Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Gerolf

Leuk project, Ronald [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Dank je, Gerolf!

Zo, delen zijn gespoten alleen zit er een zakker op de tank.... :( Moet er afgeschuurd worden maar eerst even goed laten drogen.

Vandaag eerst verlichting in de eerste bak gemaakt. Zonder kan ik geen rail spijkeren dus het is broodnodig. Ik doe eigenlijk altijd standaard TL licht omdat dat niet duur is en goed lijkt. Omdat de bakken 100 cm lang zijn past er geen standaar armatuur in van 1,22 meter. Er zou eer een van 90 cm in kunnen maar die kosten 21 euro per stuk. Wat ik gedaan heb? 2 van 60 cm, die kosten 5,95 per stuk dus 11,90 per 2 en per bak. Da's de helft goedkoper..... ;D ;)

Zo ziet dat er uit:

En van onder gezien:

De TL's zitten in de bak elektrisch aan elkaar gekoppeld en er gaat maar 1 snoer naar de achterkant uit de bak. Dat scheelt met het aansluiten op een tentoonstelling enorm.

De bielzen had ik al een beitsje gegeven deze week. Vandaag begonnen met het spijkeren. Voor de spijkers heb ik uiteindelijk toch maar besloten die van de firma Wenz te gebruiken. Deze zijn ge-etst en erg fijn van structuur. Afgelopen maandag een bestelling geplaatst die vandaag arriveerde en ik verder kon.
Ik had nog de afstandhouders/montagehulpjes van een eerder project. De eerste staven maar gelegd. Die zijn overigens overgenomen van een mede BNLS'er die er niets mee kon en ze ter verkoop aanbood. Het zijn code 80 staven van C&L:

En zo ziet dat er gespijkerd uit. Ik boor het gaatje voor en druk de spijker er vanaf halverwege in met een platbektang:

Zoals ook Jaap (Jajo van BNLS) heb ik vandaag bezoek gehad ven een bekend stripfiguur. Ook hij was uitermate enthousiast over de werkzaamheden:

Begonnen met het eerste wissel. Eerst het puntstuk uit 2 staven geslepen en vastgelegd:

Omdat het een stubwissel wordt hoef ik geen tong te maken en kan de staaf vanaf het puntstuk naar de stelbalk leggen:

En afslijpen:

Daarna is de afbuigende buitenrail aan de beurt. De afstandhouders worden vastgeschroefd en zo blijft de handel mooi op spoorbreedte. Nu kan er geboord en gespijkerd worden:

En het laatste stuk rail die de wissel in principe al compleet maakt. Aan de voorzijde liggen de 2 stukjes rail al klaar voor de strijkregels:

En laatstgenoemde gebogen en op hun plek gelijmd. Daarna spijker ik ze maar zo liggen ze in iedergeval op de juiste plek:

En gespijkerd. Eerst een rijproef met een draaistel om te kijken of het wissel "lopen" wil. Dat blijkt alhoewel het niet helemaal zuiver ligt. Maar och, dat is de charme van en zelfbouw en smalspoor!:

We gaan rustig verder![:)]

Ronald

En wat mams nog gedaan heeft; een start van nog een nieuwe boom:

En wat ik in enkele uurtjes gelegd heb:

Waarmee ik het voor vandaag welletjes vind [:)]

Ronald

Vandaag de rest gespijkerd van de bak. Het achterste spoor:

En het 2e wissel:

Vandaag de 2 grote bakken links en de kleine aan elkaar gehangen op hun eigen onderstel. Dit om de overgang van de kleine naar de eerste grote bak netjes te maken:

De 2e grote bak heeft nog geen verlichting maar dat komt nog. Hij is de basis van het opzetsysteem, met deze bak gegin je met opzetten:

2 sjablonen uitgeprint van Fasttracks (www.handlaidtrack.com) en die opgeplakt. Het zijn nr. 5's:

De bielzen voor de normale sporen geplakt. Die had ik een tijdje terug al gemaakt:

De beide wissels krijgen bielzen op maat. Hier de linkse:

En de rechtse. Ook tussenin netjes verbonden:

Nadat alles droog was de bielzen gebeitst met de grijze kleur:

En even een plaatje voor de sfeer. Dit stuk werkt nog niet en moet uiteraard nog bedraad worden:

Ook Wanda heeft niet stilgezeten en heeft grotendeels de boom afgemaakt waar ze gisteren mee bezig was. Aanbrengen van AD schorspasta:

En voorzien van Hekiflor matjes. Op deze boom zit een hele verpakking:

Dat was het weer voor vandaag. We zijn toch aardig op dreef, nietwaar?

Ronald

Door omstandigheden gedwongen moet ik thuis zijn en ben dus niet in Rijswijk. Om wat afleiding te hebben gisteren maar wat aan de baan gedaan. De 2 grote linkse en middelste module aan elkaar gekoppeld om verder te gaan met rail leggen. Nu kan ik de overgang netjes aan leggen. Overzicht van de railloze bak 3:

Begonnen me tleggen zag ik dat ik iets uit het midden begon te lopen. Om te voorkomen dat ik opnieuw moest beginnen en extra gaatjes zou krijgen in de bielzen deze laatste toch maar voor een deel ingekort:

De rail gelegd en uitgelijnd. De bobbels lijken erger dan ze zijn, helemaal vlak ligt het niet maar dat was ook zo bedoeld:

Even testen met een Kadee H0 draaistel om te zien of het goed "loopt":

En een overzicht over de beide bakken:

De overgang, links was al op hoogte gebracht, rechts was gisteravond met nogg natte houtlijm en wat ophoogkarton:

Dit stukje tot aan de wissel vanmorgen afgespijkerd:

[

En als overzicht. Langzaam gaan we er komen:

Vanmiddag hopelijk nog een wissel klaar. Later meer!

vanmiegroet

mooi gedan.
Slingert de bogie ook?
Bij de scm en andere smalspoor bedrijven slingeren de treinen.
Dat zorgt dus voor de ultieme charme.

Steam.N

Belooft erg mooi te worden.
Monnikkenwerk, die sporen leggen.  Knap !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Mannen, gaat zeker slingeren[:)] En Jean, het is een monnikenwerk maar wel erg leuk en een mooi resultaat.

Verder; met het 3e wissel. Eerst een rechte basis:

Puntstuk uit 2 delen:

Opbouw van de staven tot een basis wissel:

Strijkrails:

En de "tongen":

Later weer meer. Nog 1 te gaan![;)]

vanmiegroet

hoe laat je hem werken want op die laatste foto zie ik het niet.

Ronald

Ruben, op alle 3 die nu klaar zijn werkt dat nog niet... ik zal vanavond 1 exemplaar laten zien hoe ik de tongen wil laten bewegen.

Paulogic

Ik ben heel curieus naar die wissel-werking. Het lijkt mij niet
zo'n doorsnee systeem... de complete rail buigt vermoedelijk?
mvg,
Paul(ogic)

Ronald

Klopt Paul. Vanavond is het niks meer geworden, zal morgen proberen te laten zien hoe het werkt[:)]

Ronald

Gisteren nog e.e.a. gedaan. Het stukje richting water afgemaakt:

De aandrijving van de wissels kan m.i. niet onder de bak vanwege de platen schuim waar het geheel op ligt. Dus waarom er niet achter? Daar is ruimte voor dus een meter bowdenkabel gehaald (U weet wel, voor de rem/versnelling van de fiets) en het eerste stuk in het schuim gelegd:

En dat komt achter uit, netjes met een dopje op de buitenkabel:

Maar eerst de linkerbak, die had ik gisteren ook al zover bedraad dat alle draden onder de bak uitkomen. Daar dus ook een kabel gelegd:

In de lijm gelegd was die vanmorgen droog. Dus maar aan gaan sluiten. Onder de wissel stelbalk ruimte gemaakt, de railspijkers zijn zo lang dat die anders in het hout terecht komen. En dat beweegt zo moeilijk....
Daarvoor enkele gaten geboord door de deklaag:

De stelbalk op zijn plek gelegd, die wordt daar gehouden door enkele railspijkers van ME. Die heb ik ook gebruikt om de slag van de balk te begrenzen.
Alles afgesteld ziet dat er zo uit:

De binnenkabel aangesloten met een kort stukje 0,5 mm messingdraad en naar achter geleid naar de Lemaco stelmotor:

De andere wissel:

En de net gelegde buitenkabel in de houtlijm. Dat moet echt een etmaal drogen:

En filmpjes dat het ook echt werkt:

Test met de hand.

Met de aangesloten aandrijving.

Steam.N

Knap, Ronald.  Precisiewerk, dat dan nog werkt ook [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Dank je, Jean! De andere wissel werkt inmiddels ook goed. Komende week probeer ik op deze module alle bedrading werkend te krijgen zodat vrouwlief met de scenery van start kan gaan.