De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

PeterC

Hier een foto met de strips:



Veel alternatief heb ik niet.  Alles is al gekleefd...

Citaat van: Steam.N op 30 januari 2014, 09:26:54 AM
...Alternatief is het brugvlak te versmallen (je ziet het vakwerk aan de onderkant van de brug tóch niet).
Dat gaat het snelst, en zal het mooiste resultaat geven (denk ik)...

Kan ik proberen.  Een nieuw mesje en snijden...
Groetjes, Peter


Rangeerduivel

Is de ruimte tussen biels en loopplank dan echt zo storend?
Een voetganger gaat toch niet met de scouder tegen een (rijdende)trein lopen...
Ik persoonlijk zie dan liever een brugje waar geen loopplanken zijn,dus waar de relingen zo dicht staan dat een trein er maar net door kan,zonder voetganger ernaast

;)

PeterC

Met een bang hart het mes in de brug...

Heel zacht en heel veel keren langs het looppad het mes laten glijden (het is karton) en het looppad kwam los:



Twee bollekes stick-all eronder om te poseren:



En ik vind het veel beter.

De onderkant is wel nog wat rafelig maar in mijn voorraad styrene heb ik nog enkele fijne hoekprofieltjes gevonden om de boel wat te verdoezelen:



Nu hopen dat de overschot in mijn overjaars Revell potteke nog bruikbaar is want ik mag herspuiten...

With a little help from my fiends...  :)


Groetjes, Peter


Steam.N

Moedige stap, Peter.
Ik ben ervan overtuigd dat het resultaat er heel wat beter zal uitzien !
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Het brugje versmald terug opgebouwd.  Een styreen hoekprofieltje om de rafelige (kartonnen) sneden te verdoezelen.  Van de gelegenheid gebruik gemaakt om scharnierpunten onder de brug te zetten (zijn niet in de bouwdoos voorzien...).  Een buis in het binnenste van de brug dient om de aansluitdraden van de messing middenleider te camoufleren.  Buizen onder en in een brug zijn vrij normaal.  Een drinkrietje afgesneden op de juiste lengte en lateraal twee gaatjes in gemaakt.



Ondertussen enkele plaasteren (Spörle) muurtjes bewerkt om de landhoofden te maken.  De juiste afmetingen met potlood op het gips aangebracht en met de achterkant van een uitgediend excelmesje beginnen krassen in de gipsplaat.  Na een keer of 20 krassen, breekt deze mooi op de lijn.
Een velletje schuurpapier op een vlakke plaat.  Een alu hoekprofiel van 40x40 met de punt naar boven op dat schuurpapier gelegd en 45° hoeken aan de de stukken geschuurd:



De stukken met watervaste houtlijm aan elkaar gezet en hier en daar een versteviging met stukjes architectenkarton.  Nu staat alles te drogen voor verdere bewerkingen.  Onderaan zijn er enkele stukken plaaster afgebroken.  Geen erg: camouflage met rotsen en groen.



Nu de stukken verder afwerken: naden dichten met plaaster en steentjes krassen en nog een steun voor de brug zelf.

Groetjes, Peter


Dirky

drinkrietje... hmmm! met welke verf ga je dat schilderen?  :-\

en ja... mooie brug in wording! :D

Steam.N

Rietje lijkt me ook van redelijk grote diameter ...
Heb je geen kleiner styreentje ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Mooie brug. Volgens mij staan je scharnierpunten 90° verkeerd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Het zijn geen scharnierpunten, maar rollagers die de uitzetting van de brug moeten opvangen. Ze staan dus juist.
Ik zou ook voor een iets dunner buisje gaan. Dit lijkt een rioolpijp, en dat lijkt me niet zo logisch onder een spoorbrug.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

ziet er al veel beter uit. word echt goed

jacques timmermans

Over de te grote breedte van die brug heb ik toch mijn twijfels.



Jacques Timmermans

modelbaanHO

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2014, 10:08:56 AM
Het zijn geen scharnierpunten, maar rollagers die de uitzetting van de brug moeten opvangen. Ze staan dus juist.

Oeps, in het vervolg mijn bril opzetten voor ik commentaar geef.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PeterC

Het drinkrietje nog eens bekeken en het heeft inderdaad rioolbuisalures...  In de styrenevoorraad zitten zoeken en geen bruikbaar buisje gevonden.  Eind deze week eens in een winkel gaan snuisteren naar een buisje met aanvaardbare afmetingen.

Citaat van: Dirky op 01 februari 2014, 21:28:11 PM
drinkrietje... hmmm! met welke verf ga je dat schilderen?  :-\

Is dat niet te schilderen?  Ik dacht dat olieverf (Humbrol, Revell, ...) alles bedekten?

Citaat van: jacques timmermans op 02 februari 2014, 11:16:01 AM
Over de te grote breedte van die brug heb ik toch mijn twijfels.

Bij dit brugje is het gelukt om te versmallen.  Bij de volgende wordt dat onmogelijk omdat de onderste spanten zichtbaar zijn.  Nu ja, niets is onmogelijk maar om mij veel werk uit te sparen ben ik toch eens gaan kijken naar de bovenkanten van metalen spoorbruggen.  Op Jacques' foto zijn er brede betonnen dwarsliggers.  Bij mij liggen er 40 dwarsliggers op de brug.  Allen breder maken in styrene is een optie...


Afbeelding 'geplukt' van http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Radolfzell%E2%80%93Mengen

Hier zit een stalen profiel tussen de dwarsliggers en het looppad.  Op andere foto's heb ik al geklonken profielen gezien.  Oogt ook mooi en minder werk dan nieuwe dwarsliggers te maken.
Misschien eens proberen een balk te maken met de rivetten van AustroModell, maar die moet ik dan eerst nog bestellen.

Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, waarom geen stylo-vulling gebruiken als buisje ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

of koperprofielen, Chrisrail gebruiktte die om spots mee te maken in zijn stamcafé  ;D

Groeten Peter ;)