3D tekenpakketten

Gestart door Dirky, 25 december 2013, 11:48:12 AM

Dirky

Iets over 3D tekenpakketten:

Je koopt niet de software maar een licentie tot gebruik van de software. Voor een firma gaat dit in de ordegrootte van 5000€ tot +50000€ naargelang het pakket. Voor de student/leraar is de licentie gratis. Maar in alle gevallen MOET DE LICENTIE GEREGISTREERD WORDEN!

Legaliteit:
-   In alle "license agreements" staat er een clausule die zegt dat de licentie niet doorgeefbaar (nonsunlicensable, nontransferable)is.
Deze clausule betekent in mensentaal dat de eigenaar van de licentie die niet mag doorgeven voor andere doeleinden dan waarvoor de licentie werd aangekocht.

Voorbeelden:
-   Voor privaatpersonen: als de licentie thuis mag gebruikt worden mag dat enkel in functie van, en voor het bedrijf. Dat omvat ook oefenen dus in wezen is het tekenen van treintjes niet verboden als er maar geen commerciële activiteit achter schuilt.
-   Voor bijberoep-zelfstandigen: De licentie van je baas of de gratis licentie omdat je leraar/student bent MAG JE ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE VOOR JE ZELFSTANDIGE ACTIVITEIT GEBRUIKEN.

Je mag van alles proberen maar meestal heb je geen poot om op te staan als je er bijgelapt wordt! In één of andere engineeringkrant stond zowat een half jaar terug een overzicht van de "illegale" gebruiken van 3D software en die getallen zijn mega. Veel ken ik niet van software ontwikkeling maar duidelijk is dat elke start van een 3D pakket geregistreerd wordt als de PC met het internet verbonden is. Big brother toestanden....


Pakketten:

Mijn ervaring beperkt zich in het gebruik van INVENTOR, SOLIDWORKS, PRO ENGINEER en SOLID EDGE.

Hier moet je echt de moeite niet doen om een discussie te starten over wie er de beste is. Die is er niet! Wat voor de ene software gemakkelijk is, is dan voor de andere weer moeilijk. Het hangt dus volledig af van wat je moet tekenen...

Wie vergelijk ik:
Inventor 2012
Pro E 2012
SolidWorks 2013
Solid Edge 2014 (ST6)

Mijn eigen opinie:
-   Inventor heb ik het langst gebruikt. Van versie 5.3 tot 2012. Met weinig muisklikken kan je veel opbouwen. Vroeger regelmatige zware crashes maar die lijken vanaf de versie 2010 tot het verleden te behoren. Complexere features zijn dan weer moeilijker in Inventor.
-   Pro Engineer: Heb ik maar een jaar gebruikt en ondanks het feit dat complexe features volledig onder controle te houden zijn kreeg ik de kramp van het aantal klikken. Kleine anekdote: Bij een bepaalde feature kwam na een klik een pop-up window te voorschijn net vóór het icoon dat je vervolgens moest aanklikken. Dus eerst window verplaatsen en klikken maar... voor eenvoudig tekenwerk geen aanrader dus.
-   SolidWorks: zweeft ergens tussen Inventor en Pro E. overgang naar gebruik van SW was vrij vlot. Zeer interessante property browser in vergelijk met Inventor. Voor plaatwerk sterker dan Inventor...
-   Solid Edge: leek aanvankelijk een "pain in the ass" toen ik er 3 maanden terug mee aan de slag moest. Na twee dagen cursus overduidelijk veel sterker dan Inventor en SolidWorks. Super sterk in plaatwerk. Ongelofelijk krachtige "SYNCHRONOUS DESIGN". Verslaat op z'n gemak alle voorgangers... Heeft een paar knallende nadelen.

Prijzen variëren sterk. De goedkoopste is een LT versie van Inventor. Die kost amper 1600€ maar heeft een aantal belangrijke beperkingen. Duurste pakketten zijn dan bijvoorbeeld CATIA. Da's een veredelde versie van SW met super-simulaties (vliegtuigbouw, ruimtevaart e.d.)

Wat zou ik aanraden:
-   Voor privaat gebruik: gebruik wat je legaal kan bemachtigen
-   Voor bijberoep: Inventor is gemakkelijk aan te leren en behoort dat de lagere klasse. Niet alleen qua mogelijkheden maar ook qua prijs. Voor het ontwerpen van treintje meer dan voldoende.

Steam.N

Prima idee, dit draadje !
Spijtig dat de licenties zo duur zijn, maar daar kan jij natuurlijk niets aan doen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Dirk, leuk dat je dit uitlegt voor drie D pakketten, maar dit geldt natuurlijk voor alle software waar een licentie aan hangt.
Voor de thuis gebruiker bestaan er natuurlijk ook freeware pakketten, dat deze niet altijd zoveel kunnen als bv solid edge, kan ik me goed voorstellen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

argilla

niet elke licentie is een one-to-one . Er zijn er waar  twee of zelfs drie gebruikers gebruik mogen mogen maken van die licentie voor hetzelfde programma !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

Maar wie kan controleren dat als je thuis een goederenwagon met een studentenversie of thuisversie "ontwerpt" en deze dan op kleine schaal zou maken en verkoopt op beurzen, dat je zogezegd "illegaal" bezig bent.

Ik wil niet al de zelfstandigen in België te eten geven die in hun zaak/winkel een softwarepakket gebruiken die enkel voor "thuisgebruik" is.
 

marc goovaerts

Gelukkig bestaan er ook werkelijk gratis 3D-paketten zoals Google Sketchup (zoals JohoMapi gebruikt), NetFabb (in gelimiteerde versie) en Blender voor wie niet kapitaalkrachtig genoeg is.
Zoals oa JohoMapi bewijst kan je ook daarmee werken en zelfs 3D-printen.

Havoc

CiteerMaar wie kan controleren dat als je thuis een goederenwagon met een studentenversie of thuisversie "ontwerpt" en deze dan op kleine schaal zou maken en verkoopt op beurzen, dat je zogezegd "illegaal" bezig bent.

In princiepe niemand. Maar bvb Solidworks is nogal aggressief wat zijn licenties betreft, Autocad ook. Die mannen werken samen met de BSA http://en.wikipedia.org/wiki/BSA_(The_Software_Alliance) en zijn geen gemakkelijke mannen. Opnieuw, in theorie hebben die bsa geen legale poot om op te staan, je moet die zelfs niet eens binnenlaten. Maar het zijn zo van die honden die niet loslaten als ze een been geroken hebben. Dus als je ergens screenshots laat zien, files uitstuurt om te laten frezen/printen/etsen dan laat je eigenlijk aan iedereen weten waar je mee werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Even het stof hier afblazen... Misschien een leuke aanvulling

Autodesk Fusion 360:
http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

Ben nu al wat mee bezig en toch erg krachtige software!

Prijskaartje: Gratis voor niet commercieel hobby & thuisgebruik.... (en dan nog slechts 300€ per jaar als je er alles wilt uit halen). 
Ben nu aan het pakket aan het leren, beetje aanpassing na jaren tekenen in Solid Edge (wat nog een schoollicentie was) maar is zeker een aanrader!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Al een paar keer bekeken. Maar mijn Macske is te oud...

Dirky

Rian, kan je nekeer enkele screenshots posten van bvb de schets omgeving aub? en waar je features aan je schets toekent... gewoon eens om te zien in hoeverre het verschil met de "groten der aarde" is (Katia, SolidWorks, Inventor, Solid Edge, Pro engineer....)

thx

Dirkh

Ik gebruik 123D design van autodesk, ook gratis voor persoonlijk gebruikt en werkt redelijk gemakkelijk. Die heb ik gebruikt om de kasten van de overweg te ontwerpen.


minitreintje

Als Linux gebruiker is er niet veel mogelijk in de keuze van 3D tekenpakketten. Het enige dat in aanmerking komt is: FreeCAD
FreeCAD is opgedeeld in verschillende workbenches met elk hun mogelijkheden en toepassingen.

Is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux en heeft een Ubuntu PPA voor snel de laatste versie binnen te halen via automatische updates. Op het FreeCAD forum krijg je ondersteuning en hulp.

http://www.freecadweb.org/

Ik moet zeggen dat ik er vrij blij mee ben. In het begin was het wat zoeken maar eens je er een beetje mee weg bent gaat het vrij gemakkelijk.

Prijs: € 0 (opensource)

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

Dan moet FreeCAD sterk geëvolueerd zijn, want ik heb dat ook ooit eens geprobeerd en was zo goed als waardeloos...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

minitreintje

Ik ben er in ieder geval vrij blij mee :)
Inventor is uitgebreider enzo maar voor alles wat ik tot nu toe getekend heb heb ik nog maar een klein deel van mogelijkheden gebruikt.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

Dirk: Voor de moment is het nog wat zoeken hoe alles moet.... Er zijn een pak verschillen met SE ... 'k plaats wel wat beelden als ik wat verder gevorderd ben....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum