Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Gerolf

Bijna klaar om de voorbereide "elektriek" te plaatsen:



Het stel "koplampen" rechts moet ik nog 14 keer bouwen, het achterlicht-met-stroomafnemer-sokkeltje is w?l 15 keer gemaakt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Kerstsfeer? [:)]



De eerste auto met volledig aangesloten verlichting. Nog 14 sets koplampen aan te sluiten [|)] en daarna aan de binnenkant lichtdicht maken.
Het gaat allemaal trager dan ik dacht - een rijdend exemplaar zal zeker niet meer voor dit jaar zijn [:I]
Ik heb even geteld: 70 onderdelen per autootje, in de huidige fase zit ik aan 15 keer 25 gemonteerde onderdelen [B)]
Morgen heb ik mijn laatste vrije dag van het jaar, en hoop ik met de eerste bewegende delen bezig te zijn.
Voorlopig gaat het loep-werken nog vrij goed, dus het afgieten van de kappen "als afwisseling" hoeft nog niet. [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Het licht in de duisternis is er al... de rest komt wel !!

Very Very inspiring !!!
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Bedankt voor de aanmoedigingen allemaal [:X]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Heel mooi allemaal. Maar wat ga je eigenlijk doen als Faller dit jaar doodleuk met werkende en lichtgevende botsautootjes afkomt op N?rnberg? [:D] Zenuwinzinking? [:p]
Nee, grapje hoor. Niets dan bewondering voor je werk en ik kijk uit naar de Modelspoorexpo van 2012 om je attracties in het echt te kunnen aanschouwen.
Faller heeft werkende botsauto's. Als het alleen om lampjes te doen was zou ik het waarschijnlijk zo gelaten hebben.
Het is de werking die voor mij de doorslag gaf om het zelf anders te proberen. Google maar eens, op "UwenTuub" vind je Faller-filmpjes ... [|)]
@Jean: in het dak komt een lichtshow, ja [8D] maar het springend recuperatie-manneke gaat niet door [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Alle lampen zijn geplaatst en met zwarte verf achteraan afgedicht [:)]
Deze keer wel zoals gepland, vandaag de eerste bewegende stukken:



De vreemde lat onderaan is eerst gemaakt met mijn WSA, uit die lat worden stukken gezaagd, zoals je er ??n ziet in het gat voor het voorwiel.
Dat kantelende blok moest breder zijn dan de vorige versie. Meer gewicht, maar vooral meer steun voor de dissel die er onder komt [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

We blijven duimen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Volgende onderdeel, "De onderkant van de bodem":



PS en off-topic: "De onderkant van de bodem" is een dichtbundel van Johan Van Oers, over dementie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf, die vierkanten van je snijmat lijken zo groot ? [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dreha

Dat is een Engelse snijmat. Elk vierkant is 1 inch op 1 inch.[:D][:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dreha
Dat is een Engelse snijmat. Elk vierkant is 1 inch op 1 inch.[:D][:D]

Ai, ze hebben het door dat het in schaal 1/35 ipv H0 is ... [:D] [:D]
Een volgende stap, met mijn duimlatje erbij [;)]


Dat laatste soldeerwerkje - het stalen asje op de plaat - kon alleen met de WSA. Gelukkig had ik die ooit gemaakt [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Gerolf, ik snap die wieltjes niet:
als dat as vast zit op bodemplaat, dan zitten de wieltjes los ...
=> Hoe blijven ze dan mooi recht en op hun plaats?
Euh ... gewoon ... dat asje is juist lang genoeg om ook n?t doorheen het middengat van de wieltjes te gaan.
Dat asje is alleen in het midden "geweerstandsoldeerd" opdat de wieltjes niet weg zouden kunnen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Een poging voor de volgende stap, de "botsplaat", zeg maar:



Ik was wat bezorgd voor dit onderdeel, bij het laatste prototype was het moeilijk om deze te monteren, en dus enkele aanpassingen gedaan:
- het opstaande lipje meteen in serie gemaakt, 3 gaatjes van 0.3 voorgeboord voor de latere onderdelen.
- de botsband zelf (uit krimpkous) wordt gesteund door een 1mm breed stripje nieuwzilver van 0.1mm.

Deze is in elk geval een pak beter geslaagd, en nu de volgende 14 ... [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Top !!! Wat een ongelovelijk vet werk !!

Gerolf

Bedankt, mensen [:X] Even een overzichtsfoto:



Het doet wat denken aan een invasiemacht [;)]
De drie botsbanden bovenaan dienen voor mijn niet-rijdende prototypes, die krijgen een dummy-functie op de kraam. Rechtsboven is een reservestuk [8)]
Volgende fase (voor morgen): Het voorwielsysteem - of misschien toch de kappen afgieten. Twijfel [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Knap werk Gerolf !

Ga je nu nog jetons ook maken voor in de autoscooters te steken ?
[}:)]

Groeten Peter[;)]