Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

conducteur

Als ik aan de achterkant voldoende verluchtingsgaten maak, dan moet ik toch met Tambient =25°C kunnen werken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Zonder circulatie dmv een ventilator? Vrees van niet...
En vooral koelpasta gebruiken!!

Fischer heeft inderdaad een uitgebreid gamma en had vroeger een heel goede cataloog (vroeger toch  ;))

conducteur

Ga dus best zoeken naar een 5v ventilatortje voor wat frisse lucht in het doosje.En 50W is wellicht wat overkill voor mijn meting. Met wat minder moet het ook lukken.
Zaal Forum

Havoc

Je moet de temperatuur in de onmiddelijke omgeving van je koellichaam gebruiken. In een behuizing, zelfs met openingen heb je al gauw 20-25 °C meer dan in de omgeving. Gewoon een gevolg van wat je nodig hebt om natuurlijke convectie op te bouwen tussen buiten en binnen je doos.

Koelpasta heb je inderdaad nodig. Maar als je niet wil dat er spanning op je koelvin staat heb je ook nog zo'n mica tussen je transistor en koelplaat nodig. En dat geeft ook weer thermische weerstand. Ook niet overdrijven met koelpasta, net genoeg om de lucht vantussen je fet en de koelvin te houden. Als je spanning op je koelvin toelaat ga je zeker willen dat het in een kast zit en niet aan te raken is.

Iets dat vaak over het hoofd gezien wordt is je schroeven niet te hard aanspannen! Vroeger werd dat in de datasheet gezet maar tegenwoordig niet meer. Als je te hard aanspant kan je fet vervormen en dus minder contact maken dan wanneer je gewoon stevig aanspant. Kijk maar eens naar deze application note: http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1012.pdf en http://www.infineon.com/dgdl/Processing_TO.pdf?folderId=db3a304312bae05f0112bd10dab60002&fileId=db3a30431936bc4b0119385210165a34

Kijk ook eens na of je echt wel 50W in die fet gaat opstoken. Het lijkt me veel. Andere oplossing is een koelvin voor een PC processor. Zoiets voor een pentium 4 kan je wel ergens vinden en dat koelt behoorlijk voor het kleine volume dat het inneemt. Gaatje boren en tappen voor een boutje en klaar.

[edit] links opkuisen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

goh, blij dat ik eens hier in dit draadje iets kan posten:

bezig met: in dienst nemen van minibaantje Lammerthal.

Zal daar binnenkort eens een draadje over openen om het verhaal eens te delen.
Hier alvast wat foto's:

foto's verraden meteen waar je nog prikkers moet weghalen  ;)

een beetje psychedelisch die laatste 2 foto's: een fiddle yard voor de fiddleyard,
in de kleuren van het omstaande meubilair gezet, kwestie van assorti te blijven.

In feite was dat baantje enkele jaren geleden onder een andere naam al eens geopend, maar de scenery, de sturing en de plaatsing van de sporen - dus eigenlijk bijna alles - waren niet optimaal. De korte pijn is soms de beste oplossing, en alles is van het plein gevlogen en herbegonnen.

- De sporen werden opnieuw aangelegd, weliswaar volgens het oude schema (de fysieke ruimte liet weinig mogelijkheden om het anders te doen) maar met nieuw spoormateriaal en zoals het hoort aangelegd.
- de scenery werd grotendeels volgens de methodes van Langmesser en Brandl (heb een halve kast literatuur nu :-) ) met degelijk materiaal van Silhouette, Model Scene, Polak enz... aangelegd, met statisch gras en zo. Omdat het eigenlijk een toekomstige fiddle yard betreft die voorlopig wel in de living staat werd wel toegegeven op de bomen, die komen deels nog uit de goedkope series van Busch. Het kan wel raar lijken om een fiddle yard aan te kleden, maar plaatsgebrek laat voorlopig geen grotere baan toe en ondertussen was dit scenerywerk een goeie oefening.
- van analoog naar digitaal overgestapt. Dcc zorgt uiteraard wel voor de nodige hoofdbrekens, maar analoog deed dat ook. Ik hoop dan maar dat het er op termijn met de dcc wat minder zullen zijn. (denk dat Gold decoders te overwegen zijn ipv de huidige silvers)

Vandaag de baan voorgesteld aan een tiental familieleden (en 't viel precies toch in de smaak). En om wat beweging te hebben 2 loks in pendelsturing (met ABC) gezet en ze lopen nu al een hele dag heen en weer... 

