sporen voorzien van stroom

Gestart door stp, 01 april 2013, 13:19:18 PM

janieburton

Kan men niet de suitcase connectors( of stroomdiefjes) gebruiken voor de aftakking van de stamleiding?

http://www.ohmeron.be/content/?page=products&sg=20120503160252461&pg=20120503144906688&lang=NL


of de echte 3M's suitcase connectors
 

argilla

Citaat van: janieburton op 08 april 2013, 01:25:50 AM
Kan men niet de suitcase connectors( of stroomdiefjes) gebruiken voor de aftakking van de stamleiding?

http://www.ohmeron.be/content/?page=products&sg=20120503160252461&pg=20120503144906688&lang=NL


of de echte 3M's suitcase connectors

ja zekers. Vooral onze collega's in de uSA gebruiken deze connectoren. Maar daar zijn deze dan ook een stuk goedkoper dan hier.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Over die suitcase-connectoren hebben we het onlangs nog gehad:
Prima voor draden met een gelijkaardige dikte, maar minder voor een "ringleiding" waar je een vrij dikke hoofdleiding en dunnere aftakkingen gebruikt.

Solderen blijft voor dit soort aansluiting de beste manier  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

#63
Citaat van: Gerolf op 08 april 2013, 10:12:41 AM
Prima voor draden met een gelijkaardige dikte, maar minder voor een "ringleiding" waar je een vrij dikke hoofdleiding en dunnere aftakkingen gebruikt.


dat begrijp ik maar men kan toch de zijde waar de dunere draad in de connector komt dubbele en 3 dubbel plaatsen zodat deze ongeveer de zelfde dikte heeft. (of is dit weer te simpel?)

En deze connectoren zijn toch voorzien voor een dikte van...... tot een dikte van.....

voorbeeld: de volgende connector is voor 0,5mm² tot 1.0mm²

http://www.ohmeron.be/content/?page=products&id=20100330163750183&sg=20120503160252461&pg=20120503144906688&lang=NL

en er zijn er voor 1.5mm² tot 2.0mm²
 

Gerolf

Draden dubbel plooien in zo'n connector kan misschien wel. Heb ik nog niet geprobeerd
... want misschien vind ik solderen wel simpel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik gebruik deze connectoren (Wago Lasklemmen uit de installatie techniek) van de bouwmarkt.

Eén voor de rode en één voor de bruine draadbundel, bij Märklin is rood de fase en bruin de 0
Werkt erg simpel de draad wordt geklemd en niet beschadigd zoals bij deze

zeer wel mogelijk is.
Ik heb in het verleden ook deze klemmen gebruikt, maar ze hebben voor onze hobby wat nadelen.
A- je kunt de draad aders beschadigen(doorsnijden) en dan kun je losse contacten krijgen.
B- er is maar één aftakking per klem mogelijk.

De klemmen die ik gebruik zijn wat duurder dat wel.
Ook Condrad levert ze klik

Grt Piet.

Koen

Ik maak vooral gebruik van Vicking klemmen (Legrand) op DIN-rail. Het vraagt wel wat werk maar je kan er een mooie installatie met creëren.
Onderstaande foto geeft een testbordje weer om verschillende seindecoders te testen.

Mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

Frank_N

Goede tip, Piet ;)
Die dingen kunnen overweg met verschillende diameters, zonder de draadjes te "wurgen" zoals met schroefklemmen zonder bovenplaatje vaak vooromt.
Groet van Frank

ysbeer

Citaat van: rgp op 04 april 2013, 13:27:21 PM
Beste,

een ringleiding met twee geleiders is een goed begin, maar niet voldoende.
Je vertrekt van je transfo met je ringeleiding en je sluit om de 2 m aan aan die ringleiding, wat gebeurt er dan.  Je lokomotief zal vertragen vanaf het dichtsbijzijnde punt tot je transfo tot het verste en dan terug versnellen (als hij terug dichterkomt).  De totale weerstand is je kring wordt immers groter, ze is de som van de weerstand van je ringeleiding en je aansluiting op die ringleiding.
vb: je bent 10m van je transfo (kabel A met weerstand 1ohm per meter) en je aansluiting is 20cm (kabel B met weerstand 5 ohm per meter).  Dan is totale weerstand  20m A en 40cm B of 22 ohm.  Bevind je je op 1m van je transfo dan is de weerstand 4 ohm ! Omdat alles in serie staat, zal de stroomsterkte door je motor toenemen, alsook de spanning over je motor, en de lok zal dus sneller rijden.  Om die "golf" in snelheid te vermijden, moet je je ringeleiding leggen met drie geleiders.
Twee geleiders verbindt je op het einde, de derde ligt apart.  Je sluit nu je verbinding van het spoor aan zodat je één aansluiting op de aparte geleider en de andere op de -op het einde gesloten - geleider.  Nu zal waar je lok zich ook bevindt ten opzichte van je transfo altijd dezelfde snelheid hebben, want de lengte van je ringleiding is constant.
In feite zal er steeds een kleine variatie zijn naargelang het punt tussen twee aansluitpunten.

Roland

PS: Dirk las mijn geschrijf niet duidelijk is , stuur mij een mail PM, Dan maak ik een tekening.