Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Belgische Seinen Zelfbouw

Gestart door dieseltje, 09 mei 2005, 20:50:13 PM

dieseltje

Aangezien Frank Boelens ermee gestopt is en de prijs van de Henckens seinen me nogal hoog lijkt (in vergelijking met de kwaliteit), overweeg ik om eventueel zelf een serie seinen te gaan bouwen....

Ik heb al wel wat websites betreffende Belgische seinen in grootbedrijf kunnnen terugvinden, maar heeft iemand :
- de exacte afmetingen van de verschillende seinen
- links naar site met tips voor bouwen van seinen
- praktische ervaringen (om niet tweemaal het wiel te moeten uitvinden)ivbm. "nuttige" onderdelen

(wil eventueel met optische vezels en ondervloerse led's gaan werken)

Alvast bedankt,


Benny

dieseltje

Had natuurlijk eerst nog eensop de site van Gerolf Peters moeten gaan kijken [:I][:I]...
Maar zijn er nog anderen hiermee bezig ??

Gerolf

Bedankt voor de reclame, dieseltje! Ik wil je wel helpen met extra informatie of zo - stuur maar een mailtje...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Gerolf, ik vind jouw seinen prachtig. En die krokodillen mogen er ook best zijn. Bedankt dat je dat allemaal met ons wil delen op je website. Mag ook eens gezegd worden, vind ik !
Dit ga ik binnenkort zeker ook eens proberen. Wie nog ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

karthuizer

citaat:
Geplaatst door doomslu
Dit ga ik binnenkort zeker ook eens proberen. Wie nog ?



Bij ons in de club is er iemand die zelf seinen etst voor op het project 'station oostende' (mss hebben sommigen onder jullie deze baan gezien op de modelspoorexpo in Mechelen)en om eerlijk te zijn, deze zijn meer dan geslaagd!!!
Ik plaats hieronder een fototje van een niet geschilderd en nog niet volledig afgewerkt maar wel functioneel exemplaar. Zelfs de AVG is functioneel (deze is wel nog niet aanwezig op het exemplaar van de foto, maar in Mechelen was dit wel het geval)



tonycabus

Zeg Bruno,
zomaar voor de lol [;)]
Die clubmaat van je interesseertons wel! Kan die ons niet leren etsen?
Ik had ooit eens wat gevonden op een website (ivm dooretsen, onderetsen, lijndikte op je film en zo!) en ben die link kwijt, maar blijf zoeken hoor!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik ben op dit moment bezig met 'verkennende voorbereidingen' om zelf te gaan etsen (droogoventje, dubbelzijdig belichtingsframe, misschien ook een nieuwe ontwikkel- en etsbak, ...) Alle info is welkom, dus. Die ge?tste seinplaat is trouwens erg mooi!
Op een andere plaats hadden we het al eens over etsen, gebruikte materialen, ... maar die draad lijkt te zijn stilgevallen. Jammer!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

Geerolf, jou seinen zijn prachtig! Thx om je ervaring en techniek te delen op je site. Mooie en vriendelijke site trouwens ook.
Wat de seinen van MSKK betreft, die zijn inderdaad ook prachtig en trouwens perfect op schaal, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om te etsen. Daar zitten we dus met een, voor vele personen, gesloten deur. De oplossing die Geerolf geeft is voor iedere handige Harry zeker doenbaar.
Jou krokodillen zijn fijner dan deze die nu door Carmina uitgebracht werden.

Groeten, Jean-Luc

tonycabus

Ik ben nog steeds op zoek naar nieuwe etstechnieken en leer verrassende dingen bij. Ik zal daar tgt op terugkomen. Maar momenteel is dat wat vroeg.

Wie ervaring heeft met Fe3Cl en citroenzuur (!) mag die hier mededelen.
Ook "omgekeerde elektrolyse" schijnt meer en meer ingang te vinden ivm afwezigheid van schadelijke dampen.

Etsen met salpeterzuur gaat snel maar al je gereedschap moet uit de buurt of er blijft ook niks van over, dat wordt zelfs door de dampen ge-etst!! Om van je longen te zwijgen....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Ja Gerolf, das de moeite die seinen. Prachtig! Dat wordt mijn volgend project voor gure zomeravonden ([:D]). 'k Zal nog wel wat vragen afschieten naar jou richting als het zover is.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

bartie

Gerolf, hoe staat het met dat artikel over de zelfbouw van seinen voor MSM? Er is duidelijk (en terrecht!) interesse  voor, en zo kan iedereen,ook niet forum-leden of mensen zonder internet, hiervan iets opsteken.

Groetjes Bart.

Ludwigdc

We zijn met twee personen die de seinen maken bij mskk via het ets systeem, ik ben er ??n van. Bij de seinen van de mskk heb ik ook geholpen maar eerder met de montage ervan en led aansluitingen.
Nu heb ik voor mijn eigen baan ook seinen gemaakt via de ets techniek.
Het zadelmodel zoals er nog in stockem staan, en de gewone rechte model ( niet de laatste versie zoals die van Oostende ), eveneens een oude seinbrug met twee seinen erop en een oud type rangeersein op paal.
Ik maak tekeningen via een GraphicWorks tekenprogramma en belicht dan fotogevoelige messingplaten, gekocht bij conrad. En dan etsen.
Niet alles lukt direct en echt alles op schaal tekenen is ook niet altijd aangeraden ( roosterplaat op schaal valt achteraf gewoon uiteen, te dun )
De seinmast haaks en recht plooien wilt ook soms eens tegenvallen.
Dus er moet hier en daar aan het proces bijgeschaaft worden.
Ik werk niet met lichtgeleiders maar met het type Topled, vierkante smd ledjes waarvan de lens juiste overeenkomt met het sein lichtopening op schaal, en ze zijn nog te solderen.
k'Zal er eens een paar foto's van maken en hier plaatsen als me dat lukt.

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Ludwigdc

Alle vooruit hier een paar fotootjes.

Inrijsein van mijn kopstation.



Uitrijseinen op een seinbrug over twee sporen .



[/img]

Nog een uitrij sein maar aansluitende op vier rangeerseinen voor ze het station verlaten .

[/img]


rangeerseinen lang achter bekeken .

[/img]

En van lang voor gezien . (sorry maar deze is niet scherp)


[/img]

En hier het bewijs dat niet alles direct lukt h? !



En de meer recentere sein maar nog in ontwerp, De type 60 achterop de foto heb ik tweedehands in zeer slechte toestand gekocht. De  trapjes onderaan en op de neus waren verdwenen. Die heb ik nagemaakt in messing etswerk.



Als er mensen ( of MSM )ge?nteresseerd zijn wil ik de werkings procedure en benodigdheden eens dieper uit de doeken doen.

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

tonycabus

Wel Ludwig, je hebt intussen het werk van Gerolf ook al gezien zeker?
Het jouwe is echter even interessant, nu we beelden zien!

Wat mij persoonlijk interesseert is de manier van etsen. Maar ik ben vast niet de enige!!
Dat zou je ons hier al eens mogen uitleggen.
Belichten en ontwikkelen van de messingplaat is ??n ding, door-etsen een ander.

Zoutzuur met zuurstofwater zou goede resultaten geven bij ondiep etsen (printen bvb of nummerborden voor stoomloks) en ik hoorde dus dat ijzer-tri-chloride met toevoeging van citroenzuur niet zeer snel, maar wel zuiver dooretst met weinig "onderetsen" (onder de beschermende laag in dus).

Wat zijn jouw ervaringen?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Dag allemaal,
- Voor het etsen van PCB's (elektronica-printplaten) gebruikte ik vroeger die FeCl-bolletjes, maar dat is toch wel een 'vuiligheid'. Nu gebruik ik al jaren 'fijnetskristal'. Dit is te koop in elektronica-handels, maar ik heb geen idee wat de chemische samenstelling hiervan is. Hoe dan ook, ik ben er zeer tevreden over.
- Net nog een mail van Nico gehad: een artikel over mijn zelfbouw-seinen kadert in een reeks(-je) over 'het Belgische seinwezen'. Er is nog geen verschijningsdatum bekend. De 'krokodillen' - niet die van Carmina [^] komen eerder aan bod. Ik hoop dat ik hiermee niet uit de biecht klap ...
- Ludwigdc: prachtig! Het versterkt mijn voornemens om zelf messing te gaan etsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw