sporen voorzien van stroom

Gestart door stp, 01 april 2013, 13:19:18 PM

stp

Hoi allemaal...
Na een tijdje stilzitten kruipt de zin weer in mijn vingers om te beginnen.
Zo is dat met deze hobby : soms doe ik maanden niets en dan weer enkele maanden volop... Das leuk..

Mijn vraag is waarschijnlijk heel erg simpel voor sommigen hier vandaar dat ik hier dan ook jullie hulp kom vragen...

Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn sporen moet voorzien van stroom? Ik heb gelezen dat je om de 2 meter moet stroom geven aan je sporen.
Maar hoe doe je dat?
1/Moet ik om de 2 meter een stroomkabeltje (0.75 ) solderen aan het spoor en helemaal naar de bron brengen? Naar de transfo dus. Dit vergt erg veel meters kabel.
2/Of moet je een dikke kabel (1.5 ) trekken onder de gehele sporen en telkens om de 2 meter een dun kabeltje ( 0.75 ) aftakken en aan sporen solderen? Hier denk ik dan dat ik na 60 meter toch minder stroom zal hebben? Of ben ik nu fout?

Ik rij met rocco gelijkstroom en de sporen zijn alles samen een 70 meter op dit moment. Maar als het schaduwstation af is zal ik toch een 120 meter spoor hebben.

Momenteel rijdt er niets meer omdat het enerzijds erg vuil is ( stoffig ) maar ook omdat ik maar op 1 punt stroom geef.

Alvast bedankt.

Mvg



Steam.N

Stefan,

Ik denk dat je tweede optie de beste is: een ringleiding met dikkere sectie, en regelmatge aftakking naar de sporen.
Of het net 1.5mm2 sectie moet zijn, en aftakking om de 2 meter weet ik niet, maar het gaat om het princiepe.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janieburton

De dikte van de draden voor de ringleiding is afhankelijk van de A die de booster of trafo afgeeft, ik zou 2mm² gebruiken als ringleiding met een volle kern(stijve draad)
 

stp

ringleiding?  wil dit zeggen dat ik vertrek vanaf de transfo en een ware kring maak met op het einde aan die kring opnieuw aansluiten op dezelfde transfo?

Steam.N

Kun je inderdaad doen, maar is geen vereiste (sluit wel op dezelfde klem aan, hé  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

je mag een ring leggen maar je hoeft die niet te sluiten, zeker niet als je zo'n dikke koperdraad gaat gebruiken.
Eigenlijk is het doel: de slechte verbindingen tussen de sporen overbruggen. Tegelijk heb je overal een aansluitpunt voor andere verbruikers (als dat de bedoeling is).
Afhankelijk van de constructie van je baan kan het dus ook een "slang" zijn die zich onder de baan "doorbeweegt".

stp

Citaat van: Steam.N op 01 april 2013, 14:09:00 PM
Kun je inderdaad doen, maar is geen vereiste (sluit wel op dezelfde klem aan, hé  ;) )

Nu ga ik waarschijnlijk iets heel erg dom zeggen maar is dat dan geen kortsluiting? Je sluit een ring zonder weerstand? Das toch een nullast?
Of is dat niet bij gelijkstroom? Of ben ik mijn elektriciteit van 15 jaar geleden op school aan het vergeten?


Steam.N

De lus is natuurlijk twee-aderig: de ene ader sluit je op de ene klem, de andere ader op de andere klem.
Een ader mag zoveel je wil met zichzelf in contact komen, want heel die ader zit op dezelfde potentiaal.
Je zou een kortsluiting hebben, als je één uiteinde van een ader van de lus in één klem stak, en het andere uiteinde van dezelfde ader in de andere klem.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Zie het als een spoor onder de baan.

stp

Citaat van: Steam.N op 01 april 2013, 23:03:01 PM
De lus is natuurlijk twee-aderig: de ene ader sluit je op de ene klem, de andere ader op de andere klem.
Een ader mag zoveel je wil met zichzelf in contact komen, want heel die ader zit op dezelfde potentiaal.
Je zou een kortsluiting hebben, als je één uiteinde van een ader van de lus in één klem stak, en het andere uiteinde van dezelfde ader in de andere klem.
Dat klinkt erg handig...als ik het begrijp  :)

Ik probeer even voor mezelf te vertalen : twee aderig bedoel je mee : een positieve en negatieve stroomdraad? Met de klem bedoel je een spoorrail?

dus kort gezegd : je mag de plus aan de plus houden en de min aan de min, maar niet de min aan de plus brengen?

Goed of fout?

Steam.N

Exact !
Met de klemmen bedoelde ik de plus- en min-aansluitingen aan de voeding.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

stp

Citaat van: Steam.N op 02 april 2013, 21:59:53 PM
Exact !
Met de klemmen bedoelde ik de plus- en min-aansluitingen aan de voeding.

Hartelijk dank. Klinkt logisch, maar je moet het weten he :)

rgp

Beste,

een ringleiding met twee geleiders is een goed begin, maar niet voldoende.
Je vertrekt van je transfo met je ringeleiding en je sluit om de 2 m aan aan die ringleiding, wat gebeurt er dan.  Je lokomotief zal vertragen vanaf het dichtsbijzijnde punt tot je transfo tot het verste en dan terug versnellen (als hij terug dichterkomt).  De totale weerstand is je kring wordt immers groter, ze is de som van de weerstand van je ringeleiding en je aansluiting op die ringleiding.
vb: je bent 10m van je transfo (kabel A met weerstand 1ohm per meter) en je aansluiting is 20cm (kabel B met weerstand 5 ohm per meter).  Dan is totale weerstand  20m A en 40cm B of 22 ohm.  Bevind je je op 1m van je transfo dan is de weerstand 4 ohm ! Omdat alles in serie staat, zal de stroomsterkte door je motor toenemen, alsook de spanning over je motor, en de lok zal dus sneller rijden.  Om die "golf" in snelheid te vermijden, moet je je ringeleiding leggen met drie geleiders.
Twee geleiders verbindt je op het einde, de derde ligt apart.  Je sluit nu je verbinding van het spoor aan zodat je één aansluiting op de aparte geleider en de andere op de -op het einde gesloten - geleider.  Nu zal waar je lok zich ook bevindt ten opzichte van je transfo altijd dezelfde snelheid hebben, want de lengte van je ringleiding is constant.
In feite zal er steeds een kleine variatie zijn naargelang het punt tussen twee aansluitpunten.

Roland

PS: Dirk las mijn geschrijf niet duidelijk is , stuur mij een mail PM, Dan maak ik een tekening.

Michiel

Een tekeningetje aub, Roland. Liefste hier in dit draadje als het kan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 04 april 2013, 13:27:21 PM
vb: je bent 10m van je transfo (kabel A met weerstand 1ohm per meter) en je aansluiting is 20cm (kabel B met weerstand 5 ohm per meter). 
Roland, je verhaal klopt theoretisch wel, maar praktisch niet.
Als je draad gebruikt met een weerstand van 1 ohm per meter, dan is dat belachelijk dun. Draad van 1,5 mm2 heeft een weerstand van ongeveer 0,01 ohm per meter. Dan wordt het verhaal ineens heel anders. Bovendien zijn de meeste decoders voorzien van lastregeling, en dan merk je van die snelheidverschillen helemaal niets meer.