Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Martin Welberg

Is het te onregelmatig of te regelmatig ? Jean ik teken meestal eerst m'n gedachten met potlood op het gips en als ik dan tevreden ben dan begin ik te krassen..

Steam.N

Citaat van: milocomarty op 07 januari 2015, 09:42:21 AM
Is het te onregelmatig of te regelmatig ? ...
Bovenste helft is me te regelmatig, toont geen verwering.
Onderste helft is qua onregelmatigheid beter, maar de bakstenen zijn te dik.
Ook is de breedte van de randstenen van de boog links en rechts niet gelijk, maar die helft heb ik rapjes gedaan, zonder de nodige aandacht.

Citaat van: milocomarty op 07 januari 2015, 09:42:21 AM
...  ik teken meestal eerst m'n gedachten met potlood op het gips en als ik dan tevreden ben dan begin ik te krassen..
Ik ben een ongeduldig baasje, en duik direct het water in  ;)
Maar vóór ik mijn definitief gietstuk bekras ga ik inderdaad best wat uittekenen ...




Ondertussen wat gesnuisterd op 't forum:  tips van forumleden:
- lijmen: gips - houtlijm - Ruderer L530TF - (en van niet-forumlid: Tec7)
- schilderen: acrylverf is ok, waaronder Vallejo (wat ik in huis heb)

Bovendien zijn er staaltjes "Vikupor" onderweg. 
Dit kan ik qua basismateriaal eens vergelijken met gips. 
Dirkh heeft in er een prachtkerkje gebouwd, dus moet ik het zeker uitproberen !

Ik kan dus verder  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Hoi Jean,
die vikopur is mooi spul, echter de dikkere platen vind ik moeilijker te bewerken, die iets harder en moeilijker te krassen en snijden. Ik zal straks eens een stukje proberen in te krassen en een foto plaatsen, ik heb hier nog een proefstukje van 3 of 4 mm dikte liggen van Dirky.
Voor het krassen in de vikopur gebruik ik de achterkant van een mesje dat ik iets botter heb gemaakt met een vijltje en schuurpapier, zo krijg je mooiere voegen.

Voorts heb ik vroeger eens een probeersletje gemaakt met klei uit de kunstenaarswinkel gelijmd op karton (was ook een kerkje) Daarin kan je ook redelijk goed krassen wanneer de klei nog niet helemaal droog is en door het brokkelen van de klei krijg je een ruwer oppervlakte. Foto volgt nog, ik ga het na het eten eens terug zoeken en een foto van nemen, dan kan ik ook eens kijken hoe stevig het uiteindelijk is. Dat kerkje zit ondertussen al een jaar of 2 in een doos die al meerdere malen verhuist is samen met andere stukken zonder bescherming, als de klei dat overleefd heeft zal het zeker stevig genoeg zijn.

Steam.N

Dirk, ik ben benieuwd naar die Vikopur.
Als je foto's doorgeeft, maak dan ook eentje van het mesje waarmee je gekrast hebt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Dirk,

leen je dat probeersletje ook uit ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Citaat van: gardevil op 07 januari 2015, 12:50:58 PM
Dirk, leen je dat probeersletje ook uit ;)

;D ;D ;D Daar had ik overgelezen  ::) ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: gardevil op 07 januari 2015, 12:50:58 PM
Dirk,
leen je dat probeersletje ook uit ;)

Ook over gelezen maar het probeerseltje moogt ge hebben

Jean zoals beloofd de foto's
Kerkje met klei , verschrikkelijk al ik het nu zie  :-[ , maar nog steeds heel geen stukken af ondanks de ruwe behandeling.

Van die klei heb ik hier nog een kilo staan.

Mesjes en kraspen, je ziet bijna niet het verschil, links het afgronde, midden het normale mes en rechts de kraspen.


Proefstukje 4 mm
van links naar rechts, gegraveerd met mesje, gegraveerd met kraspen, probeersel uit de losse hand met mes, probeersel uit losse hand met kraspen.  De volgende is eerst licht ingesneden met mesje en dan gegraveerd met kraspen en als laatste licht ingesneden met mesje en dan gegraveerd met bot mesje.
Omdat ik mijn tekening overbreng op de platen met de snijplotter heb ik al een lichte insnijding en gaat het graveren beter. Echter ik kan enkel platen tot 1mm bewerken met de snijplotter.


Als je eerst een lichte insnijding maakt en dan graveerd is het resultaat mooier en iets dieper en gemakkelijker te graveren.
Voor die platen van 1mm geld hetzelfde.

Nog een poging tot macro opname van de zijkant.

Links ingesneden en dan kraspen , rechts ingesneden en dan mesje
Het is allemaal snel gedaan dus met wat meer geduld kan je mooiere resultaten krijgen.

Steam.N

Thanks, Dirk.  Geeft een duidelijk beeld.
Als ik die testjes zie, vraag ik me af of ik het "ruine"-aspect in dit materiaal goed ga kunnen aanbrengen ...
Benieuwd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Ik vemoed dat die Vikopur iets te hard gaat zijn om je muur een "geaccidenteerd" of "ruine" uitzicht te geven.
Denk dat de oplossing met plaaster of gips in dit geval de beste en mooiste plaatjes gaat geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Is het deze struktuur dat je wil maken jean ??



marc goovaerts

Mooi. Een afgietsel van een Spörle of Langmesser mal ?

Dirkh

Eric, is dat in schaal "N". Knappe dinges dan, wil ik ook wel weten van waar die mal komt of dat materiaal.

loebaske

Jammer genoeg is dat HO en de mal is van Spörle, indertijd zowat 20stuks na elkaar afgegoten...

marc goovaerts

En toen ik jaren geleden 'herr' Spörle vroeg naar zijn plannen voor N, werd ik bijna afgeblafd...
Vergeten dus.

eddy

Dag Jean,

Hierbij een foto van onze ruine nl de Maagdentoren.
.Deze is genomen door Peter van Gestel.Hij kan u een hogere resolutie bezorgen.
Is gegoten in gips en dan de horizontale voegen dmv een hoogtemaat gekrast.De toren stond wel op een draaiplateau en niet helemaal horizontaal maar dat gaf niet.De verticale groeven zijn er dan met een kraspen ingekrast.

groeten eddy