Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Nieuwe NMBS modellen 2008

Gestart door theedooz, 17 februari 2008, 23:56:25 PM

janjozef

Nee maar die AM54 is van de jaren 50 en past dus in tijdperk III

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

Nee maar die AM54 is van de jaren 50 en past dus in tijdperk III

Jan

... en om die reden ben ik er ook erg enthousisast over!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Ja, laat maar komen, die TP III versie [:p]
Misschien een domme vraag, de groene van Jocadis, is dat ook een TP III? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit TP IV was, maar ik heb geen aanwijzingen of deze stelletjes in '79 ook werden hernummerd. Iemand enig idee hoe je een stelletje tot III of IV indeelt? Alvast dank!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

janjozef

De groene versie met 2 panto's zijn de oudste maar pas vanaf 68 of zoiets, deze wou ik eerst kopenn nu twijfel ik

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Het TP III bij de NMBS kenmerkt zich door de voornamelijk een groene livrei met eventueel gele biezen en het 6 cijferige "type" nummers. Vanaf de jaren 70 is de NMBS begonnen met het gebruik van een meer kleurrijk pallet en de introductie van het 4 cijferige "reeks" nummers, en voor motorstellen een 3-cijferig reeks nummer. Dit is het TP IV. Overigens, die overschakeling gebeurde natuurlijk niet op een dag!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GeM

Saraan,
als ik het goed heb is een stelletje met 3-cijferig nummer dus steeds TP IV?
Gert

Gerolf

citaat:
Geplaatst door GeM
als ik het goed heb is een stelletje met 3-cijferig nummer dus steeds TP IV?
... of V.
Over de tijdperken in Belgi? bestaan er ook NEM-normen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Dag Gerolf,
De tijdperken en NEM-normen zijn me bekend, maar het is die nummering voor de stelletjes waar ik niet bijster goed bij kan, en waarover ik geen documentatie voorhanden heb.
Eigenlijk ben ik op zoek naar de nummering/schildering waarop ze specifiek in 1968 rondgereden hebben, dus einde TP3. Waar ik nu mee worstel is wanneer precies voor de tweetjes welke nummering is gebruikt. Ik heb een foto gevonden van een 601 uit 1966, waarbij het nummer 601 net onder het linker sluitlicht geplaatst is. Hieruit blijkt dus dat deze reeds in TP3 met 3-cijferig nummer hebben rondgereden.
Het model van VI-Trains toont het nummer op de flank, en ik twijfel een beetje of die dan in TP3 kan ingezet worden (zoals Jan reeds aanhaalde, het model heeft de dubbele panto, dus dat zit al snor)
Gert

Gerolf

Die 601 is naar mijn mening een typenummer, dat nog zou moeten gevolgd zijn door een punt en twee cijfers er achter (5 cijfers dus).
De hernummering naar 3 cijfers voor stellen en 4 voor locs gebeurde vanaf 1971.

Michiel

Volgens mij werden deze motorstellen voor 1971 allen toegewezen tot het type 228, gevolgd door het reeksnummer na het punt: bijvoorbeeld 228.011 werd later reeks "011". Dit is nog steeds zichtbaar langs binnen, boven de centrale sluisdeuren die de stellen koppelen. Zelfs bij de gemoderniseerde versie zie je nog de bordjes met nummers als "228.601". Maar GeM, je opmerking lijkt terrecht dat enkel het reeksnummer werd vermeld aan de buitenzijde onder de rechter frontseinen, zelfs voor 1971.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Type, reeks en stel :

En voor de de stel nummers, verwijs ik naar HIER, Au Fil du Rail, nummer IX, blz 32, met dank aan Saraan.

Vertaling [:D]

Type - Type
S?rie - Reeks
Num?ro de rame - Stel nummer

GeM

Patrick en Michiel, bedankt voor deze schat aan informatie![:0]

Ik besluit hieruit dat zowel in TP3 als 4 enkel het reeksnummer gebruikt werd op de koppen.
In een oude Rail-Revue vond ik inmiddels 2 artikels over de AM62 waarbij ook de schildering werd besproken. Hier stelt men dat in 1970 de gele banden op de zijkant breder geschilderd werden. De gele schildering van de overgangsdeur werd vanaf 1978 ingevoerd. Indien deze regel ook werd toegepast op de AM54, is het voorbeeld van ViTrains m.i. een TP4 schildering.
Gert

ronny-vdv

Hoi,

Zijn er al die de nieuwighedenfolder van Olaerts ontvangen hebben ?

Gr.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Jurgen

citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

Hoi,

Zijn er al die de nieuwighedenfolder van Olaerts ontvangen hebben ?

Gr.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]

Nope, normaal krijg ik hem altijd toegestuurd per post. Ook via mail wordt er aangekondigd dat de prijzen online staan, maar dit jaar heb ik nog niets ontvangen.
De inschrijvingstermijn bij andere winkels loopt stilaan teneinde, dus hij zal snel moeten zijn.

Afin, mijn wagen ligt in de prak na een glijpartijtje in de ardennen, dus voor mij is het gedaan met bestellen. [V]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modeltreinbart

Driften is wel leuk in de sneeuw maar moeilijk onder controle te houden of heb je met sliks gereden ipv winterbanden in ieder geval hoop ik dat je snel een nieuwe of herstelde wagen hebt. En zal je in het slechtste geval even de treinhobby moeten in slapen als een soort van zomerslaap.we hopen je snel terug te horen dan jurgen
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.