Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Citaat van: loebaske op 07 januari 2015, 16:16:10 PM
Is het deze struktuur dat je wil maken jean ??

Dat lijkt er inderdaad goed op (toch zeker voor delen van wat komt).
Erg mooie onregelmaat, zowel in steengrootte als diepte ! 
Dat ga ik proberen in N na te bootsen ... maar Spörle heeft de lat hoog gelegd ...
Mocht het onverhoopt goed lukken, kan ik nog altijd enkele mallen gieten ...  Stel dat er kandidaten zouden zijn  ;)



@Eddy: lijkt een mooie toren te zijn.  Mocht Peter me een hoge resolutie foto kunnen sturen ... zou tof zijn.



Ben nu nét op zolder geraakt.  Oef.
Nu proberen van de avond nog iets te maken ... Gips krassen ...  :)
Aan de slag !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,

Even een paar dagen forumafwezigheid en nu wat leesachterstand ingehaald. 

In het verleden ook al wat met gietplaaster gespeeld (hier en hier enkele foto's) en wat ik je zeker wil meegeven is dat je best gietplaaster van goeie kwaliteit neemt (is zelfs in ideale omstandigheden niet lang houdbaar = vochtvreter).

Enkele ervaringen:

Bij het gieten een goed geroerd (gemixed) papje met een dikke-melk-dikte in een mal gieten.  De mal liefst op een triltafel (alles wat de tafel doet trillen is OK  ::) - ik gebruik een boormachine met versleten lagers) om de luchtbellen te verwijderen (zo voorkom je ook luchtbellen binnenin je plaasteren blok en heb je geen onverwachte gaten als je begint te krassen).

Plaaster laten uitharden.  Uit ervaring ondervonden dat wanneer de gietplaaster droog is en je die terug onderdompelt in water (zuigt water en genereert belletjes) en die dan terug laat uitdrogen, die een stuk harder wordt (iemand een verklaring?).

Lijmen?  Watervaste houtlijm.  Watervast omdat die dan later bij het bevochtigen voor het krassen of schilderen niet meer los komt.

Naden vullen?  Droge gietplaaster met een borsteltje in de voegen vegen en bestuiven (voorzichtig) met vloeibaar gemaakt water (eventueel corrigeren met een penseel).  Even laten intrekken en dan van voldoende water voorzien zodat de plaaster deftig kan uitharden.

Krassen?  Uitgediend Excel mesjes (#11) met de snijkant naar boven om te krassen.  Met de snijkant zelf van het uitgediende mesje kan je in het gips snijden om stenen minder vlak te maken.
Nat of droog krassen geeft een andere feeling en een ander resultaat.

Ruwe krassen en ruwe stenen minder ruw maken?  Een messing bougieborsteltje doet wonderen.

Schilderen?   Ik maak de gietplaaster eerst vrij nat met een vloeibaar gemaakt water in een parfumspuit en dan veel dunne lagen met de airbrush.  Plaaster zuigt vocht als zot.  Na enkele basislagen verf kan je je gips verder beschilderen als kunststof (blijft ruw - dure penselen slijten snel...).  zorg dat je niet zichtbare delen ook in die basislaag zitten zodat die niet alles 'opslorpen'.

...En een laatste tip: meng zwart pigment bij je gietplaaster zodat je 'neutraal' grijze gietstukken krijgt.  Breekt er na je vele inspanningen ergens een klein stukje af, heb je een grijze kleur die véél minder opvalt dan die witte plaaster  ;) .


Ik ga weer vol bewondering volgen!

Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, dank je wel voor de verschillende tips.
Ze komen zeker van pas !

Ondertussen heb ik me verder uitgeleefd op het teststukje, waarover ik gisteren niet echt tevreden was.
Ik heb de linkerhelft eens aangevallen :



Met wat meer rust dan gisteren, met een betere kraspen die ik in één van mijn verhuisdozen terugvond, een stofborsteltje, ging het een stuk beter.
Zeker nog niet perfect, maar enkele effecten die ik wilde uitproberen komen redelijk goed uit:
- de "binnenmuur" van het aquaduct is een baksteenopbouw, terwijl de buitenkant mooier passende en vlakke stenen zijn
  Is me redelijk gelukt, lijkt me
- de afbrokkeling bij gedeeltelijke instorting lukt ook redelijk (ik denk dat dit effect met Vikopur heel wat moeilijker zal zijn).
- wat drie-dimensionele elementen (hier een paar horizontale uitstekende stroken) en enkele weggevallen stenen
(staar je niet blind op de boordstenen van de boogopening.  Het zijn nog gevolgen van de foutjes van gisteren)
De macro-foto toont me plaatsen waar de bakstenen niet helemaal goed zitten, maar dat stoort me deze avond niet (het is nog altijd maar een teststuk).

Het uitsteken van de boogopeningen heb ik aangevat, maar niet afgerond, om het teststuk niet te breken.
Verder uitsteken doe ik komende testdagen ...

Dit teststukje gaat ideaal zijn om mijn schilder-onkunde bij te schaven.

Ik stop voor vandaag.
Deze morgen heb ik me overslapen, dus ik loop wat achter, met mijn slaapuurtjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Ik denk dat ik deze link lang geleden al eens geplaatst had, maar echt interessant ivm het werken met gips is een reeks 'clinics' die je hier eens kan bekijken...

http://www.cccrow.com/how-2/pattern.html

Vriendelijke kerel trouwens, die ook op je vragen wil antwoorden.

Martin Welberg

Ben benieuwd hoe dat eruit ziet na een paar washes en wat drybrush werk..

Michiel

#65
Je hebt daar toch al een heel leuk stukje gekrast met een leuk spel van diepte en structuur.

Jij spreekt over "binnenmuur" en "buitenmuur", maar dat concept strookt niet met het geassocieerde tijdperk. Ik zou eerder denken aan originele muur met mooi afgewerkte en passende natuursteen, en de plekken met snel en slordiger herstellingswerk in baksteen. Maar hoe je het ook noemt, het resultaat is leuk, speels en geeft een interessante net-niet ruïne look.

Het krassen van natuursteen is vij gemakkelijk omdat het formaat vrij is. Baksteen is heel wat moeilijker. Jouw poging is goed, maar ook hier weer hetzelfde probleem als steeds (ook bij mij): de bakstenen liggen is verschillende laagdiktes: een dunne laag, een dikke laag.... En dat is met baksteen natuurlijk niet volgens z'n het boekje. Jammer genoeg heb ik ook geen oplossing voor dit probleem. Want bij kleinere schalen komt de foutmarge in de groootteorde van de afmetingen van het object zelf. Het is een probleem dat ik ook graag opgelost zou zien, maar weet ook nog niet hoe.

@Marc, ik kende deze link nog niet, dus meteen gebookmarked.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 januari 2015, 08:06:59 AM
... Jij spreekt over "binnenmuur" en "buitenmuur", maar dat concept strookt niet met het geassocieerde tijdperk. Ik zou eerder denken aan originele muur met mooi afgewerkte en passende natuursteen, en de plekken met snel en slordiger herstellingswerk in baksteen. ...
Mijn terminologie is waarschijnlijk niet officiëel correct, maar ik bedoel het volgende:



Je hebt de buitenmuur, die mooi glad afgewerkt is, en je hebt de "vulling".  Die vulling zal, waar die tegen de buitenmuur komt, nog min of meer een structuur hebben (zeker als die in bakstenen is uitgevoerd), maar hoe verder naar het middenvlak toe wordt het steeds rommeliger (kiezel en puinafval).
Dus als hier en daar de buitenstenen wegvallen, is de kans groot dat je een min of meer gestructureerde baksteen-vulling ziet.
Ik denk ergens een doorsnede van aquaduct gezien te hebben, van de hand van Piranesi, maar heb die niet bij de hand.
Misschien zit ik fout, en is de volledige inhoud ongestructureerde rommel, en dat maakt mijn graveerwerk eenvoudiger  ;)

Natuurlijk zijn er, zoals je vermeldt, de al dan niet proper uitgevoerde herstellingen in baksteen.  Maar die liggen meer gelijk met het buitenvlak.



