Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

sporen voorzien van stroom

Gestart door stp, 01 april 2013, 13:19:18 PM

janieburton

Misschien toch de schets plaatsen in dit forum.
 

ERVIN

Leuke discussie , ook hier worden er onder elke railstaaf draden gesoldeert , gezien de grootte van mijn baan , lopen er hier heel wat ringleidingen onder de tafels , ik heb 4 boosters die elk een stuk baan voor hun rekening nemen , 4 boosters met elk hun trafo , en dan nog een trafo voor mijn Twin-Center te voeden.

Het kost je wel wat , niet alleen geld maar ook veel werk , maar mijn treinen rijden erg soepel zonder dat ze ook maar ergens stilvallen , ook over de wisselstraten kunnen ze zonder moeite " kruipen" , maar zoals je hieronder kan zien heb je er dus wel wat werk aan...  ;)



En hieronder het " hart " van de treinbaan..


janieburton

Maar het is nog niet duidelijk wat rgp bedoelt met een ringleiding van 3 draden
 

ERVIN

Ik heb gewoon 2 draden per ringleiding liggen  ,en dat gaat prima zo.  ;)

rgp

Dag,

Heb een mailtje met schets naar Gerolf gestuurd om te vragen om het te plaatsen.

Roland

Huugooke

Stop  nu eens met die "ringleiding", een ringleiding is niet nodig, overbodig en onnuttig zelfs.
Als je sporen in een ovaal liggen heb je al een ringleiding.
Het gaat hier over een voedingslijn met aftakkingen.

Havoc

CiteerStop  nu eens met die "ringleiding", een ringleiding is niet nodig, overbodig en onnuttig zelfs.

Sorry Hogu, hier moet ik je spijtig genoeg ongelijk geven. Zelfs met een ovaaltje op de keukentafel heb je al het effect dat je loc als die het verste van je transfo/aansluitspoor is langzamer begint te rijden. Dat is het gevolg van de "slechte" verdindingen van de typische railverbinders en het aantal ervan. Een doorlopende ringleiding met goede "echte" connectoren en regelmatige verbindingen naar de sporen is hiervoor een goede, simpele en veel gebruikte oplossing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Misschien is dit wat Hugo bedoelt:



Zo kan het ook, geen ringleiding, maar een stamleiding.

OlivierV

Er zijn zelfs discussies dat een volledige ringleiding (wanneer het einde weer aan het begin gekoppeld wordt) er voor zou zorgen dat er stroomverlies is ofzo, maar hier geloof ik niet veel van.

Zelf werk ik volgens het hierboven getoond principe.

Na enige oefening en juist boren van gaatjes slaag je er ook in de draden veel nauwer en moeilijker zichtbaar aan de rail te solderen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

#39
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 april 2013, 23:41:06 PM
Misschien is dit wat Hugo bedoelt:



Zo kan het ook, geen ringleiding, maar een stamleiding.

Dat is inderdaad wat ik bedoel, en zo heb ik het zelf ook toegepast.
Het woord ringleiding is hier trouwens compleet uit context gebruikt. Een ringleiding hoort thuis in de audiowereld, het is een systeem waarbij geluid kan opgepikt worden in een grote ruimte, met een ontvanger uiteraard.
Het sluiten van de voedingslijn, om zo een gesloten lus te krijgen, heeft alleen zin als de draad heeeel lang is en heeeel dun. Eigenlijk kan je dan beter, twee "bomen" aanleggen.
Wat een derde draad betreft: je kan een aparte leiding leggen voor je verlichting (met een andere voeding), je kan immers één van de draden als gemeenschappelijke gebruiken.

Gerolf

Hier is Roland's schets:

http://meb.gerolf.be/msm/varia/Ringleiding.pdf

Zoals ik het zie wil hij hiermee de lengte van de voedingslijn compenseren, zodat zowel de plus als de min op de aansluitplaatsen een even lange voedingslijn hebben. Klinkt theoretisch prima, maar is naar mijn mening in de praktijk niet nodig (mits je kabel voldoende dik is)

Het begrip "Ringleiding" is inderdaad wat ongelukkig gekozen. Ik gebruik ook "stamleidingen"  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Om het nog wat moeilijker te maken: ik gebruik een sterleiding: met een dikke draden (4 * 0,75mm² per fase) naar een aftakpunt.  Van dat aftakpunt met 2 * 0.3mm² (per fase - alle draden dubbel getwist) naar de rails.  Ongeveer elke 1,5 m rail een aansluiting.
Groetjes, Peter


Huugooke

Bij elektrische installaties (wat dit in feite is), spreekt men van een draadboom: vanwege de takken waarschijnlijk :).
Ik heb er heel wat mogen maken, voor men die handige koperen latjes had uitgevonden.

stp

amai, jullie maken het hier niet makkelijk voor een beginnersvraag :)

Goed, ik ga het toch houden op een soort van kabelboom met aftakkingen naar de sporen.


Heb koper gekocht van 1.5 mm² voor hoofdleiding.
Die aftakking dacht ik te voorzien met een 0.75mm²?
Ik neem aan dat dat voldoende is? Ik zie mezelf geen 1.5 aan aan spoor solderen....