Kwaliteit van expobanen

Gestart door modeltreinbart, 11 februari 2025, 08:01:04 AM

modeltreinbart

Het laatste decenia is de kwaliteit van expobanen zeer hoog en wordt het steeds maar beter , maar zijn we ons zelf niet in onze voet aan het schieten door het niveau zo hoog te leggen?
Vele bezoekers van beurzen vinden de banen zeer mooi , maar de keerzijde is soms dat ze schrik krijgen omdat ze niet niveau aankunnen en het dus soms tegenhoud onze hobby uit te voeren.
Als ik voor mezelf mag spreken ben ik met mijn trambaantje van Gent voor mezelf ook de lat hoog aan het leggen dat ik soms denk : ligt de lat hoog genoeg? Kan de lat hoger ? Is het een expowaardig niveau?
En dit terwijl we 30 jaar geleden al content waren met een belgische bouwdoos.
Hoe denken jullie hier over?
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

RobVille

Ergens heb je wel gelijk. Zelf vind ik dat deze modelbouwers een beetje teveel zijn gaan stileren. Het oogt een beetje steriel. De vormen en accenten worden nu opeens belangrijk. Als voorbeeld neem ik een seinhuis. De inrichting is nu hot. Bureau's, tafels, stoelen, schakelpanelen, lampen, noem maar op, de hele inrichting wordt tot in de details nagemaakt. Eerlijk gezegd vind ik deze ontwikkeling een ver doorgevoerde vorm van de bekende poppenhuizen. Misschien moeten we deze vorm van modelbouw als een aparte categorie gaan beschouwen. Als ik naar tentoonstellingen ga, wil ik actie, dus rijdende treinen. Zelf leg ik de nadruk op het bouwen van natuurgetrouwe modelbanen met realistisch rijdende treinen, werkend seinstelsel ....Trouwens, zelf laat ik mij niet imponeren. Ik volg mijn eigen koers, ieder zijn eigen smaakje ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Koen

Citaat van: RobVille op 11 februari 2025, 09:39:32 AMErgens heb je wel gelijk. Zelf vind ik dat deze modelbouwers een beetje teveel zijn gaan stileren. Het oogt een beetje steriel. De vormen en accenten worden nu opeens belangrijk. Als voorbeeld neem ik een seinhuis. De inrichting is nu hot. Bureau's, tafels, stoelen, schakelpanelen, lampen, noem maar op, de hele inrichting wordt tot in de details nagemaakt. Eerlijk gezegd vind ik deze ontwikkeling een ver doorgevoerde vorm van de bekende poppenhuizen. Misschien moeten we deze vorm van modelbouw als een aparte categorie gaan beschouwen. Als ik naar tentoonstellingen ga, wil ik actie, dus rijdende treinen. Zelf leg ik de nadruk op het bouwen van natuurgetrouwe modelbanen met realistisch rijdende treinen, werkend seinstelsel ....Trouwens, zelf laat ik mij niet imponeren. Ik volg mijn eigen koers, ieder zijn eigen smaakje ;D

Rob

Dat vind ik nu persoonlijk het toffe aan de Franse banen. Zij hanteren meestal het principe Less is More  ::) .

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Klopt Bart, vroeger waren we tevreden met een foto achter het raam van een winkel, nu is de winkel volledig ingericht.
Maar ook in de detailering van onze treinen zijn we daarin ons zelf aan het voorbij galopperen, zeker als je merkt hoe diezelfde detailering de prijs omhoog jaagt.

Ik denk ook dat het voor een stuk komt omdat de mogelijkheden voor de modelbouwer om zover in detail te gaan, veel ruimer zijn dan pakweg 10 jaar geleden.
Toen waren laserplotter/snijders en 3D-printers er ook al wel maar alleen weg gelegd voor de kapitaalkrachtige modelbouwer of de man met de nodige relaties in de industrie.
Nu koop je al een relatief high-end (voor modelbouw) printer voor pakweg €300,00 - de prijs van een H0-loc, en er opent zich een wereld van mogelijkheden voor je modelbouw.
Dat je jezelf daarvoor ook andere skills moet aanleren, nemen we er dan maar bij. 't Is voor de hobby  ;D  ;D

En dat alles vertaalt zich dan in tentoonstellingsbanen die steeds naar een hoger niveau streven. De ego's van de bouwers worden daar gestreeld door al de "ooh's en aah's" die er te horen zijn over de details.
En dan is er daar een kind dat luid op roept:"En wanneer komt er nu eindelijk een trein". En dan wordt ik terug wakker.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Den Eric

Klopt helemaal Frans, trouwens ze vergeten dan ook nog steeds dat "perfectie" niet bestaat enkel op 1:1. ;)
Zelf hanteer ik altijd nen regel smoelt het goed vanop 60 cm dan ist voor iedereen goed anders krijg je weer eindeloze discussies van "bedriegt mijn oog me niet en staat dat ene cijferke niet wat scheef?"
Beter goed scheef dan recht krom. ;D
Den Eric

rgp

Interessante vraag, maar .....
Zo n 35 a 40 jaar geleden kwam die vraag ook en de bijhorende attitude en antwoord bij bezoekers aan de MSCM De Pijl als ze de clubbaan zagen. Bochten met minimumstraal 1m en in verkanting en met parabolische overgangen.
We toen één van de modules van de modulebaan geschrankt aangekleed: we begonnen aan één einde met de plank, daarna de styrodur,, daarna ..... en op het einde een afgewerkt stukje. En dan laten zien dat het niet zo moeilijk is door er iemand bij te zetten die aan het modelbouwen is (Workshops avant la lettre).
Dit neemt niet weg dat we volgens mij te ver gaan en zoals Suske zegt de prijs navenant is.  Een van de redenen waarom ik afgehaakt heb in HO.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

modeltreinbart

Ik vind het op zich niet erg dat er veel detail in een baan zit , maar ik denk dat het voor een doorsnee bezoeker die geen modelbouwer is ergens wel schrik aanjaagd om van 0 naar een torenhoog niveau te moeten om uberhaupt iets te kunnen laten zien. En dat daardoor het ook komt dat de verkoop daalt waardoor en zo blijkt dan ook volgens de nieuwigheden 2025 , veel merken dan ook afhaken. Als je kijkt in Nederland op de beurzen dan zijn er veel meer "grastapijt" banen te zien en ligt dus de instap lager waardoor er meer intresse is , verkocht word en nieuwigheden komen.
Of zie ik dat verkeerd?

Martin Welberg

Citeerdat het voor een doorsnee bezoeker die geen modelbouwer is ergens wel schrik aanjaagd om van 0 naar een torenhoog niveau te moeten om uberhaupt iets te kunnen laten zien.

Maar die bouwt toch niet?

Martin Welberg

Op zich best een aardige vraag maar vraag me wel af op welke beurzen en expo's je dan doelt? Als je al een aantal jaren in het circuit meedraait dan lijkt me het toch erg logisch dat je telkens voor jezelf de lat wat hoger legt, of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat je vanzelf progressie vertoont en daardoor de banen dan ook telkens weer beter worden.

Daarnaast is het de keuze van de organisatie van een expo om die banen die ze willen en de kwaliteit die ze willen nastreven neer te zetten. Ik denk dat daar niet bij nagedacht wordt of het mensen in de hobby trekt of afstoot. Je wilt eigenlijk een kwalitatief hoogstaande show neerzetten. Zie het maar een beetje als een groot festival waar men tegenwoordig ook geen genoegen meer neemt met het locale bandje wat 3 noten kan spelen. In die wereld wordt dan wel gedacht dat je dan maar wat meer moet oefenen.

Voor ons is het best simpel als organisatie van OntraXS!, wij willen die kwaliteit en daar zoeken we dan ook naar.

Martin Welberg

Op zich best een aardige vraag maar vraag me wel af op welke beurzen en expo's je dan doelt? Als je al een aantal jaren in het circuit meedraait dan lijkt me het toch erg logisch dat je telkens voor jezelf de lat wat hoger legt, of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat je vanzelf progressie vertoont en daardoor de banen dan ook telkens weer beter worden.

Daarnaast is het de keuze van de organisatie van een expo om die banen die ze willen en de kwaliteit die ze willen nastreven neer te zetten. Ik denk dat daar niet bij nagedacht wordt of het mensen in de hobby trekt of afstoot. Je wilt eigenlijk een kwalitatief hoogstaande show neerzetten. Zie het maar een beetje als een groot festival waar men tegenwoordig ook geen genoegen meer neemt met het locale bandje wat 3 noten kan spelen. In die wereld wordt dan wel gedacht dat je dan maar wat meer moet oefenen. Dat neemt dan niet weg dat je erg veel locale bandjes hebt die oefenen om het oefenen, gewoon omdat ze muziek maken leuk vinden. Je kunt ook gewoon bouwen om te bouwen omdat je het leuk vindt zonder daarbij een tentoonstelling in het oog te hebben. Ik denk dat dat de meesten onder ons namelijk zijn. En dan wel de Josef Brandl blaadjes kopen en Evan volgen omdat die zo fijn kunnen bouwen.

Voor ons is het best simpel als organisatie van OntraXS!, wij willen die kwaliteit en daar zoeken we dan ook naar.

Paulogic

Citaat van: Den Eric op 11 februari 2025, 11:10:48 AMBeter goed scheef dan recht krom. ;D
Den Eric
Dat heb ik mijn vrouw ook eens horen zeggen, maar in een andere context, dacht ik.

De mogelijkheden die er de laatste jaren bijgekomen zijn, laser, 3D, snijplotters, wit-printers enz, geven de bouwers die het willen,
de kans om meer gedetailleerd te gaan. In grotere schalen lijkt mij dit meer zin te hebben dan in kleinere, want de bezoeker ziet echt
lang niet alles, tenzij men hem er op wijst. En is het voor ons dan mooier? Voor sommigen is dit summum, voor andere hoeft het niet.
Mijn inziens is om te bouwen zoals je zelf wilt. Als je zelf tevreden bent, stralen jij en uw baan dit uit. Prima - doel bereikt =
genoten van de hobby.

mvg,
Paul(ogic)

modeltreinbart

Helemaal met eens dat je groeit in de jaren, als ik voor mezelf spreek en ik kijk terug naar mijn eerste , 2de minibaantje en nu Gent dan is dat een hemel van verschil van waar mijn lat lag toen of nu . Maar dikwijls stel ik mezelf de vraag tijdens het bouwen,  is het niveau
van dat van Gent goed genoeg voor bvb MSM expo of Mobexpo of een Ontrax? Of wordt het weer een baantje voor in de woonkamer te zetten tot het uiteindelijk weer beland in een containerpark? Want wie een expobaantje wil maken , wil natuurlijk wel op 1 of alle 3 van de big 3 eens staan natuurlijk.

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat bezoekers schrik krijgen van al dat moois wat er te zien is.
Als dat zo was, dan zouden bezoekers van het Rijksmuseum allemaal gefrustreerd raken omdat ze beseffen dat ze de Nachtwacht van Rembrandt nooit zullen kunnen namaken.

Zelf zie ik op modelspoortentoonstellingen dingen waarvan ik weet dat het buiten mijn skills ligt. Maar ik zie ook dingen waarvan ik denk: dat ga ik ook proberen.
Anderzijds zijn er zaken waarvan ik denk: dat zou ik nooit zo doen.

Ga naar een tentoonstelling om van al het moois te genieten en maak je niet druk over de vraag op je dat allemaal kunt evenaren. Ieder bouwt op zijn niveau en je moet je niet laten frustreren door dingen die buiten je bereik liggen.
Streef naar het volmaakte en accepteer dat dat niet helemaal lukt.

SuSke

Citaat van: modeltreinbart op 11 februari 2025, 12:29:02 PM...

Want wie een expobaantje wil maken , wil natuurlijk wel op 1 of alle 3 van de big 3 eens staan natuurlijk.

Ik denk dat je er een paar aan het vergeten bent  ;D  ;D

En als je aan een der 'groten' wil deelnemen, schrijf je dan in, contacteer de organisatoren, laat gewoon zien wat je in je mars hebt. Ook op de 'grote' staan baantjes in verschillende kwaliteitsschalen en net dat maakt ze zo groots omdat ze laten zien dat iedereen een andere invulling geeft aan zijn creatuur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: modeltreinbart op 11 februari 2025, 12:29:02 PM....is het niveau van dat van Gent goed genoeg voor bvb MSM expo of Mobexpo of een Ontrax?
Voor MSM expo of Mobexpo kan ik niet spreken. Op Ontraxs kom je alleen op uitnodiging. Zelf bedelen om te mogen komen gaat niet werken. Het is een zaak van jezelf in de kijker spelen en hopen op het beste.

Ik was ook aangenaam verrast toen ik werd uitgenodigd voor OntraXS. Terwijl er inzendingen komen die in mijn ogen kwalitatief hoger staan dan mijn baantje. Maar we gaan er een mooie show van maken.