Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Gerolf

#240
Knap, Dirk [:0] ... en blij dat je terug actief op ons forum bent [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#241
vikupor/forex = PVC = elke lijm voor hard plastic kan je gebruiken. zelf geef ik voorkeur aan sekondenlijm.

Martintje, de tip met de print en thinner ken ik idd al, toch bedankt en het aanhalen komt zeker ten goede van iemand op het forum. Ik doe het echter niet omdat de toplaag van de vikupor week wordt door de thinner (ik heb alleen maar met cellullose thinner geprobeerd). Die toplaag maakt het nu net gemakkelijk om de voegen te prikken met het kleine beiteltje. als die oppervlakte week is lukt het niet meer. (da's mijn ervaring met vikupor - ik weet niet of forex identieke eigenschappen heeft)

Ook overbrengen d.m.v. warmte, met een kleine hobby strijkbout, doe ik niet omdat de plaat dan alle kanten uit krult behalve die kant waar ik het wil. [;)]

mijn handen moeten weer "in the mood" komen voor dat prutswerk. Na 4 rijen stenen slaat de kramp toe en moet ik wisselen van hand. Gelukkig ben ik, naast het feit dat ik twee linkse handen heb, ook linkshandig.[:)]


marc goovaerts

#242
Op die manier verhuist de 'twee linkerhanden' van de categorie beledigingen naar die van de complimenten.

Dirky

#243
de frituur is het huisje waar ik nu aan bezig ben Anno 2010



het plein zal iets verkleinen in verhouding met de realiteit. Het plan heb ik in stukken geknipt om te proberen wat kan... zo te zien ontbreken toch wel nog enkele gevels [:)]



ankers voor de gevels zouden er zo kunnen uitzien:



en bij wikjze van afwisseling een manier uitgeprobeerd om te kasseien..


erik de noorman

#244
Dirky,

Ik gebruik zelf al jaren schilderstape voor alle doeleinden ook voor deuren en poorten enz. Wanneer je de schilderstape met lakverf behandeld komt deze niet los. Schilder je de tape enkel met plakaatverf zonder te vernissen durven de randjes al eens opkrullen.
Heb dit al ondervonden bij het nabootsen van roofing met schilderstape die geverft werd met zwarte plakaatverf. Komt door wanneer je de plakaatverf bijna onverdund gebruikt deze later een grotere krimp heeft en daar door de randjes opkrult.

Voor een houtenpoort na te bootsen snij je aparte strips heb ik gelezen. Het is eenvoudiger om een stuk tape op een stukje karton of plasticcard te kleven (grootte van de poort of deur) en daarna met een scherp hobbymes de planken in te snijden. De scharnieren boots ik eveneens na met zeer fijne stripjes tape.

Erik.

Dirky

#245
thx Erik,

ergens geef ik je gelijk maar heb daarbij zoals gewoonlijk mijn opmerkingen: [:)]

ik gebruik aparte strips om meer "realisme" te geven aan de planken. Wanneer je gewoon de naden tussen de planken snijdt, dan zijn die maar een messnede breed en zijn ze perfect evenwijdig. Zelfs een nieuwe houten poort voldoet zelden aan die eigenschappen. Gebruik maken van strips geeft een levendig resultaat in die zin dat de voegjes breder en licht onregelmatig zijn van breedte wat een veel realistischer look geeft. Ook het weatheren nadien is stukken gemakkelijker als je gleufjes hebt.

tja... in Nederbrakel moet alles net ietsje realistischer zijn [;)]

Ook aangaande die plakkaatverf krimp heb ik mijn twijfels. Droge plakkaatverf is broos en heeft naar mijn mening geen sterkte om door krimp een taperand op te tillen. De "lijmcomponent" van plakkaatverf is gele dextrine (uit zetmeel van aardappelen - hetzelfde product wordt ook gebruikt voor de lijmstrook van omslagen)en dat is ook geen sterk bindend product. Maar ik ben geen scheikundige en ga er mijn hand niet voor in 't vuur steken... je losgekomen roofing zal mogelijk wel een andere oorzaak gehad hebben.

Traintamarre

#246
Ik ben gepassioneerd door dit werk. Ik bewonder hem zeer.
MVG,

Bernard

Dirky

#247
bedankt... en welkom!

de postkaart van het station van Brain-le-chateau is de enige die ik kan vinden waar de bevloering van het perron goed zichtbaar is. Iemand enig idee of dit ook gewoon kasseien zouden zijn?



alvast bedankt!

Michiel

#248
Hallo Dirk,

De halte van Vorst-Oost (nabij Brussel-Zuid) heeft deels nog het oorspronkelijk laag perron met kasseien. Ik zal vanavond eens zien of ik de foto dat ik ervan heb gemaakt kan terugvinden. Ik dacht me te herinneren dat het gewone kasseien waren. Maar hopelijk vanavond dus meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#249
Voila! Een foto van de kasseien van Vorst-Oost, een station van ongeveer dezelfde generatie als KasteelBrakel. Je hebt ook een mailtje ontvangen, als het goed is. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#250
thx Michiel...

wat me opvalt is dat er blijkbaar een soort diagonaal patroon in zit. Zijn de kasseien onder 45 graden gelegd in Kasteelbrakel?

Michiel

#251
Hoi Dirk,

je zou gelijk kunnen hebben. De foto op de site "Gares Belges d'autrefois" toont dezelfde foto, maar net iets scherper.

(bron: Gares Belges d'autrefois)

Ik zou contact opnemen met de heer G. Demeulder, de beheerder van deze site. Die kan je mogelijk een beter beeld geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#252


Volgens google earth staat het stationsgebouw er nog. 'k zal ten gepasten tijde eens gaan kijken...
'k Ben niet zeker dat Nederbrakel een zelfde perron had maar in alle geval was het gebouw identiek en oogt het mooi. Vandaar...

Dirky

#253
voorlopig kleurlaagje op de kasseien om te zien of ik goed op weg ben:



ik had eerst een rolleke gemaakt zoals dat van Gerolf. Dan heb ik een soortgelijk gevonden op een online hobbyshop in de UK maar geen van beiden gaven een voldoende "ongelijk" resultaat. Het Britse was ook iets te groot naar mijn zin...

...tot ik weer eens mijn meccano in handen kreeg en daar meteen een goede oplossing heb gevonden. Het klassieke meccano tandwiel waarvan de tanden scherp gevijld zijn met een klein driehoekvijltje.
De langsnaden trek ik gewoon met een scherpe pin van de eene naar de andere kant van de straat. De pitch van het tandwiel is 2,5mm wat dus overeenkomt met een kassei van 20cm.


ToThePoint

#254
Dirk ik weet niet of u de foto van de kasseiweg heeft meegekregen in een andere topic.

Ik geef HIER nog eens even de link. Kan u vergelijken.
Er zitten in die kasseien ook een witte toets.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI