Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

Tjalling

Hallo Jan,

Slim idee met die micro-switches!
Kun je die switches niet op een slee zetten, met aan de achterkant een veer? Als de trein doorschiet wordt eerst de switch ingedrukt, stroom wordt afgeschakeld, en de bewegingsenergie wordt geabsorbeerd door de veer.

Groet,
Tjalling
 

prulleman

ik ben een hele tijd afwezig geweest. Dit meestal wegens tijdgebrek. ondertussen heb ik wel rustig verder gesleuteld aan Margaaz.
Zoeken en experimenteren, das ook de hobby
Ik wilde dat ik mijn treinen echt kon laden, dus dacht ik aan een stortbunker in het station van Teurp (hoogste level). Het moest natuurlijk volledig functioneel zijn  en dit had ik nog nooit gedaan.
een experiment

eerst maar een storgoot gemaakt uit koekjesblik, dat plooit goed en soldeert goed (en kost  niks, tis crisis)

prulleman

vervolgens de bunker zelf. de wanden van plasticard. Onder een helling van ongv. 45 graden. de buiten muren zijn recht, deze zullen later ingekleed worden met gipsen muurplaten





evan

Ziet er boeiend uit! 
Ik kijk uit naar de uitwerking :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

prulleman

de "bak" zelf is zo goed als klaar. onder de schuine vleorplaat zit een motorjes dat lekker trilt. als de boel dan opstropt, schakel je dat even in en dan komt alls weer los




daarmee loopt alles mooi leeg

PeterC

Jan,
Ik vind 'Prulleman' toch alles behalve dat waar je telkens mee bezig bent.  Bij ons is een prulleman een prutser die er niets van terecht brengt...  En dat is niet dat die ik hier zie!  Knap werk!



Citaat van: prulleman op 12 januari 2013, 22:24:19 PM
...onder de schuine vleorplaat zit een motorjes dat lekker trilt...

Heel veel zin om hier commentaar op te geven, maar ik laat het aan anderen over tenzij je er zelf mee over de brug komt waar je dat motortje gehaald hebt  :D :D :D
Groetjes, Peter


Steam.N

Jan, ik moet Peter gelijk geven: je bent erg goed bezig !
En net als Peter ben ik erg geïnteresseerd naar de oorsprong van je tril-motortje  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

prulleman

de trilmotor was in de eerste plaats een vrij slechtlopende (dus veel trillingen) driepolige bemomotor (ik bouw overal maxxon in) die domweg met secondenlijm onder de schuine bodemplaat zat. die plaat is 1mm en trilt dus ferm door. maar omdat ik de draden aan de motor vastgesoldeerd had, en het daarbij iets te warm gemaakt heb, is de koolborstelhouder er ondertussen uitgevallen :o. motor naar de knoppen, maar ondertussen ook niet meer bereikbaar ::) zie dus dat motoren altijd bereikbaar blijven, al moeten zenog maar prulwerk doen. dus heb ik nu een ouwe rocomotor in de bunker zelf ingebouwd (met een stofkap erover uiteraard). die gaat even goed maar maakt wel een hels lawaai. maar je schakelt toch maar even in als de boel stropt, enkele secondel draaien en alles vlot weer.

PeterC

Jan,

Jean en ik hadden blijkbaar andere ideeën over 'trilmotoren'   :-[  :o  8)  (die trillen in alle omstandigheden en werken meestal op 3V  ;) ).
Groetjes, Peter


gardevil

Citaat van: PeterC op 13 januari 2013, 13:09:51 PM
Jan,

Jean en ik hadden blijkbaar andere ideeën over 'trilmotoren'   :-[ :o 8)  (die trillen in alle omstandigheden en werken meestal op 3V  ;) ).

Peter misschien in de toekomst toch een beetje minder met de treinen bezig zijn en wat meer met de madam ;) dan kun je dat motortje weer voor wat anders gebruiken.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PeterC

Groetjes, Peter


prulleman

om het storten te stoppen hef ik de losgoot gewoon op. het grind stropt dan direct op en zo kan je ook kleine wagons laden




eenvoudig en praktisch. bij grotere zelflosser of EAOS zou je de goot kunnen bedienen met een tortoise of een servo, maar bij die kleine hom bakwagentjes doe je het beter "met de losse vinger". de goot zal door een ketting (weinert)  omhoog getrokken worden, ik bedien die ketting langs de achterkant

Havoc

Heb hier nog "ergens" zo'n trilmotortje voor een gsm liggen. Als je wil zoek ik even.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

prulleman

#298
ondertussen is de bunker functioneel in orde en ik ben met de aankleding begonnen. rond de plastic muren zet ik een gipsen muur (baksteen) met linteelverband of hoe dat ook mag noemen. de feitelijke sterkte word gevormd door staal of gewapend beton, de baksteen dient als opvulling. die zie je nog vaak  bij oudere industrie


de sokkel is van natuursteen, op de hoek komt een uitbouw met "den bureau" en de bediening van de stortgoot en weegbrug. de zijde van de stortgoot zal later niet meer zichtbaar zijn (tenzij via spiegel). de ketting hing eerst aan een katrol die verder uitstak maar die is afgebroken :o, maar met die ene resterende katrol gaat het ook goed. een aangezien je er toch niks van ziet ben ik niet van plan om er erg veel detail in te stoppen (in die zijde bedoel ik)

Gerolf

Knap systeem en mooi gebouwd, Jan  :P
Er zijn twee dingen die ik me afvraag:
- hangt je stortgoot hoog genoeg om bvb een ballastwagen er onderdoor te laten?
- Dat je katrol is afgebroken lijkt me logisch, ook nu is ze niet juist opgehangen: De houders voor de as horen in de richting van de belasting te hangen, dus verticaal in plaats van horizontaal. De katrol moet dus hangen aan een horizontale (gesteunde) balk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw