Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Gerolf

Een stevig stukske elektronica gedaan:



Wat dit is? Enkele van de 25 printplaatjes met elk 14 "hyperbright" leds, die voor een nieuwe (vooral meer krachtige) verlichting van het baantje moeten zorgen. 350 leds dus, aansluitdraden en sturing inbegrepen dik 1500 soldeerlassen [|)]
Uittesten en afregelen zal iets voor de komende dagen zijn. Op hoop van zegen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De "herstart" van een project:

Nieuw ontwerp, en dus ook een nieuw "onderdelenplaatje":



Het eerste plaatje had Jan(-jozef) op de club vergeleken met een Smartje - en 't was bijna even groot [B)]
Ook de eerste knutselwerkjes waren niet overtuigend, dus redenen genoeg voor een nieuw ontwerp. Hopelijk het goede [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik ben vooral benieuwd of het gaat lukken [:o)]
In het (tweede) etsplaat-ontwerp ben ik al 3 foutjes tegengekomen. Enkele gaatjes te weinig, onvoldoende uitgelijnde helften, ...
Niet onoverkomelijk, maar toch... [:I] 't Is vooral priegelwerk:



2 uren bezig geweest aan dat middelste onderdeeltje - en intussen weer wat ervaring rijker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Wat voor onderdeel is dit ?
Het is een deel van de ophanging van het voorwiel. Als ik nog wat (succesvol) kan doorknutselen, wordt het straks misschien duidelijk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
Gaan de autootjes dan niet omvallen als ze in de flank aangereden worden?
Het is inderdaad de bedoeling dat ze autonoom en dus chaotisch rondrijden... en botsen, dus niet zoals bij de Faller-versie waar ze braaf achter elkaar aan bollen.
Wat het resultaat van die botsingen betreft: ik ben niet zo bezorgd over de stabiliteit van de autootjes: een relatief zware bodemplaat, weinig ruimte tussen deze en de rij-vloer, aanrijding kan alleen op 1 millimetertje van de "grond", ... dus omkiepen lijkt me onwaarschijnlijk.
Vlot bollen wordt het grootste probleem, maar ik doe mijn best [:)]

Dit tekeningetje verklaart misschien wel wat:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Het voorwiel van het prototype is klaar:



't Werkt redelijk, maar moet nog wat slijten om beter te bollen, denk ik [^]
Het is allemaal bijzonder klein. Om je een idee te geven: die staaldraad-krul rechts is van 0.6mm gemaakt [|)] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Gerolf, hoe wil je zo'n kleine dingen autonoom laten rondrijden?   Je hebt toch geen plaats voor een servootje?
Ik begrijp de tekening niet helemaal, maar ik heb ergens een vermoeden dat er een systeempje is die de autootjes van richting doet veranderen bij een aanrijding?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Geen servo, maar een mechanische manier om de autootjes van richting te laten veranderen [8]
Als je goed naar dat voorwiel kijkt, zie je dat de twee rijrichtingen met dit dingetje al mogelijk zijn: die twee voorwielen bollen tegengesteld, en door heel het voorwielstel te kantelen "kiest" het zijn richting [8)]
Nog wat tekeningskes:



Inderdaad geen plaats voor een servo, zelfs maar net plaats voor een piepklein motortje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
En aanrijdingen zullen het systeem doen omslaan zeker...
Klopt. De middelste van de bodemplaten kan bewegen in de lengterichting van de auto, en gaat bij een frontale botsing achteruit, en bij een achterwaartse aanrijding vooruit. Op die plaat wordt een hefboompje voor de mechaniek van het voorwiel vastgemaakt.
Ik heb me laten inspireren door het speelgoed dat je soms op een markt in een houten bakje ziet rondrijden, en door de constructie van "echte" botsauto's [;)]
Theoretisch zou het moeten werken, voor de praktijk heb ik intussen al een klein lijstje met aanpassingen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Gerolf, kun je van je testjes filmpjes op 't forum zetten?  Ik ben uiterst nieuwsgierig om dit zien rijden !!!
Ik ook, maar een filmpje zal nog wel even duren: Dan moet eerst de "tent" nog gebouwd worden - of toch minstens een testcircuit...
In die bakjes zit immers geen batterij, ze nemen stroom af zoals in 't echt: tussen bodemplaat en dakgaas [;)]
Er staan hier trouwens nog enkel andere onafgewerkte zaken die een beetje of veel aandacht nodig hebben:
- rups: remsysteem herstellen, dak plaatsen en elektronica uittesten
- rollercoaster: karretjes afbouwen, baan verstevigen, een massa lampjes, en nog heel de automatisering
- spiegeltent: elektronische sturing afregelen
- parkbomen: de "suikerspin-look" verminderen
- mercedes met vering-probleem [:o)] plaatsen en aandrijven
... maar we doen voort ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Snel gaat het niet, maar er is evolutie:



... en nu mijn draaibank in gang trappen: Ik heb minstens 20 wieltjes nodig: 4mm groot, 1mm breed, 0.5mm gat, met een sleufje voor een elastiekje [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Ne lewaj jih si reew gizeb ezno floreg ...
ej uoz re nav nerovetsrethca nevjirhcs.  [:D]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Weer een stapje verder:



Het bolt, maar niet goed [:I] Vooral het voorwiel loopt te stroef, en de elastiekjes hebben te weinig grip op de asjes om alles te doen bewegen.
Ik heb hier kleine O-ringetjes, maar natuurlijk niet de juiste maat [xx(] Heeft er iemand een idee waar ik fijne O-ringetjes (maximaal 1 mm dik) met diameters van 4 ... 12 mm kan vinden?
Zeer kleine tandwieltjes is ook een mogelijkheid, maar lastiger om te vinden, vrees ik [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De tandwieltjes zijn besteld. Niet echt goedkoop, maar ja ...

Intussen maar wat verder gebouwd, de autootjes moeten immers getest kunnen worden, h? [;)]


Niet gemakkelijk om te fotograferen. Het gaas "speelt" met de AF van mijne Canon [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Paulogic
Uw wagentjes gaan dus stroom nemen via zo'n vishaak bovenaan ??
Leek me logisch [:o)] IN het echt is dat ook, en eigenlijk maakt het een en ander gemakkelijjker [;)]
Intussen staat het netwerk op poten:



De verdere stappen zijn voor een andere keer - ik moet toch wachten op een levering, dus maar wat gaan werken (en tekenen terwijl ik onderweg ben) [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw