Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

marc goovaerts

Prachtige foto's van een heel mooi project !

railrunner

Ik zou iets meer moeten leren van fotografie of het instellen van mijn fototoestel, want ik krijg mijn beelden precies niet haarscherp.  Wat doe ik verkeerd?

Steam.N

Misschien niet haarscherp (maar daar heb ik geen kaas van gegeten),
in elk geval SCHITTERENDE fotos !!!
Die klinknageltjes maken het toch wel echt AF !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: railrunner op 21 februari 2013, 15:40:12 PM
Ik zou iets meer moeten leren van fotografie of het instellen van mijn fototoestel, want ik krijg mijn beelden precies niet haarscherp.  Wat doe ik verkeerd?
Naar de korrel en de fletse kleuren te oordelen: niet voldoende licht. Sleur er meer licht bij, of beter, maak de foto's buiten in de zon, en je foto's zullen een stuk scherper zijn. Maar ondanks dat, geweldig om de vorderingen te zien.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Bedankt Michiel,

De foto's werden genomen in mijn veranda, volop daglicht.  De zon staat er nu wel niet meer op.  Moet toch iets zijn aan mijn instellingen.  Ik zal de handleiding het best eens downloaden.

gardevil

Kijk eens naar je ISO instellingen, hoe lager die zijn, hoe scherper en minder korrelig je foto's zijn. Wel onthouden dat hoe lager de ISO waarde, hoe meer licht je nodig hebt. Een waarde van 50 tot 400 zou normaal moeten volstaan.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

railrunner

Frank,

Merci voor de tip.  Direct eens uitproberen.  Ondertussen de handleiding gedownload.  Effe 215 bladzijden, pfff.

railrunner

Amaai, weer wat bijgeleerd.  Iets anders dan modelbouw, maar toch een hulpmiddel om modelbouw te tonen aan anderen.  Het kan niet zonder het ander.  Nooit te oud om iets bij te leren.  Resultaat vind ik opmerkelijk stukken beter, thanx!  Heb je nog van die goede tips ivm fotografie?



Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gardevil

Jim,

misschien als tip nog ff meegeven dat ook sluitertijd en diafragmaopening van belang zijn bij het fotograferen.
Een kleine diafragmaopening (vb f22) geeft een grote scherptediepte (afstand waarin alles scherp is) maar heeft veel licht nodig.
Een grote diafragmaopening (vb. f2) geeft een kleine scherptediepte en heeft weinig (minder) licht nodig.

Afhankelijk wat en hoe je iets wil weergeven, kan je met verschillende waarden beginnen spelen tot het resultaat naar wens is.

Een (basis)cursus fotografie kan heel veel licht in de duisternis brengen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Kautenbach

applaus voor de bouwer, heel benieuwd naar t schilderwerk (ga je spuiten) en de module

railrunner

@ Frank

Een basiscursus fotografie is inderdaad wel aan de orde, ik heb daar nooit iets over geleerd en ook nooit de moeite voor genomen.  Als dat tweede er niet is, dan komt dat eerste ook zeker niet.  Maar nu ik foto's plaats is er wel noodzaak aan, dus...

@ Wim

De bedoeling is om het gehele werk een basiskleur(grijs) te spuiten.  De afwerking zal vermoedelijk drybrushing worden.  Nu met al die hoekjes en kantjes aan de brug zal dat spuitwerk lastig zijn.  Waar de spuit niet voldoet, zal nagewerkt moeten worden met de verfborstel.

Gerolf

Een wash zeker ook doen - om door de regen meegevoerd stof in kiertjes e.d. na te bootsen.
Het accentueert het reliëf, en is gemakkelijk om te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Inderdaad Gerolf!  Was ik zowiezo van plan om vuil in hoekjes en kantjes na te laten.  Bovenkant van de brug zal dan ook heel roestig moeten zijn.  Om roest na te bootsen is het draadje over "50 tinten tinten roest" heel interessant.  Maar ik zou roest op de brug willen creeeren met echte roest.  Daar heb ik al een idee voor, maar nog niet toegepast in de praktijk.  We zien wel, zal ook hier een aantal testjes moeten uitvoeren.

railrunner

Afgelopen dagen en deze morgen wat verder gewerkt.

De reling is uiteindelijk klaar geraakt.  Het heeft een paar dagen geduurd omdat ik een stukje uit mijn duim gesneden heb.   >:(  Kon een paar dagen geen druk plaatsen op het mesje om uit plasticcard te snijden.  :-[   Na genezing van een paar dagen toch wat kunnen verder kunnen uitsnijden (uit de plasticcarc wel te verstaan, niet mijn vinger ;D).  Moet zeggen, het was een secuur werkje, maar resultaat mag gezien worden denk ik.

Hier nog een paar foto's van de reling:





Deze morgen heb ik dan de volledige brug kunnen airbrushen met een basiskleur grijs:









En om een betere indruk te kunnen geven van de grootte, toch maar even het wel bekende suikerklontje ernaast geplaatst: