Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

evan

#210
Pfff... Op macro foto zie je dat, maar  met het blote oog?  Wel de moeite!  

Maar zoals Paul al zei de Spirit telt en dan volgt de rest ook wel.

We volgen allemaal geduldig[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

#211
Heb onlangs een docu gezien van iemand die huizen en meubels maakte voor mieren.
Die man werkte met een stereo microscoop en als penceel gebruikte hij delen van een vlieg.
Pure waanzin, maar wel uniek.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

#212
Danke Dirky,

Mooie verwijzing. Als je doorklikt naar http://www.railroad-line.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28838&whichpage=1 dan legt hij het nog wat meer uit.
Vooral de trap (en z'n constructiewijze), vogels en andere kleine details in N zijn mooi gemaakt.
In Europa zullen we wel niet zo'n dikke beplanking tegen komen op het huisje zelf. Je moet rekenen dat (zeker in 'finescale') een mm dikte overeenkomt met 16 cm in de realiteit.

Ook via z'n site leren kennen: RS Laser kits, die niet alleen een reeks hebben voor N, maar zelfs voor Z. Voor ge?nteresseerden: www.rslaserkits.com

Dirky

#213
vandaag begonnen met de gevel van de buurman. Fototoestel heeft platte batterij...
Hier alvast een postkaart waarop je midden rechts de gevel van de woonst ziet van een paar berichtjes geleden:


Dirky

#214


hier nog eentje van de gevel van het huis links waar de bank voor staat in de vorige foto.

ToThePoint

#215
Knap werk Dirk, heel knap.
Ik merk precies dat de plaat gebogen staat ?
Is dat gekomen door het krimpen van de gietmassa wanneer het uithard ?
Of ben ik nog niet goed wakker op deze zondagmorgen?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

#216
Ik denk fish-eye effect omdat de camera te dicht moest
komen voor de foto. De afbuiging van de lens.
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

#217
Het is idd een camera-fenomeen... de plaat is recht.

Nu, het is ook geen afgietsel maar een met de hand gegraveerde forex plaat. Ben voor enkele uurkes zoet als ik aan zoiets begin.

Dirky

#218
na de gevel uit de vorige berichten heb ik een hulpmiddelke gemaakt om minstens niet alle horizontale voegen te moeten krassen:




De voegen liggen center op center 0,9mm van elkaar. Dediepte van de voeg regel ik d.m.v. bladjes papier die onder de plaat meedraaien door het persrolletje.


rixke rail

#219
Leuk machientje, goed gevonden, Dirk. [:p]
Maar hou doe je dat voor afgeronde rij stenen boven ramen en deuren ? [?]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd ... [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Dirky

#220
@ Eric: de steenbogen worden uitgesneden en vervolgens wordt een rij stenen ingelegd. Het zal wel aan bod komen in een verder verslag... (tenzij ik het verzwijg en je het alleen maar in MSM kan te weten komen...[:(])

'k moet alles samen nog een 15 huizen bouwen en ze hebben ALLEMAAL bogen boven de ramen.

stapke verder:

Vensterramen zijn gemaakt volgens mijn NUL EURO methode (remember?). Je ziet er maar 1 maar de andere liggen ook klaar. De gevel is geverfd met Revell Aqua steenrood en vervolgens bevlekt met een mix van diverse kleuren plakkaatverf; rood, bruin, zwart. Mijn vingertoppen zijn ook gekleurd...



De poort is gemaakt met een stuk forex. De houten latten zijn gemaakt met stroken schilderstape (in de breedte van de rol versnijden). Het verfwerk geeft al een eerste hout-indruk. Hout imiteren d.m.v. kerven met een mes geeft een "te diepe" indruk. All??, da's mijn gedacht. Liever probeer ik met het penseelwerk een "indruk" te geven.






ToThePoint

#221
Dirk ik snap uw nul euro methode niet ?
Kheb em nie dus.

Wel materiaal gebruikt u dat door het voegenpersje gaat ?
Allee bedoel, van welk materiaal heeft u de muurplaat gemaakt ?
Ik lees enkele posts hiervoor dat u forex gebruikt in de pers. Is dat architectenkarton dan ?

Gaat u nu vertellen dat u schilderstape gebruikt om de houten planken van de poort te imiteren?
De naden schildert ?

Pull the other leg pls.

Als ik dat goed begrepen heb dan heb ik slechts een uitspraak "AI caramba"

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#222
0 euro:
'k Heb ooit een draadje geschreven over hoe ik ramen maak voor 0 euro. Jij was vermoedelijk nog niet van de partij op het forum toen... het wordt wel eens herhaald!

Forex:
schuim PVC met hard toplaagje. Wordt in de publiciteit-sector vaak gebruikt voor panelen. Ook gekend onder de naam VIKUPOR (als het van VINK nv komt). Verkrijgbaar vanaf 1mm dikte. ca. 20 euro voor 3m2.

hout imitatie voor de poort:
ik gebruik STROKEN schilderstape van 1,5mm breed, gesneden in de haaksrichting van een rol tape van 5cm. t.t.z. de schilderstape die ik gebruik (kan bij andere merken verschillend zijn) heeft een struktuur, een soort lange plooitjes die haaks op de afrolrichting liggen.

De voorbije 2 jaar heb ik zeer veel ge?xperimenteerd en vooral gezocht naar compromissen om top-modelbouw te realiseren op schaal H0. Met uitzondering van mijn dakpannen-syndroom heb ik voor de meeste zaken een goede oplossing gevonden (gelukkig zijn er Nederbrakel geen rotspartijen want daar zou ik vast en zeker Evan moeten aanspreken). Die oplossingen wijken meestal af van eender welke vorm van traditionele modelbouw voornamelijk door gebruik van andere materialen en vooral door een overdosis geduld.

ik herhaal ook nog eens zeer graag dat ik eenieders werk RESPECTEER ! Als ik op- of aanmerkingen heb over het werk van iemand is het enkel met de bedoeling er zelf iets uit te leren.

zet dat tweede been dus maar weer op de grond [:)]



Dirky

#223
dit hadden jullie nog te goed:


De tekening:

De middenste gevel is aan de beurt:



Forex in twee stukken door de rol:



De deur en de vensters aftekenen:



Grof uitsnijden:



Hoekjes ?ontladen?:



Openingen juist snijden:
De openingen werden eerst grof uitgesneden en de hoekjes vrijgemaakt om te vermijden dat het dunne, vlijmscherpe mes weggedrukt wordt tijdens het correct snijden van de zijkanten. Doe je dit niet dan bestaat de kans dat je hoek niet echt haaks is.



Metser aan de beurt:



Dirky

#224
verder aan de vorige:

gevel in de matte vernis gezet (gewoon bouwmarkt spuitbus)



en de laatste:

stenenrij op maat te snijden en



in plakken boven in de raamopening:



en dan de rode gevel gevoegd: