Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

eddy

Nu we toch over een rolbareel hebben ,een prototype van een bareelwachter die aan zijn wiel draait.


groeten eddy

Gerolf

Leuk gemaakt, Eddy  8)
Wordt het preiserke bewegend ?  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Niet meteen modeltrein gerelateerd, maar soit...
Een adapter voor 2 split-core transformers om stroom meting te kunnen doen zonder dat ik aan de 230V leidingen moet komen.  De split-core transformer clipst over één van de stroomdraden en de transformator zet de stroom om in een kleine spanning (30A geeft 1V).  Omdat ik ook lagere stroomsterkten wil meten (0.01 tot 30A) en omdat het signaal AC is, heb ik een adaptertje nodig.  Deze zet het signaal om naar DC en versterkt het tot 3.3V zodat de ADC van m'n microcontroller ermee overweg kan.
Ditis  de print voor het prototype voor 2 kanalen:


Als alles naar behoren werkt heb ik zo 20 van deze prints nodig, maar die ga ik hertekenen tot een 8-kanaals, dan heb ik er maar 5 nodig.  De prints besteed ik uit aan m'n chinese vrienden bij iTeadstudio.  Uiteindelijk wordt alle signalen door een paar multiplexers gestuurd zodat ik maar één ADC van de microcontroller moet opofferen.  Van die multiplexers ben ik nog niet overtuigd, zou goed kunnen dat ik overschakel naar een paar dedicated 12bit ADC's...

eddy

@Gerolf,
natuurlijk,als de bareel open en dicht gaat moet alles functioneren.Het wiel draait en de overwegwachter beweegt met zijn armen.
Moet af zijn tegen Leuven.

groeten eddy

conducteur

Patrick: 8 kanalen, dus 8*ADC kanaal als ik het goed begrijp. Heb je dan nog zoveel I/O nodig? Wat ga je daar wel mee aanvangen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

GDE

Knap Eddy , ik kijk al uit naar Leuven  ;)

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 17 augustus 2014, 00:14:08 AM
Patrick: 8 kanalen, dus 8*ADC kanaal als ik het goed begrijp. Heb je dan nog zoveel I/O nodig? Wat ga je daar wel mee aanvangen?
Nee zoveel I/O heb ik niet nodig.  De bedoelling is om het stroomverbruik in een huis te meten (per kamer minstens 2 circuits: licht en stopcontacten).  Ik kom in totaal op ergens tussen de 20 en 40 stroomkringen die ik wil gaan meten.  Dus max. 40 kanalen oftewel 5 van die printjes; maar 40 ADC is zo goed als onmogelijk op een micro controller.  Dus pakken we het effe anders aan; ik heb namelijk geen duizenden metingen per seconde nodig, een paar metingen per seconde per kanaal moeten volstaan.  En dat ik kan oplossen op een paar manieren, de meest voor de hand liggende is een multiplexer.  Deze zorgt ervoor dat er precies één van de input kanalen aan één ADC gevoerd wordt.  Met 6 adres lijnen kan ik een 64-1 multiplexer bouwen; de ene uitgang die dan overblijft, stuur ik naar de ADC.  De micro controller weet welk kanaal geadresseerd werd door de multiplexer en zo weet ik welk kanaal door de ADC uitgelezen wordt.  Een nadeel hiervan is dat je bij het schakelen van de multiplexer steeds effe moet wachten totdat de ingang van de ADC zich heeft kunnen 'aanpassen' aan de gewijzigde situatie.
Als ik meer metingen per seconde wil, dan ga ik een dedicated ADC chip gebruiken die via SPI of I2C met de microcontroller communiceert.  Deze chips zijn veel sneller en soms nauwkeuriger dan de micro controller.
De multiplexer is 10x goedkoper dan de dedicated ADC, maar ik denk dat de metingen hiermee meer dan voeldoende gaan zijn.

adrievans

Citaat van: Sattrickske op 16 augustus 2014, 21:47:48 PM
Niet meteen modeltrein gerelateerd, maar soit...
Een adapter voor 2 split-core transformers om stroom meting te kunnen doen zonder dat ik aan de 230V leidingen moet komen.  De split-core transformer clipst over één van de stroomdraden en de transformator zet de stroom om in een kleine spanning (30A geeft 1V).  Omdat ik ook lagere stroomsterkten wil meten (0.01 tot 30A) en omdat het signaal AC is, heb ik een adaptertje nodig.  Deze zet het signaal om naar DC en versterkt het tot 3.3V zodat de ADC van m'n microcontroller ermee overweg kan.
Ditis  de print voor het prototype voor 2 kanalen:


Als alles naar behoren werkt heb ik zo 20 van deze prints nodig, maar die ga ik hertekenen tot een 8-kanaals, dan heb ik er maar 5 nodig.  De prints besteed ik uit aan m'n chinese vrienden bij iTeadstudio.  Uiteindelijk wordt alle signalen door een paar multiplexers gestuurd zodat ik maar één ADC van de microcontroller moet opofferen.  Van die multiplexers ben ik nog niet overtuigd, zou goed kunnen dat ik overschakel naar een paar dedicated 12bit ADC's...

Zo klinkt het ook voor mij  :o , hoop dat het lukt
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

vyncky

Citaat van: eddy op 16 augustus 2014, 21:26:09 PM
Nu we toch over een rolbareel hebben ,een prototype van een bareelwachter die aan zijn wiel draait.


groeten eddy

Eddy,

Ik hoop dit werkend te kunnen zien in Leuven. Na onze babbel te Mobexpo (met Eric den Belg), heb ik wel vertrouwen dat dit goed gaat komen.  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Na twee mislukte pogingen én wat gevloek, heb ik eindelijk een goede manier om de glas-in-lood ramen te bouwen.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Citaat van: LS Models op 17 augustus 2014, 17:41:27 PM
Na twee mislukte pogingen én wat gevloek, heb ik eindelijk een goede manier om de glas-in-lood ramen te bouwen. ...

Cedric, hoe heb je dit gedaan?
Transparant in kleur afgedrukt, en resultaat omkaderd in styreen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 17 augustus 2014, 17:49:47 PM
Citaat van: LS Models op 17 augustus 2014, 17:41:27 PM
Na twee mislukte pogingen én wat gevloek, heb ik eindelijk een goede manier om de glas-in-lood ramen te bouwen. ...

Cedric, hoe heb je dit gedaan?
Transparant in kleur afgedrukt, en resultaat omkaderd in styreen ?

Ik heb het als volgt gedaan:

  • Foto van het origineel genomen
  • foto's verschaald en bijgesneden in word
  • Afgedrukt op normaal papier
  • Een transparantje op maat snijden
  • Foto-afdruk op het transparantje kleven én aan de andere kant het spiegelbeeld (eerst gespiegeld in word)
Nu, daarna pak je de omkadering aan. Dat zijn allemaal strips die op de zelfde hoogte worden afgesneden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

nog een beetje aan 't ackelen voor een groter project... tussen de betonpalen door  :)


doomslu

Citaat van: LS Models op 17 augustus 2014, 17:56:49 PM
Citaat van: Steam.N op 17 augustus 2014, 17:49:47 PM
Citaat van: LS Models op 17 augustus 2014, 17:41:27 PM
Na twee mislukte pogingen én wat gevloek, heb ik eindelijk een goede manier om de glas-in-lood ramen te bouwen. ...

Cedric, hoe heb je dit gedaan?
Transparant in kleur afgedrukt, en resultaat omkaderd in styreen ?

Ik heb het als volgt gedaan:

  • Foto van het origineel genomen
  • foto's verschaald en bijgesneden in word
  • Afgedrukt op normaal papier
  • Een transparantje op maat snijden
  • Foto-afdruk op het transparantje kleven én aan de andere kant het spiegelbeeld (eerst gespiegeld in word)
Nu, daarna pak je de omkadering aan. Dat zijn allemaal strips die op de zelfde hoogte worden afgesneden.
Knap Cedric.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

@ Cedric: Komt er nog genoeg licht door op die manier ?
Zelf zou ik het twee keer op een transparant afdrukken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw