Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

janjozef

#150
Balast die er een maand ligt is steeds egaal roest van kleur [:)]
Dus waarom moeite doen voor tinten als je ze toch moet spuiten in roestkleur, In 1905 met enkel stoomlocs was dat nog erger,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

#151
Dit is een voorbeeld van een spoorbed in de jaren '20. Over kleuren kunnen we hier natuurlijk niet oordelen, maar gitzwart (door roet en kolen) lijkt me dat ook weer niet. Ook de korrelstructuur lijkt vrij fijn tot barre aarde-achtig. Dit is niet de enige foto, maar de meeste van de foto's tot de jaren twintig lijken dit soort spoorbed te hebben. Vanaf de foto's van de jaren '30 merk ik het grof grindbed zoals we dat nu kennen, opduiken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#152


Inderdaad Michiel, ik heb er eentje van Nederbrakel gevonden waar het ook duidelijk is.

En Jan, geen van ons was er in 1905 nietwaar... Ik neem een iets andere veronderstelling aan dus ga ik wel de moeite doen...

Peter, als je iets gestrooid hebt, laat je dan een fotooke zien aub?

Dirky

#153


zo ziet de ballast er nu uit



en da's mijn toolke om de sporen in de bochten schuin te leggen

Paulogic

#154
Een rijdende gradenmeter... simpel en efficient !
[^][^][^]
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#155
Dirk,

die wagon-gradenmeter is weer een machtig goede vonst! Goede idee?n vallen op door hun eenvoud. Ik hoop wel dat je eerst gecheckt hebt dat de bak van de wagon mooi waterpas staat op een waterpas spoor. [;)] Anders ligt vanaf nu alles mooi gelijkmatig scheef. [:D]

Het spoorbed is ook enorm verbeterd, vind ik. Het geef een goede indruk en uitstraling uit die tijd (naar foto's de oordelen). Knap werk!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#156
citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik hoop wel dat je eerst gecheckt hebt dat de bak van de wagon mooi waterpas staat op een waterpas spoor. [;)]
?n dat de ophanging van de assen stabiel is: de minste speling geeft een verkeerde meting [;)]
Waarom niet een gelijkaardig instrumentje rechtstreeks op de rails?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#157


zo hoef ik geen plat ondervlak te hebben om op de rails te leggen...
De assen zitten perfect parallel met de bodem van de lageboordwagon (lage open wagen voor Sicco [:)])
En ja, zo nauw steekt het niet. 1920 = trage loks... Is meer voor 't zicht. In alle geval mag ik op de 2,5m spoor wanneer het nog plat ligt, een wagonneke lanceren - full speed - en het blijft perfect op de sporen!

Dirky

#158



paar fotookes... Ik ben best tevreden!

Michiel

#159
Dirk,

je mag met recht en rede tevreden zijn. Dat ziet er zo echt heel goed uit. [:p][:p][:p] Is de kleur van het spoorbed definitief, of ga je die kleur nog wat aanpassen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#160
Een lichte roest-nevel moet er nog bij. De sporen zijn niet druk bereden en mogen dus - mijn gedacht - niet teveel roest vertonen.
Basiskleur laat ik zo. Kan me best voorstellen dat de kleurschakeringen er vroeger ook waren. Grind van verschillende steengroeven in onze buurt... Soignies, blauwsteen - Balegem, zandsteen - veel tinten...

Gerolf

#161
Grappig, dat kraantje. Doet me denken aan een ander lopend draadje. Detailfoto's ? [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#162
Het is idd de kraan die op "de steengroeve" stond. Dat minibaantje is inmiddels al voor 90% gesloopt... Het kraantje werkt perfect - zij het voorlopig manueel - om lageboordwagonnes te laden met steenslag. Enige dooddoener blijft het stof op de rails.

Michiel

#163
Dirk, wat bedoel je met: "de enig dooddoener is het stof of de rails?" Welk stof bedoel je? Huisstof, of ballaststof? Als het gaat om het ballaststof, zou dat toch gefixeerd kunnen worden door verdunde boekbinderslijm erover te nevelen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#164
als die kraan in werking is en de lading valt in het wagonnetje, dan dwarrelt er hoe dan ook stof rond. Zelfs als de steentjes gewassen zijn. Met alle mogelijke rij-storingen tot gevolg.
E?n van de komende weken maak ik wel een videooke als de servootjes in de kraan zitten en het geheel vanop afstand te bedienen is.