Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

PeterC

#75
Citaat van: Gerolf op 08 januari 2015, 12:35:48 PM
Een handfiguurzaagje lijkt me ook nuttiger dan uit-beitelen
... maar ik kan me voorstellen dat je vaak een nieuw zaagblad mag gebruiken (slijtage, breuk, ...)

Dat slijten van zaagjes valt heel goed mee.  Om het gips te bewerken heb ik mij eens een setje heel goedkope gutsen aangeschaft (enkele Euro's voor 12 gutsen).  In feite brol waar niemand iets kan mee aanvangen, maar eenmaal goed gewedt, zijn die best bruikbaar voor gips.


Afbeelding geleend bij https://treeofbooks.wordpress.com/category/zelf-maken/page/2/

[Edit] dikke dt fout  :-[
Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2015, 12:35:48 PM
Een handfiguurzaagje lijkt me ook nuttiger dan uit-beitelen...
Dat spreekt me méér aan dan electrisch gereedschap.

Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 12:46:46 PM
... een setje heel goedkope gutsen  ...
Dat heb ik ook nog ergens liggen.
Het uitsnijden van de boog deed ik gisteren met een Excel-mesje met een breed dwars snijvlak.
Ging erg vlot, zónder kracht.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik heb ooit gewoon een oude vijl gebruikt om gips op maat te vijlen, wel regelmatig de vijl borstelen om het gips te verwijderen en niet teveel druk op zetten. Eerst met het figuurzaagje de grove vorm maken en dan bijwerken met de vijl , lukt normaal als je niet teveel druk zet.
Nadien is die vijl wel niet meer bruikbaar aangezien ze snel gaat roesten door de gips.

Martin Welberg

Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 12:37:11 PM
Citaat van: Bolje op 08 januari 2015, 10:11:27 AM
...Misschien eens denken aan een fixeerlaag, zoals deze gebruikt worden door schilders om muren en plafonds mee te fixeren en daarna pas te schilderen. ...

Mijn ervaring met een fixeermiddel is dat je een deel van je fijne details verliest.  Fixeermiddel is meestal op basis van een verdunde houtlijm en bedekt fijne details met een soort film.

Ben ik het niet helemaal mee eens, veel fixeermiddelen, hier in de NL voorstrijk en in DU tiefgrund geheten zijn op acryl basis en zo dun als water. Je kunt het ook nog eens 1:4 verdunnen...

SuSke

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2015, 09:11:13 AM
...
Je hebt de buitenmuur, die mooi glad afgewerkt is, en je hebt de "vulling".  Die vulling zal, waar die tegen de buitenmuur komt, nog min of meer een structuur hebben (zeker als die in bakstenen is uitgevoerd), maar hoe verder naar het middenvlak toe wordt het steeds rommeliger (kiezel en puinafval).
...

Je hebt het helemaal juist Jean.

Bij de oudere structuren werd de "binnenruimte" tussen het vrij onregelmatige gemetste binnenste deel van de buitenschil opgevuld met allerlei "rommel" en voornamelijk ook kalk/leem/puzzolaan omdat dit door zijn hydraulische werking een binding gaf aan het vulmateriaal. Beschouw het als een soort van "historische" ongewapend beton.
Omdat het oog ook wel wat wou, en meestal omdat de bouwwerken een prestige project waren werd tegen de gemetste wand een mooi afgewerkte wand in natuursteen (graniet, marmar, zandsteen,...) geplaatst en verankerd met loden ankers aan de binnenste buitenschil. Die decoratieve schil viel dikwijls gewoon naar beneden door het corroderen van die ankers, mede onder invloed van de zuren die het gevolg waren van de kalk en puzzolaan in de opvulling.

Je krijgt dus eigenlijk een gigantiache dichterlijke vrijheid in het afwerken en kleuren van die structuren.

Als je de bogen maakt, zorg dat de lijnen net niet haaks op de boog staan, maar een beetje naar de buitenkant nijgen. Je moet immers een drukvlak opbouwen en de stenen moeten een steun vinden in het rondliggend materiaal als ze zich zouden verplaatsen. Door die kleine vrdraaiing zal de steen ook nooit naar buiten schuiven omdat hij de bovenliggende stenen allemaal naar boven moet duwen.
Daardoor kan zo'n boog ook helemaal op zich zelf blijven staan, zelfs zonder vulmateriaal.

Verder is gips eenvoudig te fixeren met de moderne fixatifs die je zelfs in de DHZ kan vinden. Gewonen gronering voor gipskartonplaten verdunnen en die erover spuiten, desnoods in verschillende dunne laagjes. Schilderen kan dan alsof het styreen is.

Succes met je projectje dat weerom de moeite om te volgen beloofd te worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 08 januari 2015, 15:13:53 PM
... Gewonen gronering voor gipskartonplaten ...

Frans, wat voor iets is dit ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

oeps: grondering / voorstrijkmiddel / fixatie voor gipskarton

Is een witte vloeibare substantie die je nog kan verdunnnen en kleurloos opdroogt.
Vindt je in de DHZ bij de gipskartonplaten.
Bedoeling is dat je je platen daar mee insmeert voor ze te schilderen, maar kan ook (verdund) gespoten worden maar stinkt een beetje hard..
Ik heb het indertijd gebruikt om een niet bezettte muur te fixeren in de slaapkamer van mijn dochter.
Het gispkarton werd gewoon geschilderd met een verdunde acryl grondverf.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bolje

Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 12:37:11 PM
Citaat van: Bolje op 08 januari 2015, 10:11:27 AM
...Misschien eens denken aan een fixeerlaag, zoals deze gebruikt worden door schilders om muren en plafonds mee te fixeren en daarna pas te schilderen. ...