Nu er is nog wel wat werk aan de winkel:  wissels, seinen en verlichting opnieuw activeren (dcc-decoders zijn al klaar), ook een klein OPB moet herbouwd worden (voorheen bedoeld als bedieningspaneel, vanaf volgende maand of zo zou het een nieuwe rol krijgen als louter visuele controlemogelijkheid). Maar met het huidige resultaat ben ik eindelijk toch tevreden...  :D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eddy

Weer wat verder met de Tich

Nu beginnen aan de walschaerts en dan kan hij op lucht poefdraaien.
groeten eddy

Steam.N

Indrukwekkend, Eddy !
Wat is de functie van de excentrische schijf op de eerste as?
De aansturing van een regelaar?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

Knap staaltje machine bankwerken + engineering, Eddy!

Gaat het echt werken volgens Walschaerts?
Waauw 8) en: Toppiejoppie ;)

Edit1) Vraagje aan Red: dat bijzondere sein op het 5e en 6e plaatje, hoe kom je daaraan? Ik bedoel iets met grensstation, heeft dat echt zo bestaan?
Groet van Frank

eddy

Hoi Jean,
die exentriek bediendt de waterpomp,en ook de smeerpomp van de cilinders.Dus als de wielen draaien geeft de waterpomp.Er is een ventiel voorzien waarmee men kan kiezen of er water naar
de ketel wordt gepompt of gewoon rond gepompt wordt{bypas}

@Frank

Daar komt inderdaad een Walschaerts stoomverdeling op,inclusief de mogelijkheid om op expansie te rijden

groeten eddy

Steam.N

Thanks, Eddy.
Benieuwd naar de verdere bouwfotos  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

OPGELET: DIGITAAL 2-RAIL MARKLIN M2 STUURSTAND:

Ik wil het hier toch nog eens melden, want ik wil je dezelfde problemen besparen:

Ik had voor ombouw van een M2 rijtuig van Marklin naar 2-rail digitaal met functiedecoder de functie van twee weerstanden op het lichtprintje verkeerd begrepen. Daardoor dus de twee rode naar de vaantjes geholpen.

Dankzij Gerolf zijn SMD ledjes kan ik dat eerst repareren vooraleer ik verder kan doen met de ombouw. Dom van me..

Vooraleer SMD ledjes te beginnen solderen, het printje eens deftig gereversed-engineered en het schema gereconstrueerd. Dat kun je ook op de foto zien. Je moet aan de oranje draad nog de extra weerstand hangen (1.5K bv)
De witte ledjes hebben elk al een weerstand op het printje, en had ik mij zwaar vergist en ook dus slecht gemeten. De rode hebben die wellicht op het andere printje met de omschakelelektronika dat plat in het rijtuig ligt. Als je het mij vraagt vind ik het maar een rare oplossing, twee ledjes in serie zonder weerstand en de andere twee parallel aan elkaar met weerstand...

Tussenstand op de foto: ik heb van Gerolf 6 ledjes gekocht, 1'tje hangt er al op en een tweede heb ik naar de *** geholpen.
Zaal Forum

Peter

Bij de M 2 set die ik nog voor kort gekocht heb had die winkel in Duitsland er ineens 2 rail wielen ingestoken en de bedrading aan de stuurstand aangepast.
Bij voorwaarts rijden heb ik de witte lampen, bij achteruit rijden de twee rode. Ik heb dus zelf niets moeten veranderen. en ik rij ook twee-rail digitaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Zit er een decoder in?
Edit: smd ledjes solderen lukt me alsmaar beter: de tweede led heb ik van de eerste keer vervangen zonder er een kapot te hebben gemaakt. Hij hangt al wat rechter dan de eerste....
Zaal Forum

Kees-Jan

Voor als je in de put zit.......

Inspectie kuil by Rail-Kees, on Flickr

Deze wordt voor mijn nieuwe baan.

Steven123

Netjes, Ziet er goed uit Kees-Jan  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook