Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

sporen voorzien van stroom

Gestart door stp, 01 april 2013, 13:19:18 PM

conducteur

Aan je sporen zelf hoeven dat zeker geen dikke draden te zijn... Dat kunnen zelf van die vrij fijne zijn, zonder problemen.
Door je dikke draad zal alle stroom voor je treinbaan vloeien, veel stroom --> dikke kabel nodig. Door de aftakkingen naar je sporen toe moet slechts een klein deeltje van de stroom -> kleine kabeltjes voldoen.

 
Vergelijk een elektrisch circuit eens met een waterleiding: door een dikke waterleiding krijg je makkelijk veel water. Door een dikke koperdraad krijg je makkelijk veel elektricitieit.
Door je aftakkingen stroomt maar een deel van dat 'water'. Door een dunne waterleiding krijg je makkelijk een klein beetje water, door een dunne koperdraad krijg je makkelijk een klein beetje stroom.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

0.75 mm² voor een aansluiting van een spoor is zeker voldoende. Kleiner zoals 0.5mm² geeft ook geen probleem. Of zoals PeterC hierboven 0.3mm² gaat ook prima, maar dan af en toe een extra aansluiting.

Je kan beter veel dunne aansluitingen maken dan maar hier en daar een dikke. Het probleem dat je hiermee probeert te verhelpen zijn slechte raillassen, die prutsdingen tussen 2 railstukken. Dunne aansluitingen solderen ook makkelijker aan je sporen en zijn gemakkelijker te verbergen.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: stp op 07 april 2013, 14:09:34 PM
amai, jullie maken het hier niet makkelijk voor een beginnersvraag :)

Goed, ik ga het toch houden op een soort van kabelboom met aftakkingen naar de sporen.


Heb koper gekocht van 1.5 mm² voor hoofdleiding.
Die aftakking dacht ik te voorzien met een 0.75mm²?
Ik neem aan dat dat voldoende is? Ik zie mezelf geen 1.5 aan aan spoor solderen....
En dan nog: die dunnere draad naar de sporen, daar neem je best soepele draad voor. Bij het monteren van de sporen is het mogelijk dat de gesoldeerde "volle" draad afbreekt. Met soepel draad is die kans kleiner.
Om die verbindingen te maken gebruik je best van die geïsoleerde plaatjes met soldeerogen (weet iemand de juist naam?)
Solderen aan de onderkant van de rail is een kwestie van oefenen.

Frank_N

"""""(weet iemand de juist naam?)""""

Geen idee Hugo, maar ik vermoed dat je deze dingen bedoeld:
http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c61_Terminals.html
In het buizenversterkerwereldje nog vollop in gebruik!

Trouwens als je die dingen voor onder de baan wil gebruiken: ondersteboven solderen is echt niet je dat............................. ::) ;)
Groet van Frank

PeterC

Citaat van: Frank_N op 07 april 2013, 18:01:18 PM
...Trouwens als je die dingen voor onder de baan wil gebruiken: ondersteboven solderen is echt niet je dat............................. ::) ;)

Vandaar dat ik voor soldeeroogjes en schroefverbindingen opteer (een houten plaatje met een M3 slagmoer erin als 'terminal').


Groetjes, Peter


Frank_N

Wat het beste is, weet ik dan even niet.............. :-\

Mijn methode dan maar:

https://picasaweb.google.com/ModelspoorfaN/Bedrading02#5132723305600252770

Het zijn allemaal kroonsteenstrips met een plaatje onder het schroefje ;)
Groet van Frank

bellejt

ik deed het vroeger ook met soldeerlipjes.Maar aan die dingen blijf je wel eens haperen en dat doet pijn.Heb nu een eenvoudiger oplossing :



Ik heb er van verschillend formaat gemaakt nl 4 punts,8 punts en 10 punts.Als je de pcb connectoren in china besteld kost het nagenoeg maar evenveel als soldeerstrips.

Huugooke

Citaat van: Frank_N op 07 april 2013, 18:01:18 PM
"""""(weet iemand de juist naam?)""""

Geen idee Hugo, maar ik vermoed dat je deze dingen bedoeld:
http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c61_Terminals.html
In het buizenversterkerwereldje nog vollop in gebruik!

Trouwens als je die dingen voor onder de baan wil gebruiken: ondersteboven solderen is echt niet je dat............................. ::) ;)
inderdaad, en dan wel specifiek de deze:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p919_Terminal-2-1-Solder-lugs.html
die kan je vastschroeven.

Klaas Zondervan

Citaat van: stp op 07 april 2013, 14:09:34 PM
Die aftakking dacht ik te voorzien met een 0.75mm²?
Ik neem aan dat dat voldoende is? Ik zie mezelf geen 1.5 aan aan spoor solderen....
Zelfs 0.75mm² is nog te dik. ik gebruik zelf telefoondraadjes van 0,5 mm (let wel, niet mm²) Direct onder de plaat gaan die over op dikkere draad.

Frank_N

#54
""""""Ik heb er van verschillend formaat gemaakt nl 4 punts,8 punts en 10 punts.Als je de pcb connectoren in china besteld kost het nagenoeg maar evenveel als soldeerstrips.""""

Goed job en mijn idee, Johnny ;) En dan doe je het met nylon vijsjes/klikverbindingen???WAUW :)

""""Zelfs 0.75mm² is nog te dik. ik gebruik zelf telefoondraadjes van 0,5 mm (let wel, niet mm²) Direct onder de plaat gaan die over op dikkere draad.""""

Zo doe ik "het" ook 8)
Groet van Frank

Huugooke

Citaat van: Frank_N op 07 april 2013, 20:13:19 PM
""""""Ik heb er van verschillend formaat gemaakt nl 4 punts,8 punts en 10 punts.Als je de pcb connectoren in china besteld kost het nagenoeg maar evenveel als soldeerstrips.""""

Goed job en mijn idee, Johnny ;)
Schoon en proper natuurlijk, maar: ik zie vier overgangen, vier mogelijke oorzaken van problemen.
Voor een zorgvuldig werker geen probleem natuurlijk ;), maar ge moet het niet gaan zoeken.

Frank_N

""""maar ge moet het niet gaan zoeken.""""

Hulde aan Hugo ;D ;D ;D :P
Groet van Frank

bellejt

de nylon vijsjes zijn spacers voor computerboards.Eerst de voetjes vastlijmen met pistool en dan vijsjes indraaien.Staat de circuit meteen op 5 mm van de plaat.Van slechte contacten geen probleem want de PCB is gesoldeerd aan de print en ook de draden naar de ingang van de PCB zijn aan de ringleiding van 2.5 mm gesoldeerd.Verder gewoon draadje goed af-isoleren, omplooien en vastvijzen.en in modelbouw moet je steeds nauwkeurig werken hé.

Frank_N

Hier een pasklare oplossing voor niet zo handige modelspoorders, 2,75 euro:

http://webshop.traintech.nl//product_info.php?cPath=28&products_id=34

Neen, ik heb geen enkele commerciele binding!
Groet van Frank

Huugooke

#59
Citaat van: Frank_N op 07 april 2013, 20:23:32 PM
""""maar ge moet het niet gaan zoeken.""""

Hulde aan Hugo ;D ;D ;D :P
dank, dank u, te veel eer!

En wat dat ondersteboven solderen betreft; dat doet toch niet lang zeer, zo'n druppelke soldeer op uw hand. Zijn we nu venten of postkaarten! Wel een bril opzetten.