Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Nieuwe NMBS modellen 2008

Gestart door theedooz, 17 februari 2008, 23:56:25 PM

Rochevalien

Hoe meer modellen er op de markt komen hoe luider de vraag naar die of dat model dat nog NIET uitgebracht werd.[?][?][?]
Vreemd is dat,hebben jullie dan geen andere onkosten? afbetalingen te doen? moeten jullie niet eten? heel Europa klaagt over de daling van de koopkracht en de aanhoudende steiging van de brandstofprijzen.
De vissers hebben al acties gevoerd,de truckers zijn acties aan het organiseren en maandag is er een betoging tegen de dalende koopkracht. Hier wordt alleen geklaagd omdat beloofde modellen langer uitblijven of geanulleerd worden.
Vreemd,Vreemd,Vreemd,.....

Gerrit

dgrr57

+1

Ik versta dat ook niet [:(]

Misschien hebben ze hier allemaal met de lotto gewonnen [:D]

Ik niet, dus. En hoe meer er uitkomt, hoe meer ik moet laten doorgaan, zeker met al die beperkte uitgave [:(][:(][:(]

Peter

Eigenlijk moet ik Gerrit gelijk geven. Er zijn nog andere dingen in een huishouden dan enkel modelspoor. Zelfs indien je een goed inkomen hebt, wil nog niet zeggen dat je zomaar alles wat je zou willen kan of moet kopen.
Er zijn trouwens nog een hele hoop andere dingen die je nodig hebt op je baan zoals bv. electronica, gebouwen (zelfbouw of kits) scenery-materialen, figuurtjes enz. enz. Dus niet enkel loks en rijtuigen.
We zijn toch in de eerste plaats (dacht ik) modelspoorders, en toch geen hamsteraars of verzamelaars, die absoluut alles en zo vlug mogelijk willen hebben, nietwaar?
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

Ik vind het moedig van Gerrit dit hier eens aan te kaarten, want ik denk dat dat voor iedereen zo is (allez, toch voor iedereen die het wil weten).
Wij huren momenteel en sparen voor een huis. Ik kan je verzekeren dat dat desillusionerend is[V]. De huurprijs wordt wel lekker geindexeerd, maar van de indexering van ons loon is tot op vandaag niet veel te merken (en wij verdienen thans niet slecht, maar dan vraag ik me af hoe dat voor veel anderen moet zijn, als wij het al voelen). En met de huisprijzen van tegenwoordig ... . Met het geleuter en gemodder van die onnozele bent in Brussel zal het er ook nog niet meteen beter op worden. 't Is veel gemakkelijker om te doen alsof er niets aan de hand is[:(!].

Ik zet dan ook liever de tering naar de nering en bouw graag zelf. Of koop modellen aan een prijs die bij mijn beurs past en waar ik lang aan bezig ben (of zal zijn) om er iets van te maken waarmee ik tevreden ben. Daarvoor heb je documentatie nodig en daar doe je dus dikwijls lang over om die te verzamelen (die verzamelen ik wel).
Anderzijds is het ook veel leuker in dat opzicht van je te beperken, denk ik: je kan dieper graven in ??n periode en daar veel meer over te weten komen, studeren, merken van jezelf dat je ergens beslagen in bent ... .
Het valt me trouwens ook op dat de modellen van grote fabrikanten veel duurder geworden zijn (zeker in verhouding tot wat zee te bieden hebben dikwijls) dan pakweg 15 jaar geleden (nog iemand dat idee[?]). Ik had toen maar wat schamel zakgeld per week, maar als ik kijk wat ik toen allemaal bijeengegaard heb ... . Machinerie om zelf aan de slag te gaan lijkt dan weer wat goedkoper geworden of minstens even duur gebleven. Ook sommige zelfbouwfabrikanten bieden veel voor een degelijke prijs (bv. Model Loco/DJH is toch wel schappelijk voor wat je krijgt vind ik) - voor Belgische fabrikanten is dat wel anders; die profiteren volgens mij een beetje van de kleine markt. Volgens mij wil dat wel iets zeggen over de manier waarop er vandaag aan model'bouw' gedaan wordt[:(] (GvM had het er trouwens over in zijn voorwoord tot MSM 45).

Natuurlijk is het voor grote fabrikanten beter in te spelen op die verzamelwoede en (erger) op de speculatie die tegenwoordig in de modelbouwwereld de plak zwaait (veilingen en e-bay - het neemt soms beschamende, walgelijke vormen aan, vind ik[:0]), dat brengt op korte termijn immers meer op en is goed voor de beurscijfers. 't Is aan ons om er niet aan mee te doen en de boel op de spits te drijven.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Ludwig

Mensen zoals ik met kinderen en een huis op afbetaling ondervinden dagelijks hoe alles duurder is geworden.
Bij mij is het budget voor de hobby ook aanzienlijk achteruit gegaan en heb al meermals het laatste jaar bepaalde aankopen die gepland waren moeten uitstellen.
Ik denk  dan ook dat de modeltreinhandelaars momenteel een moeilijk jaar doormaken.
Maar....we zullen maar hopen op betere tijden zeker.[;)]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Rochevalien

Wat ik nog vergeten ben ,als je nu een lok  gekocht hebt van bv 250? (wat tegenwoordig h??l normaal is) mag moeder de vrouw/vriendin dan ook nog eens gaan shoppen voor hetzelfde bedrag?? lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik heb een tijdje terug een lok verkocht aan een gast op e-bay en die vroeg om dat naar het adres van zijn werk op te sturen,dan moest hij dat thuis niet(nog) eens uitleggen[:D][:D][:D].

Gerrit

Arbeco

Waar ik me wel eens een beetje over opwindt, is de tekst in de aankondigingen: "Eenmalige uitgave, bestel snel want op is op". Je wordt eigenlijk min of meer verplicht om het model direct te gaan halen, anders vis je achter het net. Waar is de tijd gebleven dat een model gewoon een paar JAAR in de catalogus stond? Het lijkt mij ook goedkoper om een model een paar jaar te fabriceren als een paar maanden, met de kosten van de mallen e.d... Voor de kleinserie-fabrikanten kan ik dit wel begrijpen (anders zouden het geen exclusieve modellen zijn), maar van de "grote" merken... kom op, jongens!![}:)] Dit kan nooit de bedoeling zijn van het verzamelen.
Gelukkig heb ik een goede baan en een andere hobby waarmee ik deze draaiende kan houden, zo kan ik nog wel 's een modelletje aanschaffen...[;)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

ERVIN

Natuurlijk mag mijn vrouwtje nog gaan schoppen als ik eens een loc heb gekocht, mijn "normale werkdag" duurt 8 uren, maar ik maak dagelijks minstens 4 overuren (minstens h?) en op het einde van de maand staat dan mijn baas met een enveloppe op mijn bureau, en dat maakt dan alles weer goed.[;)]

Maar ik kan het allemaal wel begrijpen hoor, ik hoor langs alle kanten dat het slecht gaat, het leven is schandalig duur geworden, gelukkig hoef ik mijn benzine niet zelf te betalen, maar ik weet maar al te goed wat een volle bak kost, en dan heb ik het nog niet over de afbetalingen van het huis en gas en electriciteit.

Ik weet niet of jullie de beurs wat volgen, maar heb je al gezien hoeveel een vat ruwe olie tegenwoordig kost, en het gaat er zeker niet beter op worden nu Israel bijna de oorlog heeft verklaart aan Iran!!!
Maar nu zijn we aan het afwijken h?.

Ik volg de redenering van Arbeco, " wees er snel bij-op = op", ik laat mij daar nog af en toe aan vangen, maar toch veel minder dan vroeger, eerst even de kat uit de boom kijken.

adrievans

Er zijn jammer genoeg meer dingen in het leven dan modelspoor,vandaar dat ik als ik matrieel koop dit op beurzen of via ebay doe met de voor mij aanvaardbare prijzen.
Vraagt iemand er naar mijn zin teveel voor,jammer dan volgende keer beter.[xx(]
Zelfde met het overige matriaal,eerst kijken en dan de goedkoopste uitkiezen.

doomslu

Eerlijk gezegd mogen de nieuwe modellen voor mij ook iets trager komen. Ik kom steeds een beetje achter. Geduld kan echter veel centjes opbrengen in de modelspoorwereld. Heb ik al meermaals ondervonden.

Ik geef Arbeco volkomen gelijk. Ik vind het allesbehalve netjes van de fabrikanten dat ze ons dwingen er snel bij te zijn. [xx(] Het is volgens mij volledig fout. Ge kunt uwen modelspooreuro maar ??n keer uitgeven h?. [;)]

Wat dat shoppen van moeder de vrouw betreft : de mijne is met de jongste dochter naar Trier op dit moment. De spanning stijgt... [:o)]
Maar ik ga morgen naar de beurs in Sint-Niklaas !! Revanche [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Waar is de tijd gebleven dat een model gewoon een paar JAAR in de catalogus stond? Het lijkt mij ook goedkoper om een model een paar jaar te fabriceren als een paar maanden, met de kosten van de mallen e.d...


Spijtig genoeg gaat je redenering niet op. Kijk, die mallen die moeten ze maken, dat is een vaste kost die ze moeten afschrijven over de productie.

Maar de stukken maken, dat betekent de mallen opzetten, machine afregelen etc. Dus een hoop werk nog voor het eerste stuk gemaakt is. Ook heel wat materiaal verlies, want bvb een plastic spuitmachine moet je eerst vullen met plastic en daarna schoonmaken en al wat er inzit moet je weggooien. Dan kan je stukken maken en dat kost X aan machinetijd.

Dus het is v??l interessanter om alles in 1 run te maken. MAAR dan zit je met een grote stock. En daar wringt het. Stock houden kost geld en draagt een risico mee. Als er volgend jaar een concurent komt met hetzelfde model en die is iets goedkoper dan moet je mee zakken maar je kost blijft want die heb je al gemaakt. En je hebt nog meer kost gemaakt om het op stock te houden.

Dus gewoon evenveel als vroeger maken, maar zeggen dat het een eenmalig model is. Iedereen loopt naar de winkel, alles is weg. Geen stock te houden, minder risico.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Pff, ik klaag soms ook wel eens. Af en toe mag dat wel eens. Op een forum zitten natuurlijk veel mensen samen en die klagen niet allemaal op hetzelfde moment en zo wordt er dus constant geklaagd.

Feit is wel dat niet iedereen over dezelfde modellen klaagt. Zo zal je mij niets horen zeggen over de AM treinstellen van ViTrains. Spijtig dat ze uitgesteld zijn voor degenen die ze besteld hebben, maar mij zal het in ieder geval niets doen.

Dat men veel te veel beperkte reeksen maakt is natuurlijk spijtig. Ik heb ooit de opmerking gekregen "Wat heb je het liefste? Een model dat beperkt gemaakt word en nadien in waarde stijgt of een model van 13 in een dozijn dat een week nadien bijna geen waarde meer heeft?". Wel, eerlijk gezegd kies ik voor dat laatste. Het is altijd leuk als je een model met winst kan verkopen, maar het is niet mijn bedoeling om een model te kopen en daarna te verkopen. Wat heb ik er dan aan dat mijn model meer waard is dan wanneer ik het kocht? Het model waar ik toen de opmerking over kreeg was de reeks 59 van M?rklin. Kijk nu maar eens op Ebay. [xx(] Voor soms nog geen ? 130 heb je er een nieuwe met garantie tegenover de ? 210 die ik er toen voor betaald heb. [V] Beperkte reeks zegt men dan.

Ach ja, we moeten er mee leren leven vrees ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Dag,

Ik kan de mensen niet altijd goed begrijpenals ze het hebben over dalende koopkracht.  De waarheid is dat ze het luxeniveau van het vorig jaar niet meer kunnen aanhouden en dat ze pas zogezegd gelukkig zijn als ze meer hebben dan hun buren.
Ik mag niet klagen, mijn vrouw zit in de prive en ik ben ambtenaar, maar moet ook een huis afbetalen en heb twee nog schoolgaande kinderen (??ntje 4de jaar unif en de andere 1 jaar hogeschool), en toch lukt het.

Waarom, omdat ik mij nooit heb laten verleiden om zotte dingen te doen, nooit met de meute heb meegelopen en veel zelf doe.  Tenslootte komen we ook uit een zeer goedkope periode.  Een liter mazout voor verwarming kostte in 1982 18 BEF of 0,45 euro.  Tot eind december 2006 kostte hij 0,50 euro, maar de weddes zijn meer dan 9% gestegen.  Alleen hebben we niet gespaard en zijn we gaan investeren in luxe die we nu zogezegd levensnoodzakelijk vinden, en daar knelt het schoentje.

De beste oefening bestaat erin om alle uitgaven op te schrijven in twee kolommen: noodzakelijk en luxe.  Overloop ze een tweedemaal, want er staan sowieso teveel bij levensnoodzakelijk.  De gecorrigeerde som van levensnoodzakelijk is in vele gevallen kleiner dan de inkomsten die men heeft.  Tenslotte leer gelukkig zijn met wat je hebt en niet met wat je allemaal zou willen hebben.

En last but not least: kijk naar het journaal, en dan zie je dat je het desondanks alles nog ZEER goed hebt.

Roland


Decapod

Dat van dat 'niet sparen' is inderdaad waar, Roland. Er zijn enkele generaties in onze maatschappij die er een andere 'financi?le stijl' op na houden. Maar ik weiger toch te geloven (allez, 't is te zeggen: ik ben er zeker van dat het niet zo is) dat dat enkel een bewuste keuze behelst. Marketingstrategie?n, financi?le planmakers e.d. zijn (en dat merk je goed als je hun discours analyseert) ontzettend veel aggresiever geworden met veel meer ingebouwde speculatie en korte termijnplannen (project-methodiek noemt men zoiets [}:)]). Ik geloof niet dat iedereen daar even bewust mee kan omgaan, d.w.z. dat niet iedereen daar de voor- en nadelen van wil/kan inzien. Die verandering manifesteert zich op alle niveaus: niet alleen bij modeltreinfabrikanten, niet alleen in een doorsnee gezin, maar ook bv. in de begrotingsstrategie?n van de laatste twee en een halve regeringen. Of sparen dan redt of helpt, zou ik niet durven zeggen, temeer omdat spaargeld voor financi?le instellingen 'kostelijk' geld is (in feite net zoals bij bedrijfsstocks) en dus in de huidige economie devalueert.
Je kan daarop antwoorden: "Vroeger was dat ook zo". En dat horen we vaak (vooral onze politici zijn goed in het verkondigen van zulke leuzen), maar infeite is dat een heel reactionair argument: we sussen er maar al te graag ons geweten mee.
Dus dat niet sparen, ... nee, het is volgens mij eerder een gevolg (dat natuurlijk ook zijn gevolgen heeft) dan een reden.
Koopkracht is gedaald, in heel Europa, evenzo in de VS, dat moeten we niet ontkennen. Geld anders besteden zou een gedeeltelijke oplossing bieden, maar ik vrees dat je dan ook een deel van onze economie de strot dichtknijpt, met alle gevolgen van dien. Daar moet je ook aan denken. Onze hobby is luxe, maar onze economie draait voor een groot gedeelte op die gedeelde luxe ...

Amai, Gerrit, je hebt hier wel een ei gedropt zeg[;)]. Wie zal er nog durven beweren dat modelbouwers na?eve, grote kinderen zijn die nooit volwassen worden en liever de wereld negeren? [8D]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

rgp

Dag,

Decapod wat je aanhaalt is waar, maar bewijst dan ook weer dat de mensen  niet zo zelfsrandig, volwassen en verantwoordelijk zijn als ze zich voordoen.  Ik zou ze geen eten willen geven die in juli en augustus een all-in vakantie hebben geboekt, maar die in oktober gaan zagen of bij de OCMW gaan aankloppen voor hun verwarmingsfactuur te betalen.

En vooraleer terug naar d etreintjes te gaan, dit was een leuk diepgaand draadje.

Roland