Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

reeks 18

Gestart door rixke rail, 23 juli 2007, 21:34:00 PM

Peter

Nog even geduld en dan komt SB waarschijnlijk met een set met Faulhaber motor. Dat kost natuurlijk een paar euros, maar hem wegdoen met veel verlies is nou ook niet het ideaal, temeer omdat er veel de LSM 18 kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

DRaai of keer het hoe je wilt, als Trix er niks aan doet hebben ze mij (en andere analoogrijders) ferm bij mijn pietje[:(!]

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even opgezocht ... dat is een regelaar met pulsbreedte, wat ik bedoelde. Ik zou hem toch maar eens proberen ...

Ik denk niet dat een pulsbreedte gestuurde voeding het bovenbeschreven probleem kan verhelpen. Een dergelijke motor (de juiste technische benaming is een borstelloze gelijkstroommotor -- C-sinus is de commerci?le naam van M?rklin) wordt gestuurd door een elektronische regeling (een invertor), om de draaistroom met de juiste frequentie op te wekken. M.a.w. de tegen-emk waar de pulsbreedte sturing op rekent om de pulsbreedte te regelen is er niet (is er wel maar de invertor geeft die niet terug aan zijn ingang). De pulsbreedte zal dus constant maximaal zijn en we hebben een identieke situatie als de klassieke gelijkstroomvoeding.

De sturing (invertor) van Trix is volgens mij eenvoudigweg slecht ontworpen voor analoog gebruik. Een correcte sturing zou een rijgedrag moeten kunnen genereren dat superieur is aan alle andere types motor.
M?rklin steekt die motor toch ook in zijn 'klassieke' wisselstroommodellen? Daar zou die struring ook moeten inzitten, achter een gelijkrichter geschakeld, want een invertor heeft zowiezo gelijkspanning nodig aan zijn ingang. Vreemd dus dat het daar wel goed werkt...[?]

Blijkbaar weet ik het fijne er ook niet helemaal van, ik kan dus wel ergens verkeerd zijn met mijn redeneringen.

Weet er eigenlijk iemand anders meer details van de C-sinus aansturing? Als je mooi wil aanzetten en 'kruipen' met een borstelloze DC motor moet je op elk ogenblik (ook bij stilstand) de positie van je anker kennen. Dat kan optisch of magnetisch. Iemand een idee hoe M?rklin dat precies doet? Of laten ze de motor gewoon snel genoeg draaien met een grote reductie? Dan kan het misschien zonder anker informatie. Ik heb zo geen loc, anders zou ik het zelf eens uitzoeken.

prulleman

Ik heb even getest met de Roco ASC 2000. Op de rolbank weliswaar. De loc gaat bij zijn momenten ook schokken[:(]Hij lijkt wel een hogere snelheid te halen, maar het blijft alles of niets. Je kunt kruipend starten maar onmiddelijk is ie dan weg. Gewoon niet te regelen.[:(!] Ik hoop dat er een definitieve oplossing komt van de fabriek[;)] Het is geen manier van doen om dit model aan te bieden voor analoog[xx(] Trekt op niks[:(!]

wisselstromer

ben je nu niet wat aan het overdrijven

het is toch niet omdat het model niet goed analoog rijdt dat het een slecht model is zoals je laat uitschijnen
matrix gaat er volgens mij ook niet vanuit dat die op een analoge baan gebruikt worden want anders zou er gene decoder (met sound) in zitten
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

doomslu

Gelezen op de Trix-website : "Model: Chassis en opbouw van metaalspuitgietwerk. Digital-decoder voor DCC, Selectrix en traditioneel bedrijf in 21-polige stekkerverbinding voor digitale decoder.".

Volgens Trix zou deze loc dus wel degelijk analoog moeten functioneren en dat hij doet hij eigenlijk niet. Ik begrijp prullemans ontgoocheling. En ik zal in het vervolg ook twee keer nadenken alvorens een Trix te kopen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

wisselstromer

begrijp me niet verkkerd
ik vind het zeker sneu voor prulleman
maar ik begrijp niet dat men daar in de winkel waar hij de loc kocht hem niet kan verderhelpen
er moet toch iets aan te doen zijn
of niet???
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

loco

Ik heb hier nog een exemplaar liggen van Rail en Tractie. In het nummer 1 van 1978 wordt uitgebreid de reeks 18 besproken. Er staan enkele foto's in uit de jaren 73 en 74. Alhoewel het allemaal zw foto's zijn, heb ik de indruk dat de kast op uitzonderling van de inoxplaten, in het grijs geschilderd was. Ik sluit me dan ook aan bij de nuance zilvergrijs en betongrijs. In de tekst is alvast geen sprake van zilverkleur.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

prulleman

Ik moet mijn lok nog binnenbrengen[:I] Ik heb de tijd nog niet gehad. Ik heb wel telefonisch contact gehad. Het enige wat de handelaar kan doen is de cv's aanpassen. Dat zou de snelheid een beetje verhogen maar lost het probleem niet echt op. De lok heeft eigenlijk altijd zijn 10 volt nodig en die heb je niet bij analoog. Afin, ik hoop er het beste van[;)]

prulleman

Ik heb de lok binnengebracht. Het aanpassen van de CV's heeft niet geholpen. Maar mijn vakhandelaar heeft me goed geholpen.[:)] Het Spoor is een zeer goede winkel. Ik mag mijn Trix ruilen voor een LSM[:p] Verschil in prijs word zelfs terugbetaald. Zo zie je maar dat een bekwame en goede vakhandelaar noodzakelijk is[8D] Trix heeft het wel verkorven voor mij, maar Het Spoor, das pas een handel. Hij zet de fout van een fabrikant recht!

wisselstromer

fijn dat je uit de problemen bent met je 18
i nde 25.5 en de type 64 van trix die dit jaar uitkomen zit niet zo een nieuwere motor dus die zullen we goed bollen zeker ? dus schrijf trix nog niet te vlug af

wim

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

prulleman

Ik had al ingeschreven op de type 64[:I] Met HEt Spoor achter mij riskeer ik het! Met een gewone motor trouwens geen probleem[:)]

13erke

Anarchy

citaat:
Geplaatst door 13erke

blijkbaar is de huidige versie van de reeks 18 ook reeds verkrijgbaar, op ebay staat er toch al eentje:
http://cgi.benl.ebay.be/NMBS-SNCB-SERIE-18-LSModels-DC-rail_W0QQitemZ290218475357QQihZ019QQcategoryZ9058QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Inderdaad,

http://hetspoor.com/TREINEN/HO/TREINENHO.htm

the_gold

Die MOET en ZAL ik HEBBEN![8D] Hopelijk zal da wa mooi staan naast een lima 18' want die zijn over het algemeen niet echt lelijk he.

Wel jammer dat zijn grote broer al een hoopje oud ijzer is[:(]
Zie draadje grootspoor