Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

evan

Ni normaal Gerolf!

Je zelfdiscipline is bewonderenswaardig en tevens inspirerend!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Volgende fase (...): Het voorwielsysteem - of misschien toch de kappen afgieten. Twijfel [:I]
Geen twijfel [;)]



... en misschien wel allebei - dus ook starten met het voorwielsysteem.
Dat gieten gaat erg snel, 'k Moet alleen de mal af en toe laten "doorkoelen". Series van 5 kappen lijkt de max [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Het resultaat ziet er in ieder geval fantastisch uit. Geen miniscuul luchtbelletje te bespeuren ook.
Bedankt, Marc.
Luchtbellen zijn trouwens zeer onwaarschijnlijk bij metaalgieten. Er wordt niks gemengd, alles gaat "in ??n geut" in de mal, ... [;)]
Ze zijn intussen allemaal gegoten, en ik ben de gietnaden aan 't vijlen. Polijsten, verven, ... is voor later [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Weer wat fijn soldeerwerk verder:



Onderaan de onderdeeltjes, boven een tussenstap, links het doel: De houder voor het voorwiel.
Ik weet het, op een macro zie je alles: Nog heel wat poetswerk [:I] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Petje af hoor ! Wat een fijn werk..

Gerolf

E?n van de lastigste onderdelen om te maken is nu aan de beurt:



Het gaat om de as-met-schijf die de beide voorwielen moet aandrijven.
Waarom lastig? Moet precies-juist zijn, en is erg moeilijk hanteerbaar, springt makkelijk weg [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf, is dat niet wat lastig om die grote stukken op je terrastegels te maken?  Hoe soldeer je die: met een butaanbrander of (voor die enorme hoeveelheid messing) met een propaan/zuurstof-mengsel [;)]?

Mocht ik het niet met mijn eigen ogen gezien hebben (en in mijn hand hebben gehad), zou ik het niet geloven [:0][:0][:0]...

VEEL bewondering!
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Na deze oefening gaat Gerolf aan een 7.25" loc beginnen om eens iets te maken dat hij kan zien en vasthouden [:D]
[:D] [:D] Het voordeel van deze afmetingen: er kunnen tot zes bakjes in een doosje van evenveel geschilderde Preiserkes, en 't is gemakkelijk op zak mee te nemen [8D]
Probeer dat maar eens met een 7.25 [}:)] [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Moet precies-juist zijn, en is erg moeilijk hanteerbaar, springt makkelijk weg ...


Gerolf, is dat niet waar je op kickt ? [;)]
Dat komt weer goed, met twee vingers in de neus [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
citaat:
Geplaatst door Gerolf
... Moet precies-juist zijn, en is erg moeilijk hanteerbaar, springt makkelijk weg ...
Gerolf, is dat niet waar je op kickt ? [;)]
Euh, niet als je om de vijf "botten" iets op de grond of elders moet gaan zoeken [:I]
Nu ja, 't is gelukt, de volgende stap:



De voorwielen horen anti-slip-bandjes te krijgen. Dat doe ik met stukjes krimpkous
- om die goed vast te kunnen maken, maak ik deze keer een sleufje in het loopvlak (vergelijk de linkerwieltjes met de rechtse)
- zwarte krimpkous blijkt beter (steviger) dan de rode die ik eerder gebruikte
Geen meetlatje in de buurt deze keer, maar de wieldiameter is 3mm [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ah, het nokkenasje van je 0,25CC 8-cylinder in lijn verbrandingsmotortjes, dat je in elk botsautootje gaat steken. Lumineus idee! Geen probleem meer met het stijgeren. [:o)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:D] [:D] [:D] Bijna ... de carburatoren en brandstofslangetjes worden lastiger [:D]  [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Het gaat vooruit, maar langzaam:



De krimpkous er over schuiven, lijmen, krimpen, afsnijden, terug lijm, ... De eerste "batch" van 11 wieltjes (30 nodig) in de maak ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Alle 30 klaar (en enkele reserves)
Ze lijken sterk op de katrolwieltjes van Jean, maar met een rubberband er op [:)]
... en nu hun asjes [;)]



Gemaakt van verkoperde staaldraad, zelfgemaakte rondelletjes in het midden vastgesoldeerd, daarna afknippen en wat vijlwerk [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
citaat:
Geplaatst door Gerolf
...zelfgemaakte rondelletjes ...
Hoe maak je die? Afgezaagd van een buisje?
Ge?tst - ik had nog wat plaats over bij het botsauto-ontwerp [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw