Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Doornroosje

Ik vermoed dat het niet uitgebroken is om de simpele reden dat dat meer zou kosten dan het gewoon te laten liggen. Het spoor naar de mijn zelf is een spooraansluiting, dus geen eigendom Infrabel. Dus tot aan het aansluitingspunt (Bord STOP) kan ik informatie opvragen, erachter blijft het gissen...

Stefan Appelmans

Peter, eventueel om je te helpen digitaliseren:
Goed alles isoleren. De as niet vergeten, soms is dat al oorspronkelijk gedaan, soms niet.

De draden. De decoder zit in de ketel.
De lampen zijn door LEDs vervangen, direct in het koetswerk gekleefd. Een van voor en een van achter, met richting wisselend. Een 560 ohm weerstand op de blauwe draad.

stefan.

jacques timmermans

Peter,

als je de lok toch wilt digitaliseren, dan raad ik je aan om de originele motor meteen door een motorsetje van S.B. te vervangen. Hiermee verleen je de lok, ook al bij normaal analoog bedrijf,  super rijeigenschappen. Het ombouwen valt wel mee: je moet enkel het lagerschild van de originele motor afzagen, de zaagsnede ontbramen, een bijgeleverd vulstuk verlijmen waarna je het nieuwe motorblok enkel nog maar hoeft te verlijmen en klaar is Kees!

Jacques Timmermans

marc goovaerts

Jacques,
Dat klinkt heel logisch en gemakkelijk.
Klinkt, want ik krijg ook een 'they're speakin the secret language'-effect. Voor heel wat (her)beginners zijn S.B. en 'lagerschilden' grote onbekenden, terwijl het menigeen zal interesseren.
Kan je het voor ons digitale maagden (voor de treintjes tenminste [:)]) wat simpeler en uitgebreider uitleggen, eventueel met een fotootje ?

Peter

Hallo
Ik denk niet dat ik voorlopig die SB set ga inbouwen. 86 euro voor de set en aanpassen van het chassis en de overbrenging. Volgens mij zijn die sets trouwens nog altijd niet voorzien van digitale stekker, en/of aansluitngen. Ik zal waarschijnlijk al angstzweet genoeg hebben om die lok gewoon al om te bouwen op digitaal.
Trouwens, mijn Duitse baureihe 94 (zelfde chassis) rijdt heel geod.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

Ik gebruik geen sets van welk merk dan ook om fleischmann loc's te digitaliseren.
Zoals stefan laat zien in de cirkel moet aan de as van de motor uitgekeke worden of daar geen verbinding is.
Is deze aanwezig, dan deze verwijderen.
Ook een 100nF keramische condensator over de motorpolen plaatsen.
Deze ontstoort de motor.
Indien voorrradig kan u nog een ferrietstaafje met gelakte koperdraad omwonden in serie plaatsen aan de motoraansluiting en de motor pinnen.

Maar een weerstand van 560 Ohm in serie met de leds is wel wat te weinig/ Ik gebruik 2k als het een enkele led betreft en 1k8 indien er 2 inserie staan.
1k2 voor 5 led in serie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Het chassis is volgens de uitleg van Stefan al gefreesd en afgevijld, maar blijkbaar wringt er nog ergens iets. De voorzijde staat nog ongeveen 1 mm te hoog.

Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

Dat is moeilijk te zien op de foto, maar wat ik je uitlegde per mail, dat armtje daar boven het tweede wiel, dat moet door de chassis (gat is gemaakt)en in het gat erboven zichtbaar worden. Dat armtje heeft nogal veel zijde spel en blijft meestal van zichzelf TEGEN de kap steken (op de 94 kist ook trouwens). Dus een beetje "helpen" met een pincet.
stefan.

Peter

Hallo Stefan,

Hier alvast twee foto's van het bewuste chassis. Volgens mij bestaan er twee verschillende chassis van Fleischmann voor die lok. Een met en een zonder digitale stekker. Die van mij is dus zonder. Kan je op de foto ook onderscheiden welke motorafdekplaat ik heb. Is dat inderdaad de reeds geisoleerde of moet ik die nog doorslijpen.
Dat van die armpjes had ik al gemerkt.
PS: dat schroefje vooraan was maar voor de foto, anders zou dat cylinderblok uit elkaar kunnen vallen.

Met vriendelijke groeten
Peter

Doornroosje

Mocht er ook een workshop komen van digitaliseren van locs, ik ben zeker aanwezig dan! Ook hier moet ik nog beginnen aan het werk om al mijn Fleischmannlocs te voorzien van een decoder (Lenz waarschijnlijk).
Na een heel aantal artikels te hebben doorgenomen op het web, kan ik er nog steeds niet aan uit. Sommigen spreken van weerstanden en/of condensatoren extra te plaatsen, koolborstels vervangen, een of ander ankerschielden bewerken, ...

Ik durf er al niet goed de schaar/dremel/slijpschijf in te zetten omdat die locs van hun eigen al duur genoeg zijn. Zijn er in MSM ooit artikels verschenen die me zouden kunnen helpen?

janjozef

geloof me ge zijt niet de enige
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ToThePoint

Lijkt me een goed idee dat ik zoiets inricht ?
Kzou niet weten hoe, wat, waar, maar de kennis, handigheid en verschillende loc's heb ik al.

@Peter.
Het motorschild ziet er precies al geisoleert uit. De rechterkant naast het ankeras bus is duidelijk te zien. De linkerkant iets minder.
Aan de linkerkant waar de vijs zit is een verbinding tussen de 2 velden op het schild. Een strookske van 1mm ongeveer. Dat moet al verwijderd worden.
Dat kan met slijpschijfje, cutter, vijltje.
Het buisje bovenaan op het motorschild is een condensator. Ik verwijder die en plaats een keramische van 100nF. Maar dat is vrije keuze.
Ik doe die C van 100nF omdat de servo's dan geen jitter meer hebben.
De jitter ontstaat omdat een passerende loc storingssignalen uitzend. De C van 100nF onstaart dus.
Testen met de originele buis C en de 100nF C gaven geen bevredigend resultaat. Wel met de buis C verwijderd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

WAAAAAAA
Jitter,servo's, condensator, 100nF enz. Ik snap daar niets van.
Wat we, Doornroosje, ikzelf enz eigenlijk graag zouden hebben is een (met beelden) een stap voor stap uitleg.
Ik akn mischien heel veel weten maar van digitaliseren heb ik geen flauw benul.[:I]

Ik ben ondertussen op de onderstaande (Duitse) website gaan kijken, en jawel hoor de baureihe 94 alias de in wording zijnde type 99 staat er bij met foto's en al.
Zoiets zouden we hier ook moeten hebben, of zou iemand die website willen/mogen vertalen?? Ik ben alvast kandidaat[:)]

http://www.hp-pfeiffer.de/05_uebers/05_uebers.html
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Je kan ook een nieuw geisoleerd "schild" kopen voor je Fleischmann's.
Misschien gaat dat iets gemakkelijker.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

conducteur

Ik weet niet in welke mate Peter MSM koopt en spaart maar er heeft indertijd een artikel over het isoleren van die dingen gestaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum