Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

guy holbrecht

Michiel,
De uitvoering zal inderdaad een giswerk worden, zowel wat de kleurstelling als de attributen op de ketel betreft. Er is vrij weinig beeldmateriaal beschikbaar uit betreffende periode. Men heeft mij ooit verteld dat de meeste wapenstilstandlocomotieven wegens gebrek aan voldoende rijvaardig materiaal onmiddellijk in hun oorspronkelijke Duitse uitvoering ingezet werden. De Belgische toets kregen ze wellicht pas bij de eerste grote onderhoudsbeurt. Wat wel zeker is,is de omnummering naar type 98. Deze gebeurde, althans volgens de geschriften van J. Vandenberghen, in 1925. Met welke nummers deze machines voor die datum rondreden, daar wordt door Vandenberghen met geen woord over gerept. Wel bij Phil Dambly, die in 'Vapeur en Belgique' (tome II p 36) stelt dat de ex-Pruisische machines tot januari 1925 met hun oorspronkelijke Pruisische nummers bleven dienst doen.
Alvast veel succes gewenst met dit project. Hopelijk te volgen op dit forum, of, waarom niet, in een bijdrage voor Modelspoormagazine.

Groeten,
Guy

Michiel

Guy,

bedankt voor je inbreng. Het bevestigt wat ik had ook had gevonden. Ik heb geen foto's gevonden van het type 98 van voor 1930. Ik heb wel een plan met zijaanzicht gevonden ten tijde van de Etat Belge. Hierop is de pure Pruisische versie te zien, met hoge schoorsteen, lage kolenbak, zonder voorverwarmer, met stoombel. Deze versie zal waarschijnlijk ook in Pruisische livrei hebben dienst gedaan. Ik ga dan voor de versie na het eerste grote onderhoud: zonder stoombel, met opgehoogde kolenbak met schuine zijkanten, ingekorte schoorsteen, en in bruine livrei. Het is een aannemelijke versie, maar zonder fotomateriaal om het te bevestigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Loko

Morgen naar Keulen met de Thalys en ik kijk er telkens weer naar uit.
Vooral de  meer technische kant van deze beurs is er leuk aan, minder baantjes kijken maar vooral standen met materiaal (scratchbuild-stuf) en gereedschap dat je moeilijker bij ons vindt.
Laat er zeker nog iets over weten,
Thierry

Loko

Terug van bij den dosj, weer een heel degelijke beurs gezien, met een paar leuke innovaties, althans waar ik geen weet van had.
Vooral voor de zelfbouwers is dit, door de aanwezigheid van het "Echt- dampf treffen", een kans om exposanten met materiaal hiervoor te kunnen vinden. Ikzelf kocht mij een kap/plooi-bankje en wat speciaal soldeer.
De standen van M?rklin/Trix/LGB en die van Roco/Fleishmann waren groot, maar toch vond ik ze wa "plattekes". Brawa was weer op eenzame hoogte.
De "Beljskes" LS/Brelec duidelijk aanwezig, met het verdiende succes.
De voor mij meest opvallende nieuwigheden: de nieuwe Faulhaber motoren, altijd maar kleiner aan het worden, en het digitaal systeem van T4T, waar je een digitale bus van je treinopstelling maakt en zo gelijk welke wagon kan afkoppelen door deze zijn adres op te roepen,
"Precies echt" !
Nu in mijn zetelken aan het nagenieten[:)]

mini-bs

Gerolf (en andere ev. ge?nteresseerden),
zoals beloofd enkele fotootjes van de lichtsluisjes:

De IR-bron is simpelweg een led die op een messing mastje gesoldeerd werd en rond de schacht zit een zwart rietje om de richtingsgevoeligheid wat te verhogen.
Het 'oog' bestaat uit een lichtgevoelige diode die in een plasticard kapsel werd ondergebracht om ze van omgevingslicht af te schermen.

De sluis werkt goed, maar de omvang is uiteraard vrij grof. De bron en het oog hangen in dit geval wel vrij hoog op pootjes zodat de straal boven de koppelingen uit kan komen (het is de bedoeling om te zien of de ontkoppeling wel degelijk is gebeurd). Voor gewone detectie zou ze veel lager ter hoogte van de bogies kunnen geplaatst worden. De 'worp' bedraagt bij daglicht toch 4 ? 6 cm (met zuivere DC, zonder discriminatiepulsen), in het donker (bvb in een schaduwstation) zou het mogelijk moeten zijn om 2 sporen breed te gaan.
Zal eens experimenteren met lichtgeleiders of een wat meer discrete versie mogelijk is (voor de 4 cm versie).

Maar met krois- of t4t-koppelingen zouden ontkoppelaars op termijn overbodig worden. Bij gebruik van aanstuurbare koppelingen (op de belangrijkste wagens in een sleep, of op alle wagens in een uit te rangeren trein) kan elke wagen die deze heeft op gelijk welke plaats ontkoppeld worden, wat uiteraard best wel wat realistischer is. Maar ook heel wat duurder.

Kees-Jan

In afwachting van de mail aan Infrabel tav de new look ben ik deze maar aan het maken uit een ACTS:

Welk nummer moet het worden en met welke opschriften? NMBS of Infrabel?

Kees-Jan

NB Geachte redactie alle foto's van stap voor stap zijn aanwezig...........

evan

Infracees?[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

Morgen zal ik hem meenemen naar de bouwdag Evan (helaas echter nog geen steek verder gekomen...).

Dit heeft mijn aandacht momenteel:

Het moet een 4 delig treinstel gaan worden wat momenteel in Nederland rondrijdt met reclame voor de OV Chip kaart ( een betalingssysteem voor het openbaar vervoer in Nederland).

Kees-Jan

Gerolf

@mini-bs: mooi gemaakt.
Lichtgeleiders zou ik niet doen. Je gaat er teveel lichtenergie mee verliezen, denk ik.
Uitfilteren van daglicht (door pulsjes) lijkt me dan weer wel nuttig, om over grotere afstanden een betrouwbaar signaal te krijgen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Loko

In mijn ongebreidelde zoektocht naar technieken om de rijeigenschappen van loc's (in mijn geval de oudere DJH kits) te verbeteren een site gevonden met een gedetailleerde uitleg over compenseren van chassis.
De verschillende technieken worden er vergeleken en afgewogen.
Ben er nog niet helemaal uit maat ik denk dat mijn voorkeur naar de "CSB" methode zal gaan.
Het engels machtig zijn is wel een must.
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section2
Ondertussen is het chassis van mijn type 1 uiteen gehaald, en is het wachten op een paar onderdelen dat ik bestelde in Engeland.

Gerolf

Bedankt voor die link, Loko. Hij staat bij mijn favorieten en ik ga hem zeker "ooit" grondig doornemen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Inderdaad een bijzonder interessante site, ook voor schaal N. Want ooit (ooooiit) maak ik mijn eigen Belgische modelletjes. Zeker weten! [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Inderdaad een interessante site. Maar ook een beetje een hogeschool van de modelbouw. Eerder voor mensen met het niveau van een Gerolf ?
Maar voor anderen al interessant om er kriskras door te browsen uit louter interesse.
Gerolf, zet je hem bij je links-verzameling ?

Michiel, voor wanneer je zelf aan het bouwen slaat: het item 'Low profile motor units' al bekeken ? Er staan oa 'Nigel Lawton 6mm-micromotoren' in. Daarmee zou je zelfs een N-Brosseltje van een interieur kunnen voorzien...

Loko

Heb mijn materiaal voor de ombouw van mijn type 1 op volgende site besteld:http://www.highlevelkits.co.uk/
De man (Chris Gibbon) is heel behulpzaam en beantwoord graag, en snel, je vragen.
Ook de mal besteld om de positie van de hornblocks en de vaste punten op het chassis te bepalen. Alle materialen zijn daarenboven heel prijselijk, althans dat vind ik toch.
Eens de ombouw begint zal ik er geregeld wat foto's bij sturen.

Gerolf

Die gaat ook bij de andere links [;)]