Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Hopelijk komen de tandwieltjes snel binnen, zodat we binnenkort de rijdende wagentjes kunnen bewonderen [:p]
Helahola - niet te snel, h? [:D]
Een andere overbrenging wil zeggen andere as-afstanden, en volledig her-te-tekenen karretjes, ?n nieuwe ets-prints [B)]
Maar ik doe mijn best, hoor [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De "Zwitserse" tandwieltjes 'modulo 0.2' zijn intussen aangekomen:



Ze zien er prima uit, maar niet te geloven dat "dit beetje" evenveel kost als een gemiddelde loc [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Gerolf, gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is de diameter van het asgat in die tandwieltjes? Zeker iets met 0,..
Ik bewonder je werk!
Die asgaatjes zijn 0.6, Peter. Kleinste tandwieltjes zijn 2.2, die zwarte (grootste) zijn 8.4 [;)]
Ze zijn inderdaad erg snel geleverd. zondag een verkennend mailtje, maandag bestelling vastgelegd, en donderdag al hier. Aan te bevelen handelaar [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Gerolf

De (kunststof) tandwieltjes zijn nog kleiner, Swarol [;)]
... en die kostprijs is voor 15 botsautootjes - maar het blijft natuurlijk veel geld ... [:I]



Inderdaad duur, maar met jouw creaties heb je dan ook iets heel mooi en exclusief en komt nagenoeg (om nog niet te moeten zeggen nooit!)voor op een andere modelspoorbaan ! In iedere land heb je dan hoogstens ??n iemand die zo maniakaal (niet slecht bedoeld !!!) mooi dingen bouwt ![:p] Vaak denk ik bij mijzelf waar verzint hij dat toch allemaal ? ik zou zeggen doe zo voort en blijf ons verbazen

Groeten Peter[;)]

Gerolf

Een eerste reeks onderdeeltjes voor de nieuwe en hopelijk goeie versie:



Te vergelijken met het fotootje-met-meetlat van een paar weken geleden (14/9) - de functie is hetzelfde [;)]
Ditmaal niet samengesoldeerd uit verschillende buisjes, maar met mijn Proxxon MF70 geboord uit een vierkante staaf messing van 2x2mm. Niet alleen gemakkelijker, maar er is ook meer precisie mogelijk.

Sommige gaatjes (0.6 en 0.8mm) lijken scheef op de foto, maar bedenk dat alle stukken niet in dezelfde richting liggen en/of "ondersteboven". Ik heb trouwens naar goede gewoonte enkele (reserve-)stukken teveel gemaakt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Een hele dag vrij - ik ben benieuwd hoe ver ik zal geraken [:I]
Een nieuw soort voorwiel is alvast gemaakt:



De nieuwe onderdelen zijn intussen ook ge?tst, opgekuist en geplooid. Het is eigenlijk "alleen maar" assembleren nu [8D] ... als alles past [8)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Drie uur verder - en ik heb een stuk dat alvast v??l beter loopt dan zijn voorganger [8D]


en hij deed voort ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Benieuwd hoe goed dit gaat rijden.
Het ziet er wel stevig uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Weer een stapje verder (moeilijk om goed te fotograferen ...)



... en we prutsen voort [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Zoals beloofd: Met een meetlatje [;)]



Alle 7 tandwieltjes ('t is te zeggen - 6 wieltjes en een worm) zitten op hun plaats, nu nog proberen de boel wat soepeler te doen draaien [B)]
Het loopt dus nog niet zoals ik wil, maar al wel stukken beter dan de versie met elastiekjes [8D]
Ik heb in elk geval weeral een hoop bijgeleerd. Het ontwerp moet nog "ietsje" verbeterd worden (nieuwe ets-tekening dus),
Vooral voor de bouwvolgorde heb ik wat geleerd. Je kan nu eenmaal niet solderen als er kunststof tandwieltjes in de buurt zijn [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door factageklerk
Hij bouwt een achtbaan, spiegeltent, minitreintje, stadhuis, botsautootjes, amoureuze tafereeltjes[:I]..... kortom een ganse foor maar t'belangrijkste vergeet 'em het smoutebollenkraam met het Brussels gebak. Allez roulez Gerolf[:D][:D][:D]
Dat (en "eendjes vissen", schietkraam, ...) zijn technisch minder complexe dingen, en kleinere kraampjes. Die komen nog wel [;)]



Nu had ik toch gedacht dat het eendjes vissen ook met live actie was.
Preiser kinderen die echt naar de rond dobberende eendjes vissen dus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door swarol
voor een jackiesport, ik zie die kleine grijpkraantjes al en de schuifbakken met munten
Lijkt me ook leuk, maar bestond dit al op het eind van de jaren '50 ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik zal maar eerst met het huidige project voortdoen, zeker?

De elektriekers zijn bezig ...



Lakdraad, 4 0603-smd-ledjes, met elk een eigen 0803 weerstandje. Goede uitvinding, een loeplamp [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,  als je de electriekers los laat op je kunstwerk, betekent dit dat je tevreden bent over de rijeigenschappen?
Dan is het bijna tijd voor de Gerolf-Filmkes !!!
(dat solderen van die 0603 smd-ledjes heb ik nog altijd niet onder de knie !  En jij doet maar op!  Chapeau.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Heel wat ge?tst vandaag:



Het is een "ietsje" aangepast ontwerp - derde keer goeie keer, zeker?
Of toch niet, want dit is de vierde keer [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw