Nieuws:

Nu in MSM 261 DIORAMA: Stulsertobel in spoor H0m

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Vandaag heb ik de koof geplaatst en de achtergrond aan geheeld met de voorgaande, ronde module. Het is niet helemaal naar wens verlopen, maar ach, vegetatie biedt een uitstekende mogelijkheid om foutjes te verdoezelen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Deze achtergrond is al een tijdje geleden besteld. In die tijd gekozen voor een thema waarbij het accent van het onderwerp in de diepte ligt, ook omdat dit een N-modelbaan is. Bij de aankleding met de vegetatie zal de voorgrond duidelijk zichtbaar zijn om vervolgens in de achtergrond te verdwijnen. Bij mijn andere modelbaan heb ik juist voor de onmiddellijke nabijheid van de vegetatie gekozen waarbij de schaal in overeenstemming was met H0.

Nog wat foto's van de ruwbouw.

Rob
and

RobVille

Vandaag begonnen met het plaatsen van de laatste gebogen module. De modelbaan is nu compleet.

Rob
and

SuSke

Vanaf nu kan er dus 'rondjes' gereden worden.  ;D  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

;)

Even een schematische voorstelling van het baanplan. Zelf stel ik voor mij de eis om het aantal wissels tot een minimum te beperken. Zoals jullie zien, heb ik afgezien van een schaduwstation, trouwens, dat station was ook bij het ontwerpen niet ingetekend. Mijn bedoeling is om met vier lange treinen in multitractie te rijden waarbij twee treinen linksom en twee rechtsom rijden. Ook hier weer speelt iTrain de hoofdrol.

De afmetingen van deze modelbaan is 5.7 meter bij 1.2 meter waarbij de breedte van de modules 40 cm bedraagt.

Rob
and

RobVille

Eindelijk, is de houtconstructie van deze modelbaan afgerond. Alle koven met de achtergronden zijn nu geplaatst.

Nu nog wat foto's met een locomotief, zodat je een idee krijgt van de verhoudingen en perspectief.

Rob
and

RobVille

Best wel een tijd geleden dat ik gepost heb. In die periode heb ik veel aandacht besteed aan Cornfield Junction / Boulder Crossing. Bij de modificaties aan die modelbaan, moest ik toch onwillekeurig aan de opzet van Bypass Junction denken. Achteraf bleek dat ik toch vrij veel was afgeweken van mijn oorspronkelijke concept. Het landschap en de railgeometrie deed me toch teveel denken aan een Europese opzet. Veel filmpjes op YouTube geven toch een ander beeld. Het valt me op dat een tweesporig hoofdspoor vaak overgaat in enkelspoor. In heuvelachtige of bergachtige streken zijn er soms, vrij korte tunnels, die vaak enkelsporig zijn. Kortom, terug naar de foto's aan het begin van het topic. We gaan weer aanpassen.

Rob
and

RobVille

Het gedeelte bij de rechter tunnel viel een beetje uit de toon. Het spoor liep bijna over een lengte van een meter parallel aan de achterwand en verdween vervolgens in een haakse tunnel. Het spoor loopt nu in een flauwe boog naar een brug over het water en vervolgens na de deze brug buigt het spoor weer in de richting van de tunnel, die nu meer, en niet haaks, in het midden van de module ligt.

Rob
and

DFS

Een goede verbetering inderdaad

Veel bouwgenot in 2025 alvast

RobVille

Dank je.

Ook nu weer een aanpassing, nu aan de voorkant. Aan de achterkant van deze module had ik een koker ingebouwd met een helling naar een volgend niveau. Bij nader inzien heb ik deze koker ook gesloopt. Niet alleen nam deze nogal wat ruimte in, ook qua hoogte, waardoor het landschap nogal geforceerd oogde. Daarnaast zorgde deze helling in het spoorplan voor problemen. Wanneer een trein via deze helling reed, dan moest deze trein een afstand van 12 meter afleggen voordat het spoor werd vrij gegeven. Met andere woorden niet alleen het landschap moet worden aangepast maar ook het sporenplan.

Het sporenplan is nu ook aangepast. Met lange treinen rijden is het doel. Uitindelijk gekozen voor een dubbelgevouwen lus ;D

Rob
and

RobVille

Vandaag nog wat sloopwerk verricht. Begin gemaakt met de bouw van de tunnelingang waar de spoorbrug meteen op aansluit. De binnenkant van de tunnel heb ik gemaakt van 9 mm buigtriplex. Deze kun je plooien waardoor de wand mooi mee loopt met het spoorverloop. Beetje bewerken en je hebt een betonnen wand voor de inkijk. Uiteindelijk komen er twee sporen in het landschap te liggen. Ik hoop met de gewonnen ruimte van de koker het landschap een mooiere vorm te geven.

Rob
and

RobVille

Het rivierlandschap krijgt nu een beetje vorm. De bruggen liggen op hun plaats, nog niet gelijmd.

Rob
and

RobVille

Nog even een kleine aanvulling. De brugpijlers van de brug aan de bovenkant worden in het landschap geïntegreerd. Deze delen had ik nog over van een ander bouwpakket. Doordat de ronde staven kunnen schuiven in de blokken, kan ik de hoogte van de brug prima instellen en vervolgens vastlijmen en camoufleren,

Inspiratie --> Railfan Dan Production

Voor de andere kant van de modelbaan -->

komt de inspiratie van de volgende foto van Dan -->

Rob
and

RobVille

Het is een zooitje geworden. De sloopwerkzaamheden waren toch ietsjes groter dan ik van te voren had ingeschat. Vooral de stijgingen met daarin de bruggen en bruggenhoofden kosten veel moeite. De bruggenhoofden heb ik van multiplex gemaakt. Bij het afwerken worden deze voorzien van een gipslaagje dan wel door MIFOSHAPE! Vervolgens worden ze geschuurd en gekleurd (beton). Ook heb de stijging op de ronde module aan de linkerkant nu tweesporig gemaakt. Maar goed, eerst slopen dan weer bouwen.

De huidige toestand -->

Linker gedeelte, nu met een tweesporig traject.

Rechter gedeelte met een bruggenhoofd voor de tunnel.

Bruggenhoofd lijkt lomp maar wordt in het landschap geïntegreerd.

Middengebied.

Rob

and