Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Steam.N

Mooi zicht!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Zo, we zitten in 2012. Vanmiddag na het werk eventjes een hazeslaapje gedaan en weer verder met de modules. De 3e grote bak heeft nog geen licht maar dat komt deze week. Eerst de bielzen gelegd:

En waar de pot lijm staat heb ik de bedding iets omhoog gehaald:

Met de steiger heb ik geen rekening gehouden met de een of andere bevestiging van de railstaven... daar komen nu stroken in de lengte onder waar ik dan de staaf op vast spijker. Het lijkt veel maar is in werkelijkheid maar een bielsdikte hoger geworden.

Oh ja, er is een stukje plank uit de steiger..... [;)]

Later!

Ronald

Nog even verder gefr?beld. De railstaven moeten op de pier bevestigd worden, heb dat maar opgelost door strips te snijden als ware het bielzen in de lengte. Uitrichten met stalen lineaal:

En klaar:

Wanda is inmiddels een methode aan het ontwikkelen om een katoenplant te maken. Morgen meer!

Grtz, Ronald.

vanmiegroet

Ah
een a dock railroad.
Ik dacht dat een groot deel van die dokken ook drijvers hadden in het geval van...

Ronald

Katoen; dit is wat de originele bouwers gemaakt hadden:

Wanda moest een methode verzinnen om deze na te maken. Hoe? Met sisaltouw. Hier stukjes vanaf geknipt, bij elkaar gebonden met een bindertje die je normaal aantreft bij boterhamzakjes. Daar een bosje van gemaakt door het uit elkaar te plukken, dat gespoten met roestbruin en groen en dat bevlokt (met verdunde houtlijm) met Anita Decor nr 69 "bosgrond":

Daarna moest de katoen er op.... maar hoe maak je dat? Ik stelde voor om dit te maken van piepschuim. Daar wat stukjes afgebroken (restanten van een verpakking van het een of ander) en in de koffiemolen gedaan. Dat uitgesorteerd en opgeplakt met spuitlijm:

Dit was niet het resultaat wat ze wilde hebben door de witte waas die er overheen kwam, dus weggegooid en nu met het houtlijmmengsel. Nu heeft ze bolletje voor bolletje opgeplakt...... [xx(]:

En die zien er nu wel goed uit vinden we. De eerste batch is klaar en Wanda werkt inmiddels hard aan de volgende. Totaal maakt ze er ongeveer 50, eens kijken of dat genoeg katoenveld oplevert! [:)]

Zelf vanmorgen eerst de bielzen gekleurd en daarna het landschap. Toen dat gedaan was ook nog even wat bijgewerkt met Sculptamold:

Zo, dat kan drogen nu. Later!

Gerolf

Mooi resultaat, Wanda [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

Waneer zien we Wanda want ik denk dat jij die maakt.
Maar het is al zeer mooi.
Vergeet wel niet die bielzen rot te krijgen.

Ronald

Zo, vandaag weer verder. Eerst de steiger in de beits gezet. Ik had nog wat dat ik ooit al eens gekregen had van iemand. Dit eerst verdund om een mengsel te krijgen dat enigzins "verfbaar" is om op te brengen met een kwast. Resultaat:

Daarna begonnen met de brug die op deze module moet komen. Daarvoor eerst een ligger gezaagd en daar 5 dragers onder geproduceerd:

Daarna de poten er onder gemaakt. Die per drager op hoogte uitgemeten:

Oorspronkelijk wilde ik het multiplex onder het spoor laten liggen:

Maar dat lag niet mooi... dus het er toch maar tussenuit gezaagd:

En da's nog mooier ook. Het spul met een 2e drager even op hoogte geschuurd en er tussen gepast:

En in de bruine beits (nog nat). Kleur zal nog wat lichter worden:

Nu eerst brug bielzen maken. Die wil ik wel allemaal gelijk van lengte en breedte hebben, da's in de states wel een soort standaard bouwwijze.

Later!