Mijn ervaring met een fixeermiddel is dat je een deel van je fijne details verliest.  Fixeermiddel is meestal op basis van een verdunde houtlijm en bedekt fijne details met een soort film.
De fixatie die ik bedoelde is als water en zorgt er enkel voor dat de ondergrond niet meer vochtopnemend is (de zijde met de fixeerlaag).

Voor het zagen van het gips bestaan er zaagjes speciaal voor gipsplaten, te vinden in de DHZ.
Vele groeten,
Ronald

PeterVG

Bezige bij Eddy had me gevraagd hier deze foto van de Maagdentoren in Scherpenheuvel te posten.



De grote versie staat langs de bedding van de vroegere spoorlijn Zichem - Scherpenheuvel op de oever van de Demer. Wellicht kan Eddy wat meer vertellen over de miniatuurversie.

Steam.N

Thanks, Peter.
Het is inderdaad een mooie toren.
Verval is knap verwerkt.

Gyproc voorstrijkmiddel is in huis.
Dus zodra mijn krastest achter de rug is, kan ik wat schildertesten doen.

Net een lijmtest gestart: twee stukken gips met Tec& gelijmd, en twee andere met UHUextra.
Straks nog twee gipsstukken zoeken, en ze met houtlijm verbinden.

Het uithalen van het gips in de boog heb ik uiteindelijk met mijn proxxon bolfreesje gedaan.
Ging vlekkeloos, zonder kracht te moeten uitoefenen.

Net vóór het eten even wat bijgekrast: je ziet een duidelijk verschil tussen het werk van gisteren en vandaag.
Dus moet ik later veel beter opletten: zelfde kraspen, zelfde kracht, zelfde tussenafstanden.  (of ligt het aan het 24 extra drogen ?)
Maar geen getreur: testen is testen, je kunt er maar van leren  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Het is alweer bedtijd !  Krasactiviteiten worden gestaakt.
Deze avond ging de krastest om het inkrassen van de watergeul van de aquaduct.
Is redelijk goed gelukt.  In elk geval ben ik tevreden (en ik sluit even de ogen voor de povere/groffe inkrassing van weggevallen bakstenen ónder de geul):



Een eerste test om het schilderen van dit ding: zo eenvoudig mogelijk, als referentiepunt:
met penseel inwassen van de voegen met water verdunde DeckTan (nadat ik de gips goed bevochtigd had).
Hier en daar wat donkerdere voegen voorzien, alsook een donkerder grijze basis voor de stenen die de geul vormen.

Benieuwd hoe dat er morgen uitziet: ik vermoed dat de kleuren gaan vervaagd zijn, en dat een tweede laagje moet aangebracht worden (misschien met donkerder tint).
Daarna mogelijks fixeren, alvorens ik met definitievere kleuren afkom.

Nu snel onder het donsdeken ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2015, 22:58:35 PM
Het is alweer bedtijd !  Krasactiviteiten worden gestaakt.

nu al ? Je wordt ouder pappa, geef ´t maar toe
Je wilt er alles aan doen, maar je weet niet hoe
Je wordt ouder pappa, je wordt ouder pappa
Je wordt ouder pappa, geef ´t maar toe
Je bent nog snel maar ook eerder moe
Je wordt ouder pappa, je wordt ouder pappa
Peter Koelewijn  ;D

PeterC

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2015, 20:28:53 PM
...Het uithalen van het gips in de boog heb ik uiteindelijk met mijn proxxon bolfreesje gedaan.
Ging vlekkeloos, zonder kracht te moeten uitoefenen...

Kuch...Kuch...Kuch...   ...Liefje, waar staat die stofzuiger?   :) :) :)
Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 januari 2015, 23:05:10 PM
... nu al ? Je wordt ouder pappa, geef ´t maar toe ...

;D ;D ;D  Zeer zeker: want ik herinner me als gisteren de 40ste verjaardag van mijn vader ...
Man, wat vond ik hem die dag al een oude man ...
Wist ik niet dat ik daarna nog 54 jaartjes van zijn wijsheid, positieve houding en aansporingen zou genieten ...
Ikzelf ben ondertussen bijna 60, dus ...

MAAR:  schrijf me nog niet af  ::) ;)  Wie weet wat staat er in SintePieter zijne Groten Boek ...


Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 23:09:35 PM
... Kuch...Kuch...Kuch...   ...Liefje, waar staat die stofzuiger?   :) :) :) ...
Onder mijn werkbank, Peter.
Gloednieuw (gisteren gekocht), niet al te duur, maar prima zuigkracht, en direct bij de hand !
Inderdaad veel stof, maar goed onder controle !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 08 januari 2015, 23:13:06 PM
Citaat van: PeterC op 08 januari 2015, 23:09:35 PM
... waar staat die stofzuiger...

...Gloednieuw (gisteren gekocht)...

En waarschijnlijk in de winkel verdwaasde blikken zoals Gerolf in de Veritas aan kousen voelt en ik in Het Kruidvat achter haarlak zoek   ;D ;D ;D
;)
Groetjes, Peter