Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Dirky

#135
Voor dit eerste gedeelte, de industriezone, zullen de sporen nagenoeg allemaal op printplaatstukjes gelegd worden. Waar wisselmekanieken zitten moeten de biels vrij zichtbaar zijn en daar zal ik dus afwerken met nageltjes etc... Hier en daar moeten er dan zeker zones zijn waar de ballast "gezakt" is en de onderbouw weer zichtbaar is.
Alles onderstoppen lijkt me teveel van 't goede... Zou plezant zijn weliswaar maar een beetje eentonig!

Wat de ballast betreft heb ik een potteke "iets" gekregen van een forum-makker. Daarmee ga ik een stukje experimenteren.
Ook telke male het geregend heeft ga ik ook in de straat de greppels uitscheppen en zeef dit goedje. Het is een monikkenwerk maar voor het goede doel doe je veel, nietwaar?

Vanavond probeer ik nog een paar wissels te maken en wellicht kan ik tijdens het lange weekend een stuk spoor uitwerken... maar 'k moet er geen vaart achter zetten want er is toch nog geen rijdend materiaal [:)][:)] en voor het ballasten zou'k toch wel eerst ietswillen zien rijden!

Dirky

#136


Nogal ambetant knooppunt gemaakt...


Michiel

#137
Hallo Dirk,

Dit draadje is ooit begonnen als "Nederbrakel anno 1905". Ondertussen staat in je onderschrift dat het anno 1920 wordt. Ik ben toch benieuwd naar het waarom van deze kleine aanpassing in de tijd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

#138
Hoi Dirk,
op de clubbaan gebruiken we slakken van asse.Zo werd vroeger de sporen ingebed.Als je wil stuur ik wat gezeefde fractie's op.We hebben nl twee soorten,heel fijn en wat korreliger.
groeten Eddy

Dirky

#139
1905 > 1920

We worden ouder Michiel... stillekes aan!

Ik opteer voor de periode na de eerste wereldoorlog omdat er dan veel meer dingen toegelaten zijn.
Er kan al nekeer wat Duits materiaal op de sporen staan. Beton doet z'n intrede, niet dat die er voordien niet was maar door de vele oorlogsschade werd beton massaal gebruikt om herstellingen te doen en is dan ook populair geworden. Zo ook met bvb golfplaten op een dak. V??r 1918 een zeldzaam verschijnsel...

Last but not least zouden er toch wel enkele trucks en auto's moeten rondrijden (op mijn Dirky-Car-Systeem) en dat is ook pas na de Grote Oorlog een frequent verschijnsel geworden...

@ Eddy,
'k stuur je wel een PM met mijn adres - alvast bedankt!

ToThePoint

#140
citaat:
Geplaatst door eddy

slakken van asse


Wat is dat precies ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#141
De keuze voor 1920 valt me op omdat ik tot een vrij gelijkaardige conclusie ben gekomen. Eerst opteerde ik voor 1910, maar het werd 1920 vooral voor het beschikbaar inzetbaar materieel. In elk geval blijf ik je exploten met argusogen volgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#142


de eerste officiele 10cm spoor op Nederbrakel Anno 1921 [:)]

Dirky

#143


type 11 in zijn natuurlijke omgeving...

Michiel

#144
Hallo Dirk,

je bent er echt in gevlogen, zeg! Sporen gelegd, spoorbed, barre grond, wat vegetatie, aanzet tot een watertoren..., en natuurlijk je type 11! Waaw! [:p][:p][:p]

Ik weet dat je het allemaal minitieus hebt uitgekiend, en dat het allemaal goed komt, maar mij lijkt de locomotief wat hoog op de poten. Ik vermoed dat die indruk komt omdat ie nog kaal is, en aangkleed moet worden.

Het spoorbed vind ik persoonlijk erg grof overkomen, als ik de foto's uit die tijd erbij neem en vergelijk... Ik zou verkiezen om het spoorbed te maken zoals je de barre grond rechts ervan op de foto hebt gedaan, dat wat donkerder bruin stuk. Kwa structuur en korrel lijkt dit helemaal zoals op de foto's. Hoe heb je dat stuk eigenlijk zo gekregen? Dat benieuwd me wel bijzonder!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#145


Da's hier een iets beter detail.
Op deze foto lijken sommige steentjes iets glazig. Het zijn dan vermoedelijk ook zandkorrelkes die tussen de andere zitten. Van zodra de lijm droog is borstel ik er nog grijs pastelkrijt over. De schijn is dan weg.
De scene die je hier ziet is een stukje van de ambachtelijke zone waar de sporen dus niet echt volgens de regels hoeven te liggen. Het stuk waar de bils zichtbaar zijn ligt wat op de voorgrond. Bijna alle andere sporen tonen nagenoeg geen bils en zullen onder diezelfde ballast en fijner spul liggen.
Feitelijk is zo'n zone ideaal om van alles te proberen...[;)]

Wat de hoge poten betreft is het idd een indruk.

en de watertoren... daar zit ik met een dilemma in die zijn dat deze door mijn vader werd gebouwd zowat 50 jaar terug. Ik zou die graag op de baan kwijt geraken maar ie is niet Proto87 genoeg.


Gerolf

#146
Goe bezig, Dirk [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#147
Heb gisteren van bij Collectorsbank (anderen zullen dat waarsch. ook wel hebben) een paar zakjes met ballast?? in verschillende kleuren en korrelgroote (vanaf bijna stof) meegebracht van het merk JEWEHA
Voor het nabeelden van uw ballast (zand?) zou ik iets gebruiken zoals bv. Graniet split in korrelgroote "stof" nr. 0260. Nee, het is niet echt stof maar zeeeeeer fijne korrelgrootte.
Ik had materiaal van dit merk nog nooit gezien (ondanks dat het Belgisch is) en sta eerlijk gezegd positief versteld van hun materialen. Spijtig dat ik dit niet eerder kende.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#148
2 redenen waarom ik geen ballast ga kopen Peter (maar toch bedankt voor de tip):

- te egaal van kleur en vorm en later moet je die dan toch weatheren en er fijner/grover spul bijdoen. Ook probeer ik zoveel mogelijk "afval" te gebruiken en zo weinig mogelijk te kopen. (voor deel 1 van de baan zullen enkel de spoorstaven en de grasvezelkes gekocht zijn, de rest is afval of zeeer goedkoop spul)
- als je "De Pikeur" leest van Patrick & Rixke hun website lees je dat er gebruik werd gemaakt van alle mogelijke soorten steen. Tot gebroken steenslag toe. Dus denk ik dat de vele kleurenvariaties in de steentjes die gezeefd zijn de werkelijkheid kunnen benaderen. Maar wie zal het nog zeggen h?? [:)]


Peter

#149
Hallo Dirky

De aangeduide referentie is niet egaal van kleur maar een mengeling van drie of vier tinten. Ik ga het gebruiken voor de kieselsteentjes
die op roofing wordt uitgestrooid.
Maar je heb natuurlijk gelijk, je zal bij eender welk ballast altijd moeten bijkleuren of verweren.
Met vriendelijke groeten
Peter