Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Nu alle hellingen, bruggen en tunnels op hun plaats liggen maar eens begonnen met tempex om de ruwe contouren van het landschap weer te geven. Later wordt hieruit het landschap gesneden.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Voor dit deel van de modelbaan heb ik alle ruimtes tussen de hellingen nu opgevuld met tempex en al een begin gemaakt met het stapelen om later de heuvels / vlakten / rivierbedding te kunnen uitsnijden. Nog wat foto's gemaakt met een locomotief om te kijken of de onderlinge verhoudingen een beetje kloppen.

Rob
and

RobVille

Voordat ik de rails ga leggen, nu begonnen met het afwerken van het landschap. Dit doe ik, puur omdat anders het railbed onder de smurrie komt te zitten. Goed nu wat foto's van de rechterkant van de module.

Rob
and

RobVille

De vormen van het landschap zijn nu gemodelleerd.

Rob
and

RobVille

Op een foto verder terug in het topic staat een foto van dezelfde situatie, alleen zie je hier nog de gestapelde tempex platen.

Deze worden vervolgens grof in het silhouet van het landschap gesneden met een flexibel, dun mesje.

Vervolgens worden de contouren gemaakt met het spul van Evan. Het blijft dan niet bij een zakje van 1,5 kg ...

De basis voor de begroeiing is nu klaar.

Rob
and

RobVille

Nu heb ik het gedeelte tussen de brugoverspanning en het begin van het tunnelsegment vorm gegeven.

Rob
and

RobVille

Nu maar weer eens een poging gewaagd om de rails te leggen. Het probleem bij mij is het solderen van de aansluitdraden. Hoe dan ook, ik krijg min of meer altijd een klodder soldeer op m'n raillassen. En zeker in spoor N vind ik dat niet echt uitzien. Daarom heb nu een messing staafje van 0,7 mm haaks op de raillas gesoldeerd met daaraan de stroomdraad.

Vanuit het tunnelsegment klimt het spoor in een flauwe boog door de vallei.

Rob

and

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 23 januari 2025, 11:05:33 AMNu maar weer eens een poging gewaagd om de rails te leggen. Het probleem bij mij is het solderen van de aansluitdraden. Hoe dan ook, ik krijg min of meer altijd een klodder soldeer op m'n raillassen. En zeker in spoor N vind ik dat niet echt uitzien. Daarom heb nu een messing staafje van 0,7 mm haaks op de raillas gesoldeerd met daaraan de stroomdraad.
Ik vind het wel bijzonder dat het met een messing staafje wel lukt en met een koperdraad niet. Daar zit toch niet echt verschil tussen.

RobVille

Tja, ik ben ook een goedwillende amateur. De koperdraad is qua diameter ietsjes groter en bestaat uit verschillende zeer dunne draadjes. Vertinnen is best een vak apart. Soms was er een koppig, sullig draadje dat net even uitstak uit de gedraaide bundel met als gevolg een ietwat grotere diameter. Bij het solderen aan de raillas leverde dat een meer dan grote soldeerpunt op. Vaak gebeurde het ook dat bij het plaatsen van de raillas juist op het punt waar de koperdraad aan de las was gesoldeerd, deze afknapte. Zal wel aan mijn techniek gelegen hebben. Door gebruik te maken van deze messing staafjes krijg ik een beter resultaat.

Rob
and

Klaas Zondervan

Dat solderen doe je het beste in 3 stappen.

1. raillas vertinnen.
2. draadjes in elkaar draaien en vertinnen.
3. draad tegen raillas houden en de soldeerbout er tegen om de zaak in elkaar laten vloeien.