van 16mm, waardoor ik een Peschel buis steek.  Deze Peschelbuis dient om de elektrische draden netjes in weg te bergen.  Als hoofddraad gebruik ik een 5 adrige kabel van 1,5mm.  Dit moet later ruim volstaan om zonder spanningsverlies de treintje vlot te laten rijden over een grote afstand indien nodig.





Vervolgens vijs ik een volledige plaat over het geheel, een plaat die moet dienen als basis voor de latere opbouw.



Vervolgens breng ik de kopse plaatjes aan, aan beide kanten van de module eentje.  Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het soms is om later op tentoonstellingen modulebanen aan elkaar te koppelen.  In HO zal dit misschien iets minder het geval zijn, maar in N kan het gebeuren dat de sporen van opeenvolgende modules niet altijd perfect overeenkomen, wat het nodige gevloek en gepruts met zich meebrengt.  En tijdverlies.  Ik hoop in de toekomst dit te vermijden door het maken van een soort puzzelstuk, waarbij in alle omstandigheden de modules snel en vlekkeloos kunnen gekoppeld worden.  Dit puzzelstukje creeer ik door een extra kopse plaat bij te plaatsen, maar dan in een figuur gezaagd, waarbij de ontstane delen steeds precies passen.  Uit een test blijkt dat mijn cedoupeerzaag precies 1 mm uitzaagt in het plaatje, dus liet ik de houtboer het extra plaatje 1mm dikker zagen dan de andere.  Aan de linkse kant van de module lijm ik het bovenste deel vast aan de module, langs de rechtse kant enkel het onderste deel.  De tegenkanten maak ik dan vast aan de volgende modules links en rechts.  En zo heb ik precies steeds perfect passende modules.













Je moet er steeds voor zorgen dat de bovenkant precies gelijk is met de bovenkant van de volledige kopse plaat.



Vervolgens plaats ik de decorplaat en de voorste rand om een bak te creeeren.







In één van de volgende stappen zal het landschapsprofiel vastgelegd worden en indien deze bekend is, kunnen deze profielen overgebracht worden in de voorste plaat en de zijdelingse platen om vervolgens uitgezaagd te worden.  In de bak is reeds het hoogteprofiel van het kanaal en de kade te zien.  In beide platen moeten nog de verbreding van het kanaal uitgezaagd worden, maar dat is voor later.  De platen zijn 10mm (8mm triplex + 2mm kurk), wat in schaal N overeenkomt met 160 cm, de juiste gemeten hoogte ter plaatse.  Wordt vervolgd.

conducteur

Tof, die puzzelmodulebakken, maar een bedenking, je neemt de kopse plaat, zaagt hem in puzzelvorm en monteert alles terug? Hoe kan dit systeem rekening houden met de dikte van de zaag? Je verliest toch een paar mm materiaal?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railrunner

Rian,

Klopt, maar zoals vermeld heb ik eerst een proefstuk gezaagd om te zien hoeveel er door de zaagsnede verwijderd wordt.  Daarbij heb ik vastgesteld dat mijn zaag 1mm verwijderd uit een plaat.  Dus een plaatje van 131mm hoog wordt dan 130mm als je de twee gezaagde delen tegen elkaar plaatst.  En als je in de hele koppen daarbij rekening houdt, komt de hoogte precies overeen met de hoogte van de twee gezaagde delen samen.

Kautenbach

top om je vorderingen te zien, flinke modules, ben benieuwd zal zeker goedkomen ;)

railrunner

Zeker Wim, maar het zal wat tijd vragen.  Ik heb geen haast.

conducteur

Tussen de studies door beperkt het forum zich vaak tot plaatjes kijken, had niet gelezen dat je al daar aan gedacht hebt...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railrunner

Geen probleem Rian!  Het zal de stress van de examens wel zijn zeker?  ;)  In ieder geval veel succes!

railrunner

Ondertussen heb ik al een beetje doorgewerkt aan de module, tot ik heel slecht nieuws heb vernomen.  Een van mijn kennissen is een paar weken terug onder deze brug te Herentals levensloos teruggevonden.  Meer dan waarschijnlijk een wanhoopsdaad, nemen we aan.  Sindsdien als ik elke keer naar mijn brug kijk, moet ik telkens terugdenken aan deze man en zijn zwaar beproefde gezin, en valt het me telkens zwaar om verder te werken aan mijn brug.  Ik hoop dat de tijd mijn gedachten doen slijten, dus is het misschien beter dat ik deze brug een tijdje laat rusten en mij toeleg op mijn Zwarte Woud project. 

Groetjes, Jim.

Steam.N

Vreselijk nieuws, Jim ... voor familie en vrienden een zware schok !
En je wordt inderdaad telkens als je je brug ziet, geconfronteerd met wat daar gebeurd is ...
Laat de tijd de wonde wat helen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }