Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

reeks 18

Gestart door rixke rail, 23 juli 2007, 21:34:00 PM

Tom

Het is jammer dat op de site van LSM geen info staat bij de reeks 18 zoals bij oudere modellen.
Tom

Brunel

Tsja, het lijkt meer op het verschil tussen hoogglans lichtgrijs en mat lichtgrijs.

B-Modelbouw

In een tijd van Zwart-Wit fotografie lijkt alles wel grijs [:o)]
Helaas kan ik het aan mijn grootvader zaliger niet meer vragen en is 't fotoarchief helaas verloren gegaan.

Dat ze toen al zo bezig waren met het milieu en de hoge brandstofprijzen.

erik de noorman

Lemenco (schrijf ik het goed?) heeft ook zo'n zilvere 18 uitgebracht
wel nog met de oude nummering. Het zal dus wel kloppen. Heeft ooit een foto in een van de msm nrs van gestaan.

Erik

ronny-vdv

Lemaco bedoel je ?

Oude nummering ? De reeks 18 heeft nooit met een oude nummering rondgereden. De huidige nummering was al van toepassing.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

erik de noorman

Blijkbaar heb ik me inderdaad vergist. Het was ook een lang weekend.[:I]

Erik

ronny-vdv

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Blijkbaar heb ik me inderdaad vergist. Het was ook een lang weekend.[:I]

Erik

Erik,

Het is u vergeven.
De dag dat iedereen alles weet, dan is dit forum overbodig.

Don't worry.

Mvg,

ronny-vdv

Tom

Jah, ik hoop dat mijn post hier wat meer duidelijkheid kan brengen.
Ik heb eens in mijn archief van spoorweg journaal gekeken en zie hier wat ik gevonden heb.

- De kop van de 1801 op 3 juni 1975 is duidelijk in het zilver, SJ 148 p 31.

[/img]

- Dezelfde loc maar om op een afstand, SJ 148 p.32.

[/img]

- Ook de 1801 in het zwart-wit op 7 september 1976, SJ 147 p.28.

[/img]

- De 1802 op 6 juli 1976 deze is duidelijk in het lichtere betongrijs, SJ 147 p.272

[/img]

- Weer de 1801 op 29 augustus 1975, de foto vind ik niet zo duidelijk maar volgens de datum zou deze ook in het zilver moeten zijn, SJ 141 p.11.

[/img]

Ik hoop dat jullie iets aan de foto's hebben, de scans zijn wel niet altijd even duidelijk.
Tom

ronny-vdv

Tom,

Neig bedankt.

Dat weten we nu ook weer.

Mvg,

ronny-vdv

doomslu

Marc Petit (zie : http://www.marcpetit.centerall.com) bezorgde mij volgende info :

Net zoals bij de Franse CC 40100 werd de reeks 18 geleverd in een overwegend metaalgrijze livrei. Op de zijkanten werd een brede grijze band tussen de donkerblauwe luchtroosters en de eveneens donkerblauwe sierstreep aangebracht. Onder deze streep was de zijwand bekleed met golvende panelen in roestvrij staal die ook werden toegepast bij de TEE-rijtuigen "PBA" die vaak door deze locomotieven werden gesleept. De voorzijde was volledig grijs met uitzondering van een donkerblauwe rechthoek waarin het metalen B-logo en reeksnummer was aangebracht. Ook het dak was metaalgrijs geschilderd.
In 1976 begon de NMBS met het toepassen van de gele livrei op haar locomotieven. Ook de reeks 18 ontsnapte niet aan deze maatregel en zo verliet de 1802 op 5 december 1978 de werkplaats van Salzinnes in een afschuwelijke gele outfit. Met uitzondering van het dak en de bufferbalken waren alle grijze gedeeltes nu geel. Het bleef gelukkig bij dit ene experiment en vanaf 1982 werd het definitieve kleurschema aangebracht op alle locs van de reeks 18. Gelijktijdig werden de typisch Franse kop- en sluitlichten alsook de bufferplaten vervangen door Belgische exemplaren. De donkerblauwe sierstreep halverwege de zijwanden die ter hoogte van de stuurposten naar beneden afboog werd nu geel. Hetzelfde gebeurde met de blauwe rechthoek op de fronten terwijl het metalen logo en de locomotiefnummers in een fijnere uitvoering werden aangebracht. Enkel de ventilatieroosters bleven (iets lichter) blauw dat doorliep over de cabinedeuren tot aan de (grijze) hoeken van de stuurposten. Tijdens een latere revisie werden deze hoeken eveneens blauw geschilderd en liep de blauwe band dus door over de ganse locomotiefkast.

Deze informatie haalde hij niet alleen via enkele foto's, gepubliceerd in de boeken "Les Locomotives Paris - Bruxelles 1 & 2" maar ook uit "Elektrische Locomotieven / Locomotives Electriques" door Max Delie en Jean-Pierre Schenkel en een artikel (met foto's) over de gele schildering van onze elektrische locs, gepubliceerd in het TSP-tijdschrift "Op de Baan" N? 39 van september 1999.

Hier hebben ze het dus eerder over "metaalgrijs". Maar wat is uiteindelijk het verschil met "zilver" ??
Op de foto's die hier al gepubliceerd zijn is duidelijk een zekere glans te zien op de eerste schildering. En later was het grijs eerder betongrijs en mat, duidelijk anders dan de oorspronkelijke kleur.

Zijn we er nu uit ? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje

hallo vrienden ik heb de 18 gekocht van marklin nu ik heb daar van marklin die doos met die 4 alumium wagons bijgekocht heeft hij die ooit getrokken

groetjes zeilfreakje

n/a

citaat:
Geplaatst door zeilfreakje

hallo vrienden ik heb de 18 gekocht van marklin nu ik heb daar van marklin die doos met die 4 alumium wagons bijgekocht heeft hij die ooit getrokken

groetjes zeilfreakje

Jazeker. Dit zijn de bekende TEE treinen Amsterdam-Brussel-Parijs.

zeilfreakje

ok tiep alvast bedankt voor je reactie hoor

BartT

Heeft al iemand de Trix versie?

Welk model is het beste (technisch / optisch) LSM of Trix?

welke geluiden heeft Trix aan boord?

groetjes,

Bart
DB grensverkeer 1980-83
Intellibox Koploper

Anarchy

citaat:
Geplaatst door BartT

Heeft al iemand de Trix versie?

Welk model is het beste (technisch / optisch) LSM of Trix?

welke geluiden heeft Trix aan boord?

groetjes,

Bart

Heb het LSM en TRIX model al kunnen vergelijken en optisch is de LSM versie iets beter. Technisch gezien zou ik niet weten.