Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Gerolf

Een filmpje voor diegene die niet in Genk geraken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 25 september 2015, 08:25:42 AM
Een filmpje voor diegene die niet in Genk geraken ?

Morgen, Gerolf.  Het is wat laat, nu.

Ondertussen heb ik wel wat aanpassingen gemaakt aan het servo-bevestiginssysteem.
Dirkh had één van zijn éigen servo's meegebracht.
Bijna identiek aan afmetingen, behalve dat het buitenkomend tandwiel waar de servo-arm op komt minder uitsteekt.
Daardoor kon de servo-arm niet bevestigd worden.

Nodige aanpassing is gedaan.  Morgen een nieuwe mal.  Derde versie.
p
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N


Het gaat stilletjes vooruit, in Sedelocus:
- voor de binnenkomende wisselstraat van het achterste schaduwstation liggen nu zes van de zeven wissels
- op de helix is de kurk gelegd vanaf de aansluiting op de wisselstraten tot aan de tweede 180 graden-bocht van de helix
Kleine stappen, maar toch wat vooruitgang.

Tijd wordt gedeeld met het aansturings-aspect:
- de nieuwe versie van de servo-houder is verder afgewerkt (gebaseerd op input die ik in Genk kreeg), en een nieuwe mal staat uit te harden. 
- het laten pendelen van een servo-wissel (zoals getoond in Genk)
- mijn ontdekkingstocht in de Arduino- en I2C-werreld: die met hoogtes en laagtes verloopt

Dit weekend een hele avond verprutst om een LCD-schermpje (20x4) aan te sturen via de I2C bus.  Resultaat: nul nul nul.  Erg frustrerend).
Maandag dus uuuuren aan het zoeken geweest op het Internet, en wat testprogrammaatjes gevonden.
Gisterenavond bleek dan plots alles te lukken ... (maar wat eerder fout was ? ? ?  geen idee ...).

Dit is een belangrijke stap voor mijn verdere opbouw:
Als ik mijn servo's wil gebruiken, moet ik ze kunnen instellen, en dát verloopt via dergelijk schermpje.
Volgende stap is dus het programmeren van configuratie- en status-schermpjes, en communicatie tussen Instel-unit en wissel.
Alweer een leuk aspect van de hobby.

Binnen een paar weken begint de druk om MTD ...  alles terug opzetten en aan de praat krijgen ...
Dus nu even een Sedelocus-printje trekken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Goeie start van het weekend:
pas thuis van 't werk, maar al de zoveelste servo-houder gegoten (nieuw model), en drie servootjes geplaatst.

Grote verwachtingen voor komende twee dagen: nog 10 servo's plaatsen, en eerste toer van de helix afwerken.
Voor de reeds gelegde sporen en wissels de nodige bedrading doen, zodanig dat ik kan test-rijden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Doelstelling is natuurlijk niet gehaald:

- acht servo's geplaatst. Er blijven er nog twee te doen (zal morgen pas kunnen)
- heel het weekend dus servo-houdertjes gegoten.  De gietmal was continu aan het werk.
- valbeveiliging geplaatst langs het voorste schaduwstation
- wat schrijnwerkerij uitgevoerd: verbinding tussen de helix en het achterste schaduwstation
- de eerste stappen gezet in de bedrading.  Tijdelijke bedrading, want het gaat op dit ogenblik om het testrijden.
  De printjes waar later de kablering naartoe gaat zijn nog niet klaar.

Dus al bij al wel tevreden.
Er is zoveel te doen, en ik ben met zoveel verschillende dingen bezig, dat ik met momenten de indruk geeft dat ik niet vooruit ga.
Maar uiteindelijk worden wel stappen gezet.


De wisselstraten langs de onderkant:



Mijn bijgestuurde houdertje heeft bewezen heel wat practischer te zijn dan het eerste model.


Zicht op de wisselstraat richting helix :




En zicht naar de schaduwstations :




Nu volgt hier het leggen van de sporen naar het achterste schaduwstation.

Aan de helix is geen vooruitgang geboekt:
De sporen die ik al gelegd had, moesten er terug af, want voor twee wissels was ik vergeten de gaten te boren voor de servo-arm. Dom ...
Eens goed gesakkerd, sporen er af, gaten boren, en sporen er terug opgelegd.
Lijm is aan het drogen ...

's Avonds installeer ik me in de zetel in de living, en bedenk de software voor de aansturing van de wissels en het beheer van de wisselstraten.
Aansturing van het 20x4 LCD via I2C is klaar.
Een hele meevaller, gezien ik tot nu toe alleen maar slechte ervaringen had met I2C.
Arduinootjes zijn leuk !


Nu ga ik wat suffen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Aha ... eindelijk foto's  :)
Je bent duidelijk heel zorgvuldig bezig  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Eindelijk voldoende bedrading gelegd aan het voorste schaduwstation.
Natuurlijk direct spanning aangelegd ...

Twee ontgoochelingen:
- wegens het weghalen van de veertjes aan de wisseltongen is de electrische verbinding onbetrouwbaar geworden.
  Ik hoopte de bedrading van de wisselpunt (en de ompolingsrelais) te kunnen vermijden, maar neen dus ...
  Nog wat extra werk aan de winkel ...
- de eerste wissel van de wisselstraat veroorzaakt een kortsluiting in één stand  >:(
  Ook mechanisch iets fout ...
  Wissel en aanliggende sporen en wissels uitgebroken.
  Stom genoeg blijk ik voor één aansluiting metalen raillasjes gebruikt te hebben  :-[  Oerdom ...
  Mechanisch probleem was nóg stommer: servo-arm was losgekomen  :-[
  Probleem is opgelost.  Wissels en sporen terug geplaatst.  Lijm is aan het drogen.

Morgen probeer ik de bedrading van de eerste toer van de helix te doen, en kan ik eindelijk eens een stukje klimmen ...
Het zal eens gaan tijd worden.

Spijtig genoeg kan ik de laatste tijd minder modelbouwen.
Alles duurt dus langer, en een tegenslag voelt eens zo erg aan.
Gelukkig laat ik de moed niet zakken  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Leuk knutselweekend achter de rug.
Niet zo geknutseld, wel schrijn-gewerkt  ::)
Treintafel die tegen de achterkant van het dak komt, staat recht, inclusief het schaduwstation-niveau. 

Nu ziet de treintafel-ruimte er al een stuk properder uit.  (foto komt later: ik heb mijn SD-kaartje niet bij de hand)
Ook heb ik een beter zicht over de stockageruimte ónder die tafel (en daar hebben gisteren al enkele elementen van NEEB hun plaatsje gevonden).
Komende dagen ga ik heel wat overtollig bouw-hout terug naar de garage sleuren.  Alweer wat ruimte die vrijkomt.

Qua schrijnwerkerij blijft nog de verbinding tussen beide treintafels, zodanig dat ik een deftige U-vormige tafel bekom.
Nu ga ik heel wat sporen leggen en bedradingswerk doen.  Beetje saai, maar noodzakelijk.
Binnenkort heb ik rondrijdende treintjes (op het schaduwstation-niveau), en dat motiveert om verder te werken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976


Je bent weer goed vertrokken Jean, en het loopt als een trein zien ik 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Gisteren was een stille knutselavond.
Tweede treintafel verder afgewerkt, alvorens aan de verbinding van beide tafels te starten (achteraan op de foto).

Op beide tafels is het steunniveau voor toekomstige modules klaar:



De dwarse T-profielen zijn op dit ogenblik niet bevestigd: ze gaan hun vaste plaats krijgen, naarmate toekomstige modules geplaatst worden.
De latten gaan de module-randen steunen, en zijn dus breed genoeg om de zijkant van twee aanliggende modules te dragen.
Voorlopig wordt dit tafelniveau gebruikt als stapelruimte ...



Op foto is de voorste treintafel volgelegd, maar gisterenavond is de houtvoorraad verhuisd naar de achterste treintafel (rechts op de foto).
Zo kan ik tenminste verder sporen leggen en bedrading aanbrengen.

Schaduwstation heeft gisterenavond ook een RGB-ledstrip gekregen.
Mooi zicht ...
Misschien wordt het later een éénkleurige strip (goedkoper), misschien hou ik de RGB-strip, om via kleur de toestand van het schaduwstation weer te geven.

Arduino-programmering gaat ondertussen rustig voort ... kwestie van binnenkort de servo's/wissels te kunnen aansturen ...

Het is dus variatie troef ! schrijnwerkerij - sporen leggen - solderen - programmatie - ...
Ik haal mijn hartje op  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Jawade Jean, grote werkzaamheden en ziet er stevig uit....ben je met HO bezig of N

Steam.N

N ... nog altijd N ....  ;)  (alhoewel sommigen me proberen te overhalen  ;D ;D ;D )

Horizontale balken zijn 5cm hoog, dus niet overdreven.  Lijkt op foto véél meer  ::)
Hoogte tussen schaduwstation en bovenniveau is bepaald op basis van "handig voor interventies".
Kan zo uit mijn hoofd niet zeggen hoe hoog ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Leuke foto's ... van een degelijke constructie.
Veel plezier en succes er mee  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Voor N lijkt dit wel een serieuze konstruktie. Toch geen plannen om een heel leger van panzersvoertuigen te laten overheen rijden.
Goe bezig Jean.

Mvg

755philippe

Steam.N

Citaat van: 755philippe op 05 november 2015, 21:15:21 PM
Voor N lijkt dit wel een serieuze konstruktie...

UIteindelijk moet deze constructie de verschillende modules gaan dragen.
Wil ik betrouwbare overgangen, mag in de steunstructuur niet teveel werking zitten

Dus liever wat té sterk dan ietsjes te zwak  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }