Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

We gaan verder met het plakken van de kurk. De ronde module van de modelbaan is ook voorzien. Het landschap is verder veranderd. Het is vlakker geworden. Ook is er meer ruimte voor de spoorlijnen, zeker op de plek waar beide lijnen uit elkaar gaan.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

De volgende fase gaat beginnen, het leggen van de rails.

Overzicht van de modelbaan -->>

Nog een aantal scenes intact gelaten. Van daaruit ga ik weer het landschap, na de testritten met lange treinen natuurlijk, weer aanhelen.

Rob
and

DFS

RobVille

Bij de keuze van de rails, heb ik zo weer mijn twijfels. Nu ik de Peco code 55 rails in huis heb en deze vergelijk met de Atlas rails, valt me op dat eerstgenoemde toch wel een beetje grof is en minder filigraan dan de Atlas.

Ook de wissels wijken af. Bij Atlas is het puntstuk compleet geïsoleerd, wordt apart van voeding voorzien en scharnieren de wisseltongen soepel.

Kortom, ga toch weer voor de Atlas rails. Niet alleen zijn deze eleganter uitgevoerd maar kloppen de verhoudingen tussen onderlinge bielzen veel beter gezien de Amerikaanse insteek van mijn modelbaan. De Peco code 55 verzameling gaat dus in de verkoop ;)

Rob
and

RobVille

Voordat ik de rails kan leggen, moeten de contouren van het landschap in de rivierdelta min of meer af zijn. De rivierlopen met de oevers heb ik nu duidelijk vorm gegeven. Ook zijn de hellingen en rotsen aangepast, met een veel vloeiender verloop. Als de bruggen definitief op hun plek liggen, nadat de rivierlopen met hun beschoeiingen, rotsen, zanderige oevers, de rotsen gekleurd, de vegetatie op de plek, struiken, klaar is, dan pas kunnen de rails gelegd worden.

Rob

and

SuSke

Citaat van: RobVille op 10 april 2026, 13:43:00 PM...
Als de bruggen definitief op hun plek liggen, nadat de rivierlopen met hun beschoeiingen, rotsen, zanderige oevers, de rotsen gekleurd, de vegetatie op de plek, struiken, klaar is, dan pas kunnen de rails gelegd worden.
...

Zo gaat het in 't echt toch ook ...   ;D  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Lijkt me ook maar .... Alleen vond Annie dat mijn prioriteit nu bij het leggen van de rails zou moeten liggen en vervolgens uitvoerig testen met het rijden van treinen ???

Rob
and

SuSke

Een herhaling van het verleden vermijden dus  ;)  Daar valt ook iets voor te zeggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

;D

Je weet het eigenlijk wel, Rob....

Annie heeft gelijk 8) eigenlijk wel, maar...

RobVille

Citaat van: SuSke op 10 april 2026, 15:49:03 PM
Citaat van: RobVille op 10 april 2026, 13:43:00 PM...
Als de bruggen definitief op hun plek liggen, nadat de rivierlopen met hun beschoeiingen, rotsen, zanderige oevers, de rotsen gekleurd, de vegetatie op de plek, struiken, klaar is, dan pas kunnen de rails gelegd worden.
...

Zo gaat het in 't echt toch ook ...  ;D  ;D

Kortom, maar eens begonnen met het kleuren van het landschap. Waarschuwing vooraf, het is mijn palet gedicteerd door mijn kleurenblindheid :D Oordeel niet te hard! Dit is de basiskleur.

Rob
and

RobVille

De rotsen in het dal zijn nu ook gekleurd. Op de foto zie je onder de eerste boogbrug de rivier, die vervolgens onder de tweede brug als waterval naar beneden stort om vervolgens in het laagland te gaan meanderen. Op de foto zie je ook nog de tunnelingang van het oude tracé. De boog in deze tunnel was erg krap. Om die reden besloten dit traject buiten de rotsen opnieuw aan te leggen. Nu heb ik meer de ruimte en kan de boog veel ruimer worden aangelegd waardoor de trein, hoop ik, niet meer zo snel zal ontsporen. Ook hier heb ik de tunneluitgang als onderdeel van de geschiedenis van deze spoorlijn, laten staan.

Rob
and

RobVille

Nog wat aanpassingen gedaan. Ook wat foto's van locomotieven in het landschap om een idee te krijgen van de verhoudingen.

Rob
and