Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

loebaske

Vind de tekening niet direct, wel een foto gevonden waar de compount rijdraad en de oude rijdraad op staat, misschien heeft Evan meer details ??

raf

maar da gaat garantie de verkeerde zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Eric,

Ik zie op jou foto geen compound-rijdraden.  Het gaat hier om S2 bovenleiding die bestaat uit 2 rijdraden en een hoofddrager.  De S2 komt voor op lijn met snelheid tot max 90km/h, wisselverbindingen en stationsomgeving.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Raf Dat is inderdaad Compound te herkennen aan de hulpdraagkabel een 20 cm boven de rijdraden.

Je ziet ook de E3 verbinding (Lus) zitten om de Hoofdraagkabel, hulpdraadkabel en rijdraden op hetzelfde elektrisch potentiaal te brengen.  Dit is in model ook een leuk detail.

Eric en Raf,  Om geen verwarring te veroorzaken... de Palen, portieken en consoles zien in bij S2 en Compound er bijna identiek uit  ;)

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

Hoi Evan dus deze draad moet ik hebben
als ik het goed bekijk zie ik twee rijdraden naast elkaar maar of dit in model te doen is ???
als ik het goed heb dan zouden met deze klemmen de verbindingen gemaakt worden

deze worden in nederland gebruikt hier zal het natuurlijk weer anders zijn (lees duurder)
gr raf en we komen reeds een heel eind

loebaske

tja, word ingewikkeld......denk dat ik toch een nieuwe topic ga maken of moet eens zoeken, denk dat je al met Erwin een draadje heb gestart over "bovenleiding" en kunnen daar dan verder breien....

evan

Raf,

Dat is het soort rijdraad.  In Belgie zijn het ook steeds 2 rijdraden voor 3kV.  Of het nu R3, Compound, S2 of S3 bovenleiding is.  De 2 draden zijn nodig om de nodige sectie te bekomen bij 3,kV.

In model de 2 draden maken is inderdaad wat te moeilijk, maar je rijdraden uitvoeren in bijv. 0,5mm en hangdraden en draagkabel in 0,4 (zie sommerfeldt enkelvoudige draden) is fraai en toch nog "stevig"

De werkelijke sectie (er zijn uitzonderingen) is 2 x 107 vierkante mm.

Groetjes

raf

hoi evan

dus de draad onder aan 0.5 mm  dan de tweede draad 0.4 en de bovenste draad ook 0.4 met de tussen draden ook in 0.4
als ik nu die 0.5 mm  kan plat walsen ga ik dan geen beter effect hebben want dan kan ik er een gaatje in boren van 0.4 om daar de recht opstaande draden in te steken
of 2 X 0.4 naast elkaar met daar dan de rechtopstaande tussen gesoldeerd
of gaat dit te grotesk worden mijn gedacht
straks eens proberen hoe fijn ik kan gaan wat die draden betreft
het moet ook nog doen baar blijven en redelijk stevig als ik er tegen moest stoten

foto's volgen als ik er aan bezig ben
gr raf

evan

Raf,

Even een vraag tussendoor.

Ga je eerst de draad maken voor je R3 bovenleiding?

Die bestaat uit hoofddraagakbel en 2 rijdraden.  De hulpdrager wordt er vervangen door de langsfeeder.

Ik zou voor de rijdraden geen dubbele gebruiken in model.  Een enkele draad is al moeilijk genoeg.

Dat afplatten zou ik laten...

Hierbij even een foto van een enkelvoudige paal met console en S2 bovenleiding.  Deze draad is 0,5 mm voor rijdraad en 0,4 voor de draagkabel en hangers.
Je ziet er ook de aardingskabel langs lopen.

Let ook op de details van de paal...

Voetblokje dat bovenaan gezwart is met bitumen inclusief de eerste 40 cm van de paal. 

Groetjes,

raf

hallo Evan

ik zou dus de compound draad willen maken
die zit normaal aan de R3 palen dacht ik
dus 1 rijdraad dan een steun draad en dan die vanboven vast hangt
waar bij dan de vertikale draden die heel de zaak omhoog houden
eerst isolatoren bestellen bij conrad

deze zijn iets te lang maar kunnen ingekort worden
deze heb ik nodig om ze aan de bovenste en onderste uithouder te zetten
als dit gedaan is dan kunnen de palen van een voetje worden voorzien en geplaatst worden.
dan kan ik de draden gaan op meten want ik denk dat ik met lengtes van 2 meter ga werken omdat ik dan minder verbindingen ga moeten maken
de tunnel gaat nog een probleem geven maar ik zal proberen om een mogelijke oplossing daar voor te zoeken
de rijdraad gaat in de tunnel en de eerste feader kabel ook maar de ophangdraad moet daar ergens naar toe of worden aan bevestigd
daar heb ik nog geen oplossing voor gezien in eender welk filmpje of foto

de palen zijn die grijs geverfd of is het gewoon de zink kleur van het galvaniseren die ze hebben.
gr raf

evan

Raf,

Lees nog eens goed de laatste posts.  Compound bovenleiding heeft niets met R3 te maken!  ;)

Ik ga je dat technisch niet allemaal uitleggen want dan zie je het bos niet meer door de bomen.

Die isolatoren zien er prima uit.  Als je ze in 2 snijdt is dat prima voor 3kV bovenleiding.

Aan een tunnel ga je de afstand tussen de hoofdraagakbel en de rijdraden stapsgewijs verkorten.  De pendules of hangdraden worden korter.  Je kan ze dan aan het plafond van je tunnel hangen.

Een voorbeeldje... qua principe

raf

ha ok maar dus de ophangdraad gaat mee de tunnel in
dat kan omdat ze eenzelfde potentiaal hebben dus kan geen kwaad
kan het ook zijn dat de draden naast elkaar komen te lopen met een klein niveau verschil van de rijdraad tegenover de spandraad.
hier ben ik verder met een van de palen
de neerhouder zit er hier reeds aan met de isolatoren die ik nog heb liggen

nu nog de ophang isolator voor de ophang draad en dan de ophanging voor de feader kabel en dan kan deze paal van een voetje voorzien worden en geplaatst worden
de berm moet daar nog aangepast worden omdat anders de paal in de berm staat en ik denk niet dat zoiets de bedoeling is
dus ik ga een U vormig muurtje maken waar de paal in komt te staan

gr raf

raf

zo de palen zijn haast klaar op de massa verbinding na
deze maak ik door de kabel aan de paal te lijmen want die loopt achter de paal door en is voor het oog onzichtbaar

hopelijk kom ik in de buurt van de achte palen
maar ik hoor het wel

gr raf

raf

de tunnel waar het over gaat dus hier komt de draad naar buiten/binnen
dan de eerste paal maar ik moet het stukje dat uit de berm gehaald is nog op metsen
dus nog eventjes geduld tot morgen

de tweede paal met een reeds geplaatst muurtje maar het moet nog op gevoegd worden

en hier de tgv onder de draad

hopelijk kan het jullie goedkeuring weg dragen
tot morgen

gr raf

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 25 februari 2015, 16:37:23 PM
hopelijk kan het jullie goedkeuring weg dragen

De mijne alvast Raf,
't komt goe mijn gedacht! ;D