Het kraswerk wordt wat moeilijker, als de buitengevels in baksteen/natuursteen zijn: vooral de bogen vragen dan meer aandacht:





Op mijn huidig teststukje kan ik doen wat ik wil, maar vóór ik aan het échte werk begin, moet ik zeker zijn dat ik kan weergeven wat ik wil ...
Maar deze oefen-stapjes zijn leuk: ik verken een nieuwe wereld van mogelijkheden  :)
Uiteindelijk is Piranesi's etswerk een goede gids/leidraad, maar ik kan alle kanten uit in mijn fantasie-baan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik snap wat je bedoeld. In elk geval kan je alle kanten uit, gezien de talrijke voorbeelden. Het wordt een leuk modelbouwexperiment met een enorme vrijheidgraad.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Citaat van: PeterC op 07 januari 2015, 23:19:16 PM
Schilderen?   Ik maak de gietplaaster eerst vrij nat met een vloeibaar gemaakt water in een parfumspuit en dan veel dunne lagen met de airbrush.  Plaaster zuigt vocht als zot.  Na enkele basislagen verf kan je je gips verder beschilderen als kunststof (blijft ruw - dure penselen slijten snel...).  zorg dat je niet zichtbare delen ook in die basislaag zitten zodat die niet alles 'opslorpen'.

Misschien eens denken aan een fixeerlaag. Zoals deze gebruikt worden door schilders om muren en plafonds mee te fixeren en daarna pas te schilderen.
Een voorbeeld: http://www.fixo.be/shop/?product=boss-fixol
Vele groeten,
Ronald

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 januari 2015, 10:04:43 AM
... Het wordt een leuk modelbouwexperiment met een enorme vrijheidgraad.
Inderdaad  :)
Al ga ik me toch zo dicht mogelijk houden bij Piranesi"s etsen.
Gezien die een redelijke nauwkeurige weergave van de (oude) realiteit zijn, en het modelleren van de realiteit meestal een geloofwaardige baan oplevert ...   (en ik zo mijn beperkte artistieke creativiteit kan verbergen  ::)  ;)  ;D )

Citaat van: Bolje op 08 januari 2015, 10:11:27 AM
...Misschien eens denken aan een fixeerlaag, zoals deze gebruikt worden door schilders om muren en plafonds mee te fixeren en daarna pas te schilderen. ...
Lijkt me zeker een goed idee.
Maar dan maskeer je waarschijnlijk de pigmenten die je in je gipspapje geroerd hebt ...

Iets waarover ik me op dit ogenblik zorgen maak is inderdaad het zuigend effect, Voornamelijk:
- als ik de buitenstenen wil schilderen, ik eerder een beige of grijze kleur zou moeten gebruiken
- om de "vulling" te schilderen moet ik rood/bruin gebruiken.
Dat zuigend effect gaat het rood deels naar de buitenstenen voeren, en het beige gaat naar de bakstenen laten  lopen ...

Enfin, dat denk ik.  Testjes zullen uitwijzen of het gebruik van een fixeerlaag een positieve of negatieve bijdrage levert ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik heb m'n gipsen creaties steeds geschilderd met plakkaatverf (gouache). De kleurpigment zit aan fijn kalkpoeder gehecht. Bij het schilderen op gips wordt het water in de gips gezogen, maar het pigment kan niet door de gipsporiën kruipen en blijft op het oppervlak. De kleur dringt dus niet IN het gips. Een combinatie van vb acryl om diep te voegen, en plakkaat om de oppervlaktelaag te kleuren lijkt me zeker een experiment waard.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

citaat:4

"Het uitsteken van de boogopeningen heb ik aangevat, maar niet afgerond, om het teststuk niet te breken.
Verder uitsteken doe ik komende testdagen ..."

Jean ik weet niet of je over een elektrische figuurzaag kan beschikken, maar dat lijkt mij het ideale gereedschap om de boogopening er uit te halen, met uitsteken moet je teveel kracht zetten met zoals je zelf al schreef kans op breuk.

Verder weer super om dit te volgen hé.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

@Michaël: is een mogelijkheid. Ik heb wel wat electrisch gereedschap waarmee ik dit kan doen.
Risico is dat het soms ongewild teveel kracht zet ... Toch een poging waard.  Thanks  ;)

@Michiel: testjes zullen het snel duidelijk maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Een handfiguurzaagje lijkt me ook nuttiger dan uit-beitelen
... maar ik kan me voorstellen dat je vaak een nieuw zaagblad mag gebruiken (slijtage, breuk, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Bolje op 08 januari 2015, 10:11:27 AM
...Misschien eens denken aan een fixeerlaag, zoals deze gebruikt worden door schilders om muren en plafonds mee te fixeren en daarna pas te schilderen. ...

Mijn ervaring met een fixeermiddel is dat je een deel van je fijne details verliest.  Fixeermiddel is meestal op basis van een verdunde houtlijm en bedekt fijne details met een soort film.
Groetjes, Peter