Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

modeltreinbart

Ik dacht dat je de LED zou gebruiken ter controle of de bakken goed zijn aangesloten. Als de led groen brand is het in orde bij rood is de overgang niet corect.
Je ziet dus dat mijn kennis zich niet verder rijkt dan + en - . Maar in ieder geval een mooi project.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Michiel

Hoi Rian, je hebt gelijk. Met 2 leds zou men de stand van het sein kunnen afleiden van welke led branden. Daar had ik niet aan gedacht. En dan speelt kleur geen rol meer. Ze zouden dan allemaal blauw mogen zijn, of oranje. Slim!  ;)

Maar ik zou toch graag een oplossing zien in kleur. Op het moment laat ik mijn gedacht gaan over ledstrips...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na 3 weken is de nieuwe hobbyruimte klaar, althans de ombouw. De decoratie en inrichting (schilderen, verlichting, verwarming, kasten...) komen later, want de plaaster moet nu nog drogen. En met deze natte vorstperiode kan dat drogen nog een tijdje duren. Maar stapje voor stapje komt mijn knutselruimte er. Ik ben er al ingetrokken, zelfs als is het er koud en kil, en de muren letterlijk druipnat...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

:) :)gelieve geen foto's van dat soort grote, comfortabele ruimten plaatsen!!! :) ;) 8)

daar kun je prima aan de slag Michiel, wat zijn de afmetingen?

Martin Welberg

Vooral niet van frisse , schone en opgeruimde  ;)
Fijne ruimte Michiel !

Steam.N

Proficiat, Michiel!
Nu kun je pas goed van start !!!
Geniet ervan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De bruikbare ruimte is ongeveer 5m x 2,5m. Krap voor mijn project, maar ik ben al erg blij met deze opgefriste garage. En zo netjes opgeruimd blijft het bij mij ook niet erg lang, hoor.  ;D

Michael

Michiel mooie ruimte kan je binnen kort ook Evannen.(= Mooi en snel bouwen, super gedetailleerd).
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

We gaan echt eens bij Van Dale moeten vragen om een nieuw werkwoord op te nemen in hun woordenboek...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

pabe

Citaat van: Kautenbach op 25 februari 2013, 19:49:44 PM
:) :)gelieve geen foto's van dat soort grote, comfortabele ruimten plaatsen!!! :) ;) 8)

Helemaal mee eens...  het roept bij mijzelf donkere gedachten op van wat ik nog allemaal moet opruimen tussendoor..... :o

krisds

Ik blijf het toch een gigantisch en ambitieus project vinden...petje af.
Net even op die site met luchtfoto's (zie topic in "links") naar brussel noord en omgeving gekeken jaargang 1935;

- Hoewel er nog steeds treinen rijden is toch alles compleet verandert, verandert en nog steeds aan het veranderen
- de locloods staat er helaas niet meer op, je ziet wel contouren
- de rondliggende gebouwen en sporen lijken nog recht te staan, ik dacht een watertoren te herkennen en een mooie draaischijf.

ik weet niet of je ook nog veel scenery gaat verwerken (of je er ook nog plaats voor hebt), maar de wijk rond de loods had toch wel een industrieel kantje.

Michiel

Ik had meteen na de ontdekking van deze Brussels site, Brussel-Noord opgezocht en de foto's geprint. Het zijn inderdaad luchtfoto's van 1935, toen de electrificatiewerken van de lijn Brussel-Antwerpen ten koste gingen van het volledige depot. Men kan er nog een klein tijdelijk onderhoudspark zien, maar alle grote installaties zijn al verdwenen. Erg jammer voor mij natuurlijk.

Tussen de 2 parallelstraten, de Aarschotstraat en Vooruitgangstraat, ligt inderdaad wat kleine industrie. Maar langs de overzijde van deze straten heb je nog de huizenrijen zoals ze er vandaag nog voor een deel staan.

Het is een megalomaan project, en zoals ik dit draadje begin: geen plek, geen geld, geen tijd. Maar beetje bij beetje, segment per segment hoop ik toch een deel ervan te kunnen heropbouwen, mits natuurlijk de gebruikelijk compromissen, want 1 rechte ruimte van 13m lang (ik wou een extra verdieping op het huis) heb ik niet kunnen lospeuteren bij mijn vrouw (en gelijk heeft ze)  ;) Ik moet het dus doen in de garage (waar ik erg blij mee ben), 5m lang, waardoor het sporenplan opgevouwen en ingekort wordt.

Michiel

Het modelspoorgebeuren stond een lange tijd op een laag pitje, maar de laatste dagen probeer ik de draad van dit project weer op te pikken. Ik heb een testopstelling gemaakt om te zien of het me bevalt: het rijvlak ligt hier op 140cm hoogte. En ik moet zeggen, dat is wennen. Ik ben zelf niet erg klein (1m87) maar moet er toch een krukje bij halen om ook het midden van de baan te bereiken. Het voordeel is dat er onder de baan heel veel kwijt kan (ik plan er opbergkasten), en de geplande fries niet te hoog boven het rijvlak komt.

Maar DE grote tegenslag is de "inleg" met aanzet van de 18-sporige loods, waaraan ik vorig jaar was begonnen. Deze is na 2 verhuizen en lang links en recht in vergeten hoeken te hebben gestaan, krom getrokken. 12mm multiplex leeft dus ook. Ik ben dus aan het plannen hoe ik het grootste deel van het werk toch nog zal kunnen recupereren. Later meer...

Havoc

CiteerMaar DE grote tegenslag is de "inleg" met aanzet van de 18-sporige loods, waaraan ik vorig jaar was begonnen. Deze is na 2 verhuizen en lang links en recht in vergeten hoeken te hebben gestaan, krom getrokken. 12mm multiplex leeft dus ook. Ik ben dus aan het plannen hoe ik het grootste deel van het werk toch nog zal kunnen recupereren. Later meer...

Ja, dat is balen natuurlijk. Kan je eindelijk aan de slag en dan zoiets. Sterkte Michiel, ik hoop dat je het belangrijkste kan redden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Brrrrr: 12mm multiplex, en dan tóch nog kromtrekken?
Ik hou mijn hart vast voor als ik er zelf aan begin ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }