Kwaliteit van expobanen

Gestart door modeltreinbart, 11 februari 2025, 08:01:04 AM

RobVille

Met enig respect, Martin, toch heb ik een idee dat ik vaak een schilderijen tentoonstelling bezoek. Vaak gebeurt er weinig tot niets. Ja, soms rijdt er een trein, vaart er en bootje, zien we een fietser, bewegende figuren ....  Allemaal heel gedetailleerd en knap gemaakt. Op die manier wordt het bezoek aan OntraXS! voor mij vergelijkbaar met een bezoek aan het Rijksmuseum ;D  Inderdaad, graag meer "echte" modelbanen zoals die van Wim  ;)

En ja, ik heb ook de tijdschriften van Josef Brandl, vraag Evan en Lars om advies, volg instructievideo's op YouTube ...

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

modeltreinbart

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 februari 2025, 12:43:17 PM
Citaat van: modeltreinbart op 11 februari 2025, 12:29:02 PM....is het niveau van dat van Gent goed genoeg voor bvb MSM expo of Mobexpo of een Ontrax?
Voor MSM expo of Mobexpo kan ik niet spreken. Op Ontraxs kom je alleen op uitnodiging. Zelf bedelen om te mogen komen gaat niet werken. Het is een zaak van jezelf in de kijker spelen en hopen op het beste.

Ik was ook aangenaam verrast toen ik werd uitgenodigd voor OntraXS. Terwijl er inzendingen komen die in mijn ogen kwalitatief hoger staan dan mijn baantje. Maar we gaan er een mooie show van maken.
Het is geen kwestie van bedelen , het is vooral om te peilen en luisteren naar organisators wat de maatstaven zijn wat bij hun qualitatief hoog genoeg is van niveau.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 11 februari 2025, 12:44:39 PMJa, soms rijdt er een trein, vaart er en bootje, zien we een fietser, ....
Reden op op OntraXS naar mijn baantje te komen kijken. De afwikkeling van de treinenloop gaat automatisch en het duurt nooit langer dan 1 minuut voordat er weer een trein door het tafereel rijdt.
In het echt volgen treinen nooit zo snel op elkaar. :)

Een overzicht van de spoorbanen die op OntraXS te zien zijn:
https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/on-traxs-banen-2025/

Rangeerduivel

modeltreinbart

Voor alle duidelijkheid , ik wil geen organisators tegen de borst stoten . Het werk dat ze in een beurs steken is fantastisch. Het slokt veel vrije tijd op , dat besef ik ook.
Wil dit ook even vermelden.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Tothebeach

Het is wel afhankelijk van de beurs. Het is interessant om daarom eens met de organisatoren te gaan praten. Want wat hebben zij voor ogen. En zo weet ik dat zowel de Broodfabriek (Nederlandse modelspoordagen) als de Smalspoordagen zich richten op een divers publiek. De modelbanen die ze willen tonen kunnen ze modelbouwer aanspreken als ook de gezinsbezoeker, als de toevallige passant. En daardoor staan er verschillende soorten banen op die beurzen, die niet allemaal een hoge natuurgetrouwheid hebben, maar ook beweging- en rijplezier. Of dat er gewoon plezierige mensen achter de baan staan, die mensen kunnen enthousiasmeren.
Want ook dat is onderdeel van de hobby.

Groet,
Michel

Martin Welberg

CiteerInderdaad, graag meer "echte" modelbanen zoals die van Wim

Ken van Wim nog banen waar weinig tot niets reed. Dus het criterium wat nu een "echte" modelbaan is mogen mensen mij dan gaan geven. Voor OntraXS! proberen we elk jaar een afgewogen hoeveelheid "echte"banen en kijkdozen te halen. En inderdaad zijn het schilderijen want dat is wel het afwerkingsniveau wat wij graag zien.

Martin Welberg

Citaat van: Tothebeach op 11 februari 2025, 16:29:39 PMEn zo weet ik dat zowel de Broodfabriek (Nederlandse modelspoordagen) als de Smalspoordagen zich richten op een divers publiek.

Is dat niet de doelstelling van elk evenement? Divers publiek is een vrij ruime omschrijving. Het is bij het NSM vrij simpel en dat is dat de doelgroep het gezin is. Ondanks dat weten we al jaren een expo neer te zetten die ook door de liefhebber wordt gewaardeerd.

filosoofke

Ik kan heel erg genieten van de prachtige banen op expo's, voor mij werkt het inspirerend. Maar idd, ergens is er wel het gevaar dat je telkens vergelijkt met de professionals. Langs de andere kant, uiteindelijk doe je het voor je eigen voldoening toch. Ik word nog steeds blij van een sein of een wissel aan te sluiten  ;)

Wat me bij de laatste modelspoorexpo wel opviel, als 'jonge' papa - kinderen hebben niet zo'n oog voor detail. Die hebben vooral nood aan bewegende dingen, en als ze die dan nog eens zelf kunnen bedienen met een eenvoudige tuimelschakelaar, dan zijn ze helemaal verkocht  ;D .
Dus helaas heb ik op de laatste modelspoorexpo vooral tijd doorgebracht in de speelhoek  ;D

janieburton

Citaat van: RobVille op 11 februari 2025, 09:39:32 AMErgens heb je wel gelijk. Zelf vind ik dat deze modelbouwers een beetje teveel zijn gaan stileren. Het oogt een beetje steriel. De vormen en accenten worden nu opeens belangrijk. Als voorbeeld neem ik een seinhuis. De inrichting is nu hot. Bureau's, tafels, stoelen, schakelpanelen, lampen, noem maar op, de hele inrichting wordt tot in de details nagemaakt. Eerlijk gezegd vind ik deze ontwikkeling een ver doorgevoerde vorm van de bekende poppenhuizen. Misschien moeten we deze vorm van modelbouw als een aparte categorie gaan beschouwen. Als ik naar tentoonstellingen ga, wil ik actie, dus rijdende treinen. Zelf leg ik de nadruk op het bouwen van natuurgetrouwe modelbanen met realistisch rijdende treinen, werkend seinstelsel ....Trouwens, zelf laat ik mij niet imponeren. Ik volg mijn eigen koers, ieder zijn eigen smaakje ;D

Rob

Ik heb dit een lange tijd terug ook even onder de aandacht gebracht maar dat is dan toen op een koude steen gevallen.

Citaat van: RobVille op 11 februari 2025, 12:44:39 PMMet enig respect, Martin, toch heb ik een idee dat ik vaak een schilderijen tentoonstelling bezoek. Vaak gebeurt er weinig tot niets. Ja, soms rijdt er een trein, vaart er en bootje, zien we een fietser, bewegende figuren ....  Allemaal heel gedetailleerd en knap gemaakt. Op die manier wordt het bezoek aan OntraXS! voor mij vergelijkbaar met een bezoek aan het Rijksmuseum ;D  Inderdaad, graag meer "echte" modelbanen zoals die van Wim  ;)

Rob

Hier geef ik Rob volledig gelijk.

Voor mij(persoonlijk mening) is dat geen modelspoor meer, zelfs als er maar 1 trein rijdt (en meestal is dat steeds één en dezelfde trein) maar dioramabouw.
En ieder beleeft zijn hobby hoe hij dat graag heeft en ik geniet ook van de "schilderijen" op tentoonstellingen maar geef mij toch maar banen met "intens" spoor-verkeer/verloop.
Maar wat is het nut van een (volledig)interieur als men enkel het interieur kan bewonderen als men het dak eraf neemt?

Modelspoor is voor mij modelbanen waar er spoorverkeer op is met meer dan 2 treinen, automatisch of handbediend gestuurd maakt niet uit.

Uit het gegeven van de diorama's die gebouwd worden en die meestal beperkt zijn in afmeting vraag ik me af waarom de merken passagierswagons nog blijven uitbrengen op exact 1/87st schaal, met de beperkte afmetingen van die diorama's zou het misschien toch niet terug beter zijn om de passagierswagons terug uit te brengen in de schaal van de vroegere Fleischmann's en Märklin's(schaal 1/96 of was het 1/98).

Luc

Mijn mening is dat het een totaal spectakel mag zijn, met redelijk goede modelbouw, met rijdende tuigen, maar ook met geluid, muziek, een verhaal, kleine animaties ; de volgende stap is geur!
  :)  ;)

Het hangt natuurlijk af van welk het eerste doel is. Maar ik geloof echt dat, als wij in tentoonstellingen staan, wij onze banen ook aantrekkelijk willen maken.

Ik ben pas blij als er lachende mensen voor mijn baan staan. Hee ja, dat is misschien het doel: mensen GELUKKIG maken!
Oufti!

Tothebeach

Citaat van: Martin Welberg op 11 februari 2025, 20:00:39 PM
Citaat van: Tothebeach op 11 februari 2025, 16:29:39 PMEn zo weet ik dat zowel de Broodfabriek (Nederlandse modelspoordagen) als de Smalspoordagen zich richten op een divers publiek.

Is dat niet de doelstelling van elk evenement? Divers publiek is een vrij ruime omschrijving. Het is bij het NSM vrij simpel en dat is dat de doelgroep het gezin is. Ondanks dat weten we al jaren een expo neer te zetten die ook door de liefhebber wordt gewaardeerd.
Touché :D

Metpetergaathetbeter

Wat mij betreft zijn fraaie banen een stimulans.

Laat ik de vergelijking maken met een modeltreinmagazine van 20 jaar terug,het kan ook nog nauwelijks interesse opwekken. Op hier en daar wat wel uit dat blad dat nog steeds interessant is. Banen hoeven niet intensief bereden te worden als er iets/veel te zien valt denk ik aan Floris zijn baan. Anderzijds kan de MTD baan, en andere dan weer bekoren door het treinverkeer. Of de lijfspreuk van Evan prachtige banen net een wat mindere trein dan net omgekeerd

Floris

ik vind dat er nogal veel treinen rijden op de meeste modelbanen, na zoveel jaar in t wereldje ben ik wel een beetje uitgekeken op die stomme dingen. Bovendien moeten er in de praktijk op allerlei manieren concessies gedaan worden aan de kwaliteit van de modellen om ze functioneel te maken (grovere wielen, hanteerbaarheid etc) om dan daarna een raar miniatuurwereldje te creëren waarin volkomen willekeurige dingen wel of niet bewegen. kortom: MINDERRRRR TREINEN. STOMME DINGEN. Scheelt ook een hoop gezeik als je zelf met je baan op pad gaat trouwens, je kan gewoon je handel neerzetten en t in een naburig café op een zuipen zetten.

PeterVG

Welja Floris je hebt gelijk. Mij zien ze ook niet meer op die domme expos. Hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over tijdsslots en andere enerverende zaken.