Ronald

Zo zat mams nog even bij mij vanmiddag met haar katoenplanten:

Eerst wat bielzen gesneden:

En vanuit het midden gaan plakken:

En klaar. Als je goed kijkt.....:

Zie je dat het geheel wat zakt in het midden. De drager was niet helemaal recht, maar ik vind 't wel wat hebben. Bordje bij de brug met "slow speed!" :

Later weer meer!

Ronald

Nog een pictuur van de brug met gekleured (natte) bielzen:

Morgen weer meer, nu eerst even voorslapen voor de nachtdienst ;)

Ronald

Vanmiddag verder gegaan met railstaaf leggen. Eerst de steiger, hier heb ik de eerste staaf drupdgewijs vastgezet met dikke secondelijm en daarna op 8 punten aan beide kanten voorgeboord en gespijkerd. Toen die vastlag met de 2e begonnen:

Omdat ik de afstandhouders niet kan vastschroeven zoals bij de normale bedding moet ik de gaatjes boren met aan elke kant een malletje. Zo garandeer ik dat de spoorbreedte goed blijft:

En klaar! Met natuurlijk al een flatcar er op:

Stukje spoor er naar toe gaan leggen. Eerste staaf:

En beide:

En een overzicht:

Uiteraard ook even een testfilmpje geschoten. Ik vind 't een hrerlijk gezicht op die steiger!:

- http://www.youtube.com/user/nlron?feature=mhee#p/a/u/0/8O_gdfMuxSI

Later meer!

JaJo

Misschien dat er best een markt is voor katoenen Hammond's Swamp Logging T-Shirts?
Mooi man wat je laat zien!

Groet Jaap

Ronald

Gisteren nog wel even het spoor aan de achterkant gelegd. Dat heb ik inclusief de brug gedaan, later slijp ik die er weer uit om het water te maken. Dan weet ik zeker dat alles bij het herplaatsen van de brug weer mooi past:

Het spoor mooi aan laten sluiten naar het laatste te maken wissel:

Overzichtje:

De overgangen weer volgens het beproefde recept met messing schroefjes. Eerst het spoor over de overgang van de bakken gelegd, gesoldeerd en daarna pas doorgeslepen met een dun slijpschijfje. Zo is de overgang altijd netjes:

Laatste wissel gemaakt, verdere bouwwijze is in het draadje wel te vinden:

Het rechtse smalle bakje waar de cypressen op komen aan de rest gehangen. Doordat het lange stuk eigenlijk als brug (zoals ik het eerst wilde) te lang is in het midden het eilandje verhoogd met schuim (roofmate):

Daarna het eerste stuk er uit gezaagd, maar wel na eerst de brug gemaakt te hebben. Zo past het altijd strak ertussen:

Voor het eiland met roerstaafjes een schutwand gemaakt:

En beide in de beits gezet. Hier nog nat:

Wanda heeft vanavond het linkse kleine bakje als eerste van een laag grond voorzien. Dat halen we gewoon van buiten en drogen we eerst in de magnetron voor evt bacteri?n. Opbrengen doen we met gewone witte lijm:

Strooien met een lepel en een deksel eronder om de restanten op te vangen:

En klaar:

Zo heb je een mooie basis om op verder te gaan. Ook is ze net begonnen met de eerst aanplant van de katoenplanten:

Later weer meer!

Ronald

Wanda heeft de hele bups aan katoenplanten inmiddels geplant:

Het zijn er zoals verwacht te weinig, daarom is ze maar direct begonnen aan een nieuwe serie onder het genot van een gezamenlijk goed glas wijn! ;):

Morgen weer meer!

Ronald

Gisteravond toen Wanda met de plantjes bezig was heb ik nog even de bielzen gesneden en opgeplakt voor zowel de lange brug als het stukje tussen de bruggen:

En de eerst strengen uit elkaar gekamd tot een katoenstruikje:

Natuurlijk even de bomen neergezet. Kijk, deze sfeer willen we:

Ondanks het slechte licht van de avond id wel duidelijk waar we naar toe willen met deze bak.
Het laatste deel van de morgen besteed aan de 2e brug die een stuk korter is. Ook deze gemaakt van vuurwerkrestanten. Een wandelingetje in de morgen van 1 Januari leverde weer genoeg op voor een beetje gepruts!:

Later weer meer!