Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

doomslu

Op rechte baan mogen die masten zeker wat verder staan, Raf.
Zoals Evan zegt: 30 à 40 cm. Hij kan't weten, want hij is de specialist (bij het grootbedrijf)...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

hallo Luc

ja daarom ga ik er om de mast eentje uit halen
en dan kom ik verder met de reeds gemaakte masten
en ik geloof Evan wel hoor en ben zeer blij met zijn kennis die hij hier wil delen
hier direct de oplossing op zijn antwoord se











gr raf en is het nog geen morgen LOL
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Ja, zo lijkt het me prima hoor, maar ik ga slapen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

ach luc de dag begint juist

hier een van de palen die ik aan het veranderen ben want ik wist dat ik nog I profiel had liggen



het bovenste stukje is nog te kort maar dit was een overschotje wat ik op de 2 L profielen heb gekleefd om te kijken hoe het gaat worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Begint moeilijk te worden pfffff

Is er een mogelijkheid om eens een zuiver en alleen topic te openen in "Tips & Tricks" over de nieuwe masten, met duidelijke foto's en/of tekeningen, ervaring met bouwen enz enz....
Evan, kan jij aan schetsen of foto geraken van de verschillende masten ???

Als je een nieuw topic opent vind iedereen dat terug achteraf, maar hier in "ooit zal het klaar zijn..." vind je het bos niet tussen de bomen!!!!!!


Dirky

Dit staat hier volledig op z'n plaats volgens mij. Het is een deel van Raf zijn project.

Als dit hier moet afgesplitst worden is geen enkel draadje in "ooit zal het klaar zijn" in orde. Muurke gieten voor op de baan > afsplitsen?.... rails aan elkaar zetten > afsplitsen?
Wat niet weglaat dat een aparte topic starten over bovenleidingen weer interessant kan zijn...

loebaske

Dat bedoelde ik Dirk, kan toch geen kwaad om ook een aparte topic aan te maken, was niet de bedoeling om wat er over de bovenleiding stond in "Asche aan zee" op te splitsen...

raf

ik vind het een goed idee om een tip & tricks aan te maken
maar inderdaad ik post hier waar ik zelf aan bezig ben
het probleem op meerdere fora is dat je door de tips & tricks de bomen ook niet meer ziet
en wat de afmetingen van de verschillende palen aan gaat dat is allemaal mooi maar past het dan op de baan
ik heb wel interresse in die palen hoor dat niet weg maar soms moet je voor de schaal kiezen of past het in het geheel
mijn tunnel BV is lager dan  de onder kant van de paal dus ik ga hier een oplossing moeten vinden en ik dacht van hier de rijdraad naar een andere paal af te spannen en dan die van de tunnel weer naar een paal af te spannen zodat ze elkaar kruisen tussen de paal en de tunnel in
zo moet ik de rijdraad niet gaan plooien want dat zou niet mooi zijn

de rijdraad is normaal van koper dus ik denk dat ik die het beste groen ga schilderen

er zij twee soorten R3 palen zo te zien
een met een korte arm en een met een lange
het verschil zal zijn trekken en duwen aan de rijdraad
waar moet welke paal komen is dan de volgende vraag
op rechte stukken allemaal die met de lange uithouders en in de bochten die met de korte
of komen de korte aan de linker kant van de baan te staan en de lange rechts
staan de palen om en om K L K L K L
of staan de palen alle maal aan de buiten kant (het laatste wat ik gezien heb denk ik)
de draad loopt die recht over het spoor zo loopt hij in zigzag

dus voor tips & tricks veel vragen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

"Als ik eens vijf minuten tijd heb"  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Raf,

De draad loopt zigzag.  Ten opzichte van de middenloodlijn op het spoor is het ideaal -20 cm, +20 cm, -20cm, +20 cm enzovoort.

Dat wil dus inderdaad zeggen, de beweegbare consoles zijn dus lang -kort -lang kort zoals je aangaf...  Het spoor er naast is dan omgekeerd.  Ik zal een foto zoeken als voorbeeld.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#730
Raf volg dit filmpje gerust eens...

Dan zie je de positie van de palen op recht traject en in bocht.

Eens uit de tunnel gaat de bovenleiding over naar R3.  In de tunnel is het Compound bovenleiding.

https://www.youtube.com/watch?v=1re9W2eQ0-E

Oh ja vergeet je aardingskabel niet he  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske


raf

paar ritjes mee gedaan en de verschillen gezien
het is een warboeltje van palen da kan ik je wel zeggen
compount denk ik dat ik daar gewoon de bovenste stukken kan maken maar dan zitten die vast op een buis die aan het plafond omlaag hangt
maar ik kon niet goed zien wat er met de bovenste draad gebeurt
volgens mij zijn het 3 draden die onderling verbanden zijn
twee draden dicht op elkaar met maar een paar mm tussen en dan eentje die wat hoger hangt
ik ga ze zoals alles proberen zelf te maken maar daar ga ik dus wel een malletje voor moeten maken
0.5 mm draad gaat dik genoeg zijn denk ik
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

0.5 messing draad is veel te dik, heb proeven gedaan met lasdraad, moeilijk recht te krijgen, heb messing draad op lengte gevonden in NL van 0.3
heb een mallatje gemaakt waar ik de draad kan aanspannen om dan de dragers aan te solderen, als ik kan neem ik eens een foto deze namiddag, zal eens in men foto/tekeningen zoeken hoe zo een draad er normaal!! uitziet...

raf

eric ik zal de draad die ik heb eens meten

dacht dat het 0.5 mm was maar kan me vergissen

de dikke is 1 mm  de andere ??? maar zo heb ik er een 40 tal van


van die 1 mm is de hele bovenleiding palen gemaakt wat ronde uithouders betreft
nu ga ik nog een tussen maatje moeten hebben om de draagarmen van te maken
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.