Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Iedere keer lukt het me weer. Mooi ontwerp, denk je dan en bij de bouw kom je toch weer issues tegen. In plaats van een pas op de plaats, bouw je toch verder. Het resultaat is dan toch weer net niet. Het gaat erom dat ik over het algemeen tevreden ben over de modelbaan en de treinen fatsoenlijk rijden.

Vandaag heb ik de plek van het verlegde traject verder vrijgemaakt om de houten onderbouw te kunnen plaatsen. Op de plaats waar beide sporen over een dal gaan, lag al een brug voor het enkelspoor. Ook dit dal verder uitgediept en ruimte vrij gemaakt voor een gezamenlijke brug.

Het oude, vervallen tracé -->>

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Na veel breekwerk, heb ik nu weer een solide basis voor het ballastbed en het landschap op dit deel van de modelbaan. Sommige rotsen heb ik kunnen sparen. De gesloopte rotsdelen heb ik kunnen inpassen in het landschap. Alles staat provisorisch op z'n plek.

Rob
and

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

RobVille

Nope!

Voorlopig ben ik bezig met het betere breekwerk. Nieuwe, ruimere tracés worden aangelegd, veel breder dan het ballastbed. Wel hou ik rekening met ruimere bogen, slechts een uitwijkspoor .....  Nadat alle tracés klaar zijn, kan ik met ruime marges de rails leggen. Gekozen voor kurkbeddingen in plaats van de beddingen van Woodland Scenics. Foam werkt toch niet zo prettig! En natuurlijk de rails van Peco.

Spoor door een vallei -->>

Rob
and

RobVille

Bij nader inzien heb ik de heuvels op de boogmodule eveneens gesloopt. De straal van de boog van de rails bleek toch weer aan de krappe kant. Het landschap wordt waarschijnlijk veel vlakker. Nu komt de railbedding dichter tegen het bestaande spoor aan te liggen.

Rob
and

RobVille

Het blijft tobben. Ook de andere, ronde module gaf de nodige problemen. Te krappe bogen, niet sluitende overgangen tussen railstukken ... Technieken worden weerbarstiger als je ze daadwerkelijk gaat toepassen. In theorie klopt altijd alles ;)  Ligt het aan mijn onhandigheid of ongeduld om in het laatste deel van de bouw alles snel af te raffelen? Vaak gaan dingen wel goed en ziet het er prachtig uit.

Goed, nu de praktijk. Ook deze module heb ik gekortwiekt. Het sporenplan blijft hetzelfde. Alleen komt nu alles in het zicht te liggen. Het spoor op het talud wordt ruimer gelegd en kruist het dubbelspoor. Hier komt een brugconstructie.. Het landschap wordt nu veel vlakker en dat geeft ook een rustiger beeld.

De huidige situatie -->>

Aansluiting met de vorige module -->>

Rob
and

stoomlokje

Rob,
mooi werk weeral,
één klein opmerkingske, ik zou straal van de bocht van het verlegde spoor, juist voor het de brug opgaat, nog wat groter maken, want ik heb de indruk dat die daar nogal klein van straal is, in # 316 afb. 2 & 4, waardoor je weer in de problemen zou kunnen komen, met uw lange treinen, of is het maar een indruk ?
grtjs
Saskia

RobVille

Kan kloppen! Momenteel ligt nog niet alles vast. Alle Atlas rails moet nog worden vervangen door PECO Code 55 rails. Daarbij kan ik nog schuiven met de ligging van de rails.

Nog een kleine aanvulling -->>

Citaat van: RobVille op 06 januari 2026, 11:18:23 AMHet sporenplan blijft hetzelfde. Alleen komt nu alles in het zicht te liggen. Het spoor op het talud wordt ruimer gelegd en kruist het dubbelspoor. Hier komt een brugconstructie.. Het landschap wordt nu veel vlakker en dat geeft ook een rustiger beeld.

Rob

Nog wat foto's. De spoorbrug heb ik weten los te maken zonder noemenswaardige schade. Het restant met het bruggenhoofd blijft. De ligging van de brug wordt verlegd naar de voorkant van de module. Vandaar gaat het spoor via een brug naar het rivierlandschap.

Rob

and

DFS

RobVille

Een voorlopige proefopstelling. Omdat ik alles zoveel mogelijk in het zicht wil hebben, heb ik geprobeerd om in die hoek waar het spoor het dubbelspoor kruist, een "betonconstructie" te maken.

Rob
and