Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

Michiel

Dat lijkt een goed overwogen concept. Als ik het sporenplan bekijk zit ik wel een beetje in de knoop met de hellingen en het schaduwstation. Indien je met lange treinen gaat rijden (+2m) dan blijven hellingen best beperkt tot 1% (5 m om 5cm te stijgen/dalen). Het hoofdspoor met beide dubbelsporig inhaalsporen ligt waarschijnlijk volledig vlak. Rechtsboven op het plan verdwijnt een aftakking naar het schaduwstation, en komt vermoedelijk linksonder weer boven. Deze hele schaduwconstructie lijkt niet evident kwa hellingen, alsof het er op het laatste moment nog bijgetekend is. Vb de spoorbrug onderaan lijkt omgekeerd: stijgend schaduwspoor onder het hoofdpsoor ipv zoals getekend. Het schaduwstation lijkt ook op een helling te gaan liggen. Kortom, leuk plan voor het hoofdspoor, maar ik heb mijn vragen betreffende de implementatie van het schaduwstation.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobVille

Michiel,

Inderdaad, zelf ook twijfels over de aanleg van het schaduwstation. Heb nog nooit in N schaal gebouwd. De praktijk zal het leren. In dit plan zijn twee hellingen. Vanaf het dubbelspoor op de bovenste module vertrekt vanaf de rechterkant een enkelsporig traject via een lange helling richting de brug. Na de brug verdwijnt het enkelspoor in een tunnel. In de tunnel begint het spoor langzaam te dalen naar T0 niveau. Kortom, het schaduwstation vervalt.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald

Leuk gesprek wat we hadden, Rob! Pas later begreep ik dat jij het was ;) Weet je nog, bij het N baantje van Frank Bunnik op het perron. Soms duurt het even voor het kwartje valt 8) ;D

Ben benieuwd!

RobVille

#18
Dit weekend de modules voor de nieuwe modelbaan binnen gekregen. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik de ronde vormen aan beide kopse kanten niet zelf kon maken. Gelijk de rechte modulebakken mee besteld. De modules zijn fraai afgewerkt.





Vinden jullie het de moeite waard om een beschrijving te geven in dit forum over de ontwikkelingen tijdens de bouw van deze modelbaan?

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Ronald


RobVille

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

mardig23

Sjeezes, dat is netjes zeg! :o
Mvg Karl

Herwig

#23
 
  Verschil moet er zijn. Tussen goed zelfgemaakte en in dit geval perfecte, professionele segmenten.  Een prima basis is (bijna) àlles.  Chic.
  Heb je er tevens achtergrond- en hemel-elementen & fries bijbesteld ?

RobVille

Nog even niet. Eerst wil ik bouwen. Nadat het landschap gevormd is, ga ik op termijn deze andere zaken bestellen. Met Daniël nog overleg gehad om eventueel, wanneer de contouren van het landschap aan de voorkant bekend zijn, ik daarvan een mal van karton maak en deze naar hem opstuur om een passend voorfront te laten maken ;) Maar eerst de trajecten bouwen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Geert

Citaat van: RobVille op 19 december 2022, 14:03:09 PM
Vinden jullie het de moeite waard om een beschrijving te geven in dit forum over de ontwikkelingen tijdens de bouw van deze modelbaan?

Ja  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

mahtoska1


RobVille

Het werkplan enigszins aangepast. Aantal wissels nu gecentreerd in twee gebieden in het linker gedeelte. Op die manier heb ik over de volle lengte van het traject over het rechter gedeelte van 550 cm geen oponthoud en kunnen de treinen mooi gevolgd worden, zeker in schaal N. Trouwens meer ruimte heb ik eenvoudigweg niet.



Op de onderste tekening heb ik een schaduwstation met twee sporen getekend. Deze komen dan in een koker te liggen. De praktijk zal uitwijzen of dit mogelijk is, in verband met het landschap.





Tijdens de bouw blijf ik aanpassen om een zo natuurlijk mogelijk verloop van de sporen te krijgen.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Tothebeach

Rob, wat kan jij toch strak die houtbouw doen. Erg mooi, en dan ook nog die afgeronde boog.

Groet,
michel

RobVille

Michel, een kleine correctie ;) De ronde bakken heb ik uitbesteed, recht toe en recht aan lukt me nog wel.

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction