Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

prulleman

mijn katrol hing aan zo een stevige horizontale balk, een H-profief gesoldeerd op een ander profiel dat op zijn beurt met secondelijm verlijmt was met de plastic. maar blijkbaar was de soudure niet sterk genoeg om een omvallende 12-volts accuschroefmaschine tegen te houden :-[.  en bunker is op maat voor kleine hom bakwagens, de ballastwagens RHB hom zijn nog ietsje lagerdan de bakwagens. ook de lengte van de goot is hierop bepaald. voor normaalspoor moet het allemaal wat groter en hoger zijn

Steam.N

Jan, pech van die 12volt boromachine, maar ik zou tóch terug een horizontaal profiel voorzien, waaraan de katrol hangt.
Hou die boor maar ver weg van je laadinstallatie  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

prulleman

awel ik zal die potrel dan toch maar terugzetten.  je kan beter maar ineens goed werken. ondertussen ben ik met de diensttrap bezig geweest


zo een metalen platform met een ijzeren trap eraan. de trap is van witmetaal, een beetje bijgevijld om de bramen weg te krijgen
het platform van alu-gaas (merk onbekend, eens gekocht in Genk), de hoeken van sommerfeldt V-ijzers, en de reling ook van sommerfeldt draad 0,5


eerst de hoeken ineensolderen


het gaas erin en het soldeer in de gaatjes laten lopen




nu nog eens spuiten

prulleman

omdat er belangstelling was voor de trilpmotor heb ik nog even de binnenkant van de bunker getrokken


onder het kapje, met plakband afgedicht, zit een ouwe rocomotor met een stukje alu buis over de as waar op het einde een braampje aan zit. dat trilt en roert in de grind als de boel stropt, dan loopt het weer vlot door. een paar seconden inschakelen is genoeg. de regelschuif is gewoon van plastic en bovenaan regebaar met een messing schroefje. ik heb draad getapt in de plastic en daarmee kan ik het debiet regelen. eenmaal afgesteld blijft de schuif wel staan

prulleman


de binnenkant van opzij gezien


met dit spul bedien ik de stortgoot. druk op de witte knop en de goot gaat naar beneden. als je lost trekken de veren alles weer naar boven en stopt het laden.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

ondertussen even iets anders gedaan. onze Pabe had me een lok opgestuurd met een kitje van SB  erbij. ik had belooft dat evn te doen. de ombouw van het chassis was twee keer niks

hier staat ie al op de rollenbank om proef te rijden
http://youtu.be/jqSkU4Y6SNA
kheb er ook een filmpje bijgedaan

toch een serieus verschil met die koffiemolen van vroeger


dan even gevloekt want de kap paste niet meer ??? haja, de set was bedoeld voor de 03.10... met stroomlijnbehuizing :o
afin, alles past nu weer en werkt perfect

prulleman

de werkzaamheden aan de bunker zijn even opgeschort, ik ga er eerst wat mee spelen. nu dtel ik me de vraag, wat ontbreekt er nog aan de stationinfrastructuur te Margaaz? simpel, een laadramp om voertuigen te laden en te lossen


naast de lokloods is er nog plaats, en er is een goede en makkelijke toegang tot de openbare weg

zo zouden wagens moeten toekomen, ik wil dat er zowel langs de kop als langs de zijkant geladen kan worden

PeterC

Jan,
Laat maar veel foto's en beschrijvingen van je werkzaamheden komen!
Groetjes, Peter


Steven123

Knap gedaan Jan!  Net echt.
Het blijft mij trouwens toch ook een raadsel hoe jullie zo'n realistische begroeiingen voor mekaar krijgen  :P

Groeten & succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

doomslu

Citaat van: Steven123 op 21 januari 2013, 18:51:42 PM
...
Het blijft mij trouwens toch ook een raadsel hoe jullie zo'n realistische begroeiingen voor mekaar krijgen  :P

Gewoon, er op strooien.  ;D

Serieus: proberen en oefenen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Gewoon zoals Luc het zegt, plakken en strooien  ;)

Tjalling

En als het niet lukt: Nog meer pakken en verder strooien......

Groet,
Tjalling
 

pabe

Citaat van: prulleman op 20 januari 2013, 13:59:16 PM
ondertussen even iets anders gedaan. onze Pabe had me een lok opgestuurd met een kitje van SB  erbij. ik had belooft dat evn te doen. de ombouw van het chassis was twee keer niks


Amai Jan, wat een verschil toch !!!   

Ge bent ne 'krak', maar dat hadden we eigenlijk wel al door!

Ik begrijp nog steeds niet dat Trix deze, in mijn ogen toch wel mooie loc, nog durft produceren met die 'koffiemolen' motorisatie... 

Spring binnenkort wel eens binnen!

groetjes & keihard bedankt voor de ombouw, en al sorry voor de vergissing van mij ivm de SB kit...

Paul