Belgische Seinen Zelfbouw

Gestart door dieseltje, 09 mei 2005, 20:50:13 PM

glamo

inderdaad mooi artikel.
voor herhaling vatbaar.

KURT
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door glamo

voor herhaling vatbaar.
Ik bedoelde: als er een tekening in MSM verschijnt (railplan, onderdelen, ...) lijkt het niet slecht om die ook 'downloadable' te maken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

jean-luc

Niet teveel ... dromen Gerolf.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Niet teveel ... dromen Gerolf.

Waarom niet? Ik denk dat vb. via de website van MSM meer mogelijkheden zijn dan dat er nu benut worden.
Maar we gaan met deze discussie wel off-topic. Nieuwe draad openen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

franky_mertens

Hallo Gerolf

Een vraagje, Hoeveel kost het om die seinen te maken
En hoeveel kost het om zo'n Krokodil te maken.

Ik ben geintereseerd in die seinen maar ik ben niet zo handig.
Ik zou graag seinen van u kopen als dat gaat ten minste

Groetjes, Frank [:)]
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Gerolf

Tja, Frank ...
Materiaalkosten sein: 5 Euro
Materiaalkosten krokodil: 50 Eurocent
Bouwtijd sein: 10 uren
Bouwtijd krokodil: 2 uren

Dus: door ze te laten maken, ga je geen kostenbesparing doen. Ze bestaan beide gebouwd in model en kosten dan pakweg 30, resp. 5 Euro.

Echter: voor die kleine materiaalkost - waarom probeer je het niet zelf? Voor het zelfbouwen wil ik je wel wat op weg zetten. Stuur me maar een mailtje ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

franky_mertens

Hallo Gerolf

Ik heb al geprobeerd om ze te maken en dat is ??n grote mislukking geworden maar als ik tenminste 1 of 2 seintjes heb dan kan ik eens kijken hoe ze gemaakt zijn dan zal het wel lukken.
Nu met kerstmis dan ga ik weer een aankoop doen van trein materiaal
Dan kan het zijn dat ik er 1 of 2 koop

Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Gerolf

In welke fase liep het fout, Frank ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Hallo iedereen,

Gerolf, ik heb al uw afleveringen gelezen, en moet zeggen dat je zeer goed uw plan getrokken hebt. Dit is het mooiste bewijs dat iedereen met de nodige motivatie en technisch inzicht ( wat je als praktiserende modelspoorder toch hebben moet ) etsen kan !
Naar aanleiding van je eerste artikelen over het maken van seinen zonder etsen, haalde ik nog eens mijn eerste zelfgemaakte seinen boven.
Deze seinen zijn ook gemaakt zonder etsen, een beetje op dezelfde manier als die van Gerolf, maar de mast is volledig anders .



Ik vertrek vanuit een rechthoekig messing profiel van 5mm op 2mm.
Dit is iets te groot maar toen (ik spreek van een dik 10 jaar terug ) vond ik maar drie maten in die rechthoekige profielen, en deze van 5 op 2mm was het dichts bij de werkelijkheid.

In die profiel worden er dan openingen geboord, volgens de uitsparingen die je gaat maken. Dan vijl je met naaldvijltjes de geboorde gaatjes tot een perfecte rechthoek. Zie foto van de mast.



De seinplaat en twee platforms worden uit een messing plaat gesneden. Ruw met de schaar, en dan op maat gevijld.
De twee platforms rusten op twee platte profieltjes van 1mm breed, die vertikaal aan de mast gesoldeerd of gelijmd worden.

Leuningen op de achterste platvorm en trapjes aan de mast zijn van een rolletje messingdraad gemaakt van 0,5mm, vind je in elk doe-het-zelf zaak.





Seinlampjes zijn led's van 2,1mm , dus als je gaatjes boort van 2mm in de seinplaat, en een beetje bij vijlt passen ze er zeker in. De lampkapjes zijn terug schuin afgesneden krimpkous van 2,4mm.
Ik heb ondervonden dat bij mijn lokale elektronicawinkel, geen zo'n kleine krimpkous meer indoen, maar je vindt ze wel nog bij conrad.
Voor bedrading gebruikte ik toen ook al spoeltje koperdraad van een defecte relais. De mast kan je gebruiken als de gemeenschappelijke geleider.




De messing profielen en plaat vind je in sommige modelbouw winkels.

Ik dacht hoe meer idee?n hoe beter.

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

ysbeer

Op alle gebied vervelend[:D]

HET KRUISJE WERKT NIET.[V](BIJ MIJ TENMINSTE)[:)]


wim


nog sterker nu is het zelfs weg ????[:(!]

marimon

Jawadde Ludwig, dat zijn seinen die ook mogen gezien worden. Knap vakwerk.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Knap werk, Ludwig! Ik wist al wel dat je knappe dingen kon, maar het is altijd mooi om ze nog eens te zien.
Bedankt voor je ets-complimentje, trouwens ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw