Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

reeks 18

Gestart door rixke rail, 23 juli 2007, 21:34:00 PM

prulleman

Gisteren uitgebreide proeven gedaan tussen LSM en Trix. De Trix is v??l zwaarder en immens krachtig. De LSM is fijner afgewerkt, minder krachtig maar voldoende voor 8 rijtuigen. Maar wij rijden analoog. De Trix is voorzien van decoder, dus start maar bij 6 ?7 volt. Bij deze voltage zijn alle andere treinen al lustig aan het rijden. In een analoog bloksysteem kun je er niks mee doen. De decoder moet eruit. Jammer genoeg is er geen brugstekker meegeleverd, nu moet ik daar op wachten. Wat betreft de mechaniek, ze zijn beide heel fijn. Geen lawaai van de overbrenging. De LSM is te snel, dus die moet nog vertraagd worden. Een diodebrug erin en opgelost. Nog uitvissen hoe je hem opent. Trix is heel gemakkelijk te openen, maar... Toen ik de twee schroeven wou losdraaien, bleek dat de twee vijzen krom waren! Ik heb geluk gehad dat mijn lok niet uit elkaar viel! Zou toch niet mogen voor die prijs.

prulleman

Het grote probleem van de trix zit in de zeer lage snelheid. We hebben geprobeerd om de decoder te vervangen door een brugstekker, maar dan rijdt hij helemaal niet meer. Ik ga nu de vakhandelaar vragen om de decoderinstelling te veranderen. Deze staat af fabriek op halve snelheid. Als je die op maximum zet zou het iets beter gaan. Afwachten[:D] Zijn er nog analoogrijders met deze problemen of ben ik de enige?

treinliefde

Hem terug verkopen, en een model van LS kopen, rijdt prachtig en een geen problemen

prulleman

Ik ga een franse LSM kopen. Ook een prachtige maschine. Ik koop nog wel eens een 18 in andere versie. Maar geen Trix meer! Wil iemand de mijne hebben? Ik heb hem aan voorintekenprijs 219?[:D]

ronny-vdv

Hallo,

Waar kan ik nog de elok 1805 (betongrijs) van LSM (12041) kopen ?

Ik had de lok al besteld bij een bekende handelaar, maar die heeft mijn lok aan iemand anders verkocht, waardoor ik met lege handen achterblijf. Bovendien had ik ook al een voorschot betaald.

Als er iemand mij kan helpen. Ik zou het ten zeerste waarderen.

Gr.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

prulleman

Ik geloof dat er eentje bij Het Spoor staat 016/407042
Probeer even. Ik ben niet zeker dat het de 1805 is

ronny-vdv

Echt niemand die mij kan helpen ?

Mvg,

ronny-vdv

tufken

Er komt binnenkort nog eentje uit maar met een ander nummer,

't is maar dat U het weet. binnen +- 2 maand

Deze staat niet de LS website, en komt er extra bij (beperkt)
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "

ronny-vdv

Patrick,

Welk nummer dan ?

Ik had toch liever de 1805.

Gr.

Mvg,

ronny-vdv

TECHWIL

Zoals door PRULLEMAN hierboven bij het testen al vastgesteld is de TRIX moeilijk in te zetten op een analoge baan.
De reden is het gebruik van de C-SINUS motor. Bij deze motor wordt een draaiend veld opgewekt dat het motoranker magnetisch moet meenemen. De snelheid van de motor wordt bepaald door de frequentie (toerental) waarmee dat veld wisselt.
Bij digitaal gebruik, geen probleem, het draaiveld krijgt steeds de volle spanning en zal keurig het anker met de digitaal gestuurde en dus gewenste draaisnelheid meenemen; Bij analoog gebruik moet de spanning eerst oplopen tot 7-8 volt om het draaiend veld magnetisch krachtig genoeg te maken om het motoranker mee te nemen. De overige spanning, zegge van 9 tot 12 V, kan dan gebruikt worden om de snelheid (frequentie) te bepalen.
Dat maakt dat het regelbereik echt te klein wordt en men in feite in een GO ? NO GO situatie terechtkomt, inderdaad bij het langzaam terugdraaien vanaf 12 V spanning stelt men vast dat rond 9 tot 10V DC de loc schokkend begint te rijden, het motoranker begint magnetisch het draaiveld te lossen. Aan kruipend rijden moet men zelfs niet denken.

Daarom een goede raad, vanuit technisch standpunt :
DGITAAL RIJDEN : De TRIX met C-SINUS is een zeer goede keuze, motor zonder kooltjes, onderhoudsvrij, stil en krachtig (geen vertraging bij klimmen of bochten)
DC ANALOOG : Gebruik een loc met klassieke DC motor zoals de LSM, de gebruikte motor is van hoge kwaliteit en zal jaren rijplezier geven.

Ren?
RENWIL

prulleman

Je hebt overschot van gelijk. Dat hadden ze toch op voorhand mogen zeggen. Nu ben ik de jos. Ik zit ermee![:(!] Gee reclame voor Trix, als je het mij vraagt. Ondertussen had ik al opnieuw ingeschreven op de type 64 van Trix. Als die niet goed bolt, koop ik niks meer van die firma[xx(]

Gerolf

Wanneer je 'analoog' een PWM/PPM snelheidsregeling hebt zou het dan wel moeten lukken met die C-Sinus, of heb ik het mis?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

Wat voor een snelheidsregeling? Ik heb wel nog 2 Roco ASC 2000 in de kast. Die heb ik nog niet geprobeerd.[:o)]

Gerolf

Even opgezocht ... dat is een regelaar met pulsbreedte, wat ik bedoelde. Ik zou hem toch maar eens proberen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

Als we allemaal hard genoeg zagen, zouden we dan geen passende ruilmotor krijgen van de fabriek? [:D]Een Faulhaber[:p]of zo iets. Als het past, zal het er snel insteken[:D] Mijn vertrouwen in die firma heeft zeker een fikse deuk[:(